مرحبآ !

من خلال التسجيل في صفحات نسوة يمكنك ذلك من المشاركه وتبادل الآفكار الأيحابيه مع زميلاتك

آشتركي معنا الآن !

هل أعود إليه....؟

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
"ابنك اصبح عنيفاً وعصبياً، يجب عليكي ان تبدأي في معالجة ذلك فوراً"
هكذا قالت أمي عندما هاتفتني صباحاً
فعلاً هي محقة انا اهملت نفسي واهملت ابني
يجب ان افيق لنفسي، يجب ان استعيد حلمي القديم في ان يأخذ ابني بيدي للجنة
كيف يقودني للجنة اذا غدى عصبيا عنيفا مشتتا

لماذا اتجاهل نعمة الله الكبيرة علي في ان رزقني طفلا جميلا معافى
ابني ولله الحمد يتمتع بذكاء وعند ومصابرة لتحقيق ما يريد
فلماذا نسيت كل ذلك وتذكرت مشاكلي مع زوجي

ابني هو كل حياتي
لاجله مازلت اعيش داخل هذا البيت ومع هذا الزوج
فهل ادع كل ذلك يضيع هباء
لا
ساعود لك يا ابني
ساخذ ابني من الحضانة اليوم وافكر كيف اسعده
كيف اشعره بمدى حبي له
ماذا سنفعل سويا اليوم
لن اتعصب عليه لن انهره لن اضربه
بل سأحبه كما لم احب احد من قبل

ابني يحب الكتب
ساذهب لاشتري له كتابا جديدا نقرأه سويا
فهو يحب ان يرقد في حضني ويسمع مني ما اقرأه وهو يتلهف على قلب الصفحات لمطالعة باقي الصور

اللهم احفظ ابنائنا وابناء السلمين من كل سوء
احبكم في الله

الأميرة

الشاكية لله .. فكرة رائعة ركزي على إبنك وستنسين كل مشاكلك مع سعادة إبنك ... وحاولي أن تتقربي من زوجك عن طريق إبنك ... يعني استقبلي زوجك بابتسامة حلوة على وجهك وأخبريه عن موقف طريف أو تصرف لطيف قام به إبنك ... واضحكوا سويا على هذا الموقف ... خلي يلين قلبه عن طريق إبنه ... إجعليه نقطة الوصل بينكم ..

:cupidarrow: الله يسعدكم ويهديكم :cupidarrow:

رونق

مشرفه دورات وقرات
حبيبتى الشاكية ....
لعل عنف الصغير بسبب معاناته المكبوته ...
إنقذى نفسك و صغيرك يا حبيبتى ...إستثمرى طفولته ..فهى خير إستثمار ..إجعلى أحد أهدافك :خلق رجل من هذا الطفل ..إقرئى و أسألى و تعلمى و تثقفى من أجله ....
يارب تحفظ أبنائنا و ترزقنا برّهم عند الكبر

LaSt WoMeN

روونا 100%

الشاكية لله .. اشغلي نفسك بأمور أخرى بأية أمور تبعث السعادة على نفسك و تشعرك بأهميتك
ابدعي في الطبخ , مارسي الرياضة ..

اجعلي منزلك بيئة مريحة مشوقة جاذبة .. من روائح عطرة و ألوان زاهية ..

هناك جزء من المشكلة يكمن فيك .. شيء طبيعي أن يترك الرجل - أي رجل كان - منزله عندما لا يجد فيه مصدر راحته و عندما يتلقى فيه اللوم و النكد و الهم ..

انتي تقولين له بهذه المعاملة : " كــــــش "

جدتي كانت دائما تقول لا تعبسي بوجه زوجك .. فعلا .. انظري الى المرآة و انظري الى شكلك و انتي عابسة .. مهما كنتي جميلة فلن تبدين لحظتها جميلة ..

أتجبين الجلوس مع أناس فقط يتذمرون و يشكون ؟ لا أظن ذلك ؟

الآن .. غيري استراجيتك فما زال هناك امل ..

و تذكري
" ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم "

الرجل لا يحب المرأة النكدية
بل البشوشة المرحة الطيبة الجميلة الذكية الأنيقة
و اضيفي الى تلك الصفات شيئا من الدلع و الدلال و الرقة ..

و ابدا لا تعبسي أو تغضبي حاولي ان تغيري نفسك شهر شهرين و انظري كيف سيتغير

و لا تنسي الدعاااء

الأميرة

الشاكية لله ... كيفك حبيبتي ... ما أخبارك ؟
طمنينا عليك ... ما أخر الأخبار ... بينك وبين زوجك ؟

Rouna

ملكة متوجة
ازيك يا الشاكية
اخبارك ايه؟؟
وعاملة ايه فى طريقتك الجديدة؟؟
عايزين اخبار تفرح يلااا..

حبيباتي
عندي اخبار جديدة

امبارح كنت في المطبخ وكان زوجي في النادي كعادته قبيل العصر
دخل البيت ولم اسمع خطوته ثم دخل المطبخ بحثا عن ابني وكنت مشغولة فذعرت
بعدها ابتسم وقرب مني وقال "كدة يا .....خضيت ماما"

قرب مني ولمسني وطبعا حصلت علاقة.

تفتكروا هو بيحبني ولا ده مجرد احتياج بعد بعد لفترة طويلة؟

عاوزة ابدأ عهد جديد بمعاملة مختلفة
مش عارفة ابدأ ازاي عاوزة اروضه واعرفه قيمتي الحقيقية
بس ازاي ابدأ
افيدوني أخواتي؟؟؟؟؟

الأميرة

الشاكية لله ... أسعدتني أخبارك ...:bigsmile:

أولا : إذا كان لا يحبك ما الذي يجبره على الاستمرار معك وحالة الجفاء موجودة ... لا تقولي لي مصاريف الطلاق والخ .... الرجل إذا وضع شيء في راسه يعمله ...

ثانيا : هو بدأ بالخطوة الأولى ... ممتاز ... الآن دورك عزيزتي ... قدري له محاولته التقرب منك وبادليه أحسن منها ... إجعليه يشعر بأنه كلما كان طيبا وحنونا معك تبادلينه الأضعاف ... يعني خليه دائما مشتاق لردات فعلك ...

:cupidarrow: ... يلا تلحلحي ... :cupidarrow:

Rouna

ملكة متوجة
حبيبتى الشاكية
بصى واسمعينى كويس.. دى فرصتك لبداية جديدة بينك وبينه.. انسى كل اللى فات.. وانسى الخصام والمشاكل وكل حاجة.. ابهريه بالشاكية الجديدة وغيرى كل ردود افعالك تجاه المواقف اللى كانت بتضايقك..
يعنى لا تتوقعى يقعدلك فى البيت.. ولا تتوقعى يتغير اصلا.. انتى الدور عليكى تتغيرى و يحس منك بالتغير ده..
انا مبسوطة عشانك وتأكدى انه عايز يصلح الامور معاكى بس مش عارف يبدأ ازاى..
خليكى مفرفشة كده وبلاش كلام فى اى مشاكل اليومين دول خالص..
ان شاء الله ايامك كلها تبقى هنا وسعادة.. :clap:

رونق

مشرفه دورات وقرات
والله فرحت لك ...ربنا يتمم عليكى ....:blush-anim-cl:
خلاص بأه ...هو عمل إالى عليه ....دورك بأه يا أموره .....:idea:

ما تسأليش إن كان بيحبنى ولا لأ ...أوكى ..فى حاجة إسمها مودة و عشرة و تعوّد ...و ما تؤليش إلى حصل بسبب شوق و لا غريزة ...شيلى الأسئلة دى من دماغك ..حدورى فى حلقة مفرغة و إنتى بتدورى على الأجوبة ....:sadwalk:

خلّى جهدك و حيويتك كلها تنصب فى مجرى واحد .....إزاى أحول البيت ل..جنه ...إزاى أخليه يتعود على وجودى فى حياتة ..
إبدى بنفسك من جوا قبل بره ...شيلى كل حاجى سلبية ناحيته من قلبك ..قولى لنفسك : الراجل ده أنا لسه متعرفة عليه إمبارح ..و حصلت بينا علاقة ..إزاى أخليه يموت فى دباديبى و يتجوزنى !!! :msn-wink:
شكلك الخارجى ..تفننى فيه ..قولى لنفسك ..أنا عايزة أبأى حلوة على طول ...مش عشانه ..عشانى أنا ...

و البيت و خلافه مش حأولك تعملى إيه ...أنتى ست العارفين ...:icon30:
ربنا يوفقك يا حبيبتى ...:icon26: :icon26: :icon26:

واللهي مفيش فايدة
انا زهقت خلاص

لسة متصلحين مفيش يومين واول امبارح وضبت البيت ولبست ابني لبس جديدة ولبست انا فستان صيفي جميل وعملت الاكل اللي هو بيحبة
ورجعت بيتي الساعة 3 ونيمت ابني وقعدت استناه لحد الساعة 6.30 على شرط انه خلص شغله وكان طول الوقت ده في النادي

لما انا نفسي اتسدت وحسيت اني ما ليش قيمة وقلت لنفسي انا مش هنتظره بعد كده ابدا

ولما رجع سيادته حصل بينا علاقة كنت حاسة اني من غير قيمة مجرد حاجة بيشبع فيها رغبته ولما لقاني مش مبسوطة بقيت انا الست النكدية

امبارح اخدت ابني بعد الشغل من الحضانة وروحت النادي علشات امشي شوية
قابلته هناك طبعا سلم على احمد، وكان داخل على ملعب الكروكيه علشان يغير هدومه ويروح يلف التراك
ولما قلتله خلي ابني معاك لحد ما ادخل الحمام، وشه اتقلب لاني هدخل معاه الكروكية كاني عرة
الحمد لله بلبس لبس شيك وكويس بشهادة الجميع ولبسي واسع وحجابي ملتزم والحمد لله ليه بيستعر مني

بعدين اخدت احمد وروحت جنينة الاطفال وهو خلص جري وراح يلعب كروكيه مع اصحابة ولا كاننا في النادي معاه
انا تعبت من الاهمال

انا مش عاوزة حب ولا رومانسية انا عاوزة زوج

ده حقي يا ناس

Rouna

ملكة متوجة
فيه ايه يا الشاكيه؟؟
انتى لسه برضه بتركزى على الحاجات الصغيرة دى وتنكدى بسببها؟؟
انا مش قادرة احط ايدى والله على مشكلتك ابدا.. :crazy:
حاولت كتير وفعلا مش قادرة.. الرجل اتأخر فى شغله شوية او حتى راح من شغله على النادى .. ايه المشكلة.. وبعدين واضح انه ما شاء الله رياضى.. يعنى لا بيعمل حاجة حرام ولا عيب..
وبعدين احنا مش قلنا التغيير يبقى لنفسك اولا؟؟ يعنى عملتى كل الحاجات الجميلة اللى عملتيها دى من توضيب نفسك وابنك والبيت.. لازم تكون لنفسك وما تنتظريش منه رد الفعل.. صدقينى هترتاحى اكتر..
هو فين الراجل ده اللى لما تقوليله خد بالك من الاولاد عشان انا رايحة الحمام. يقولك من عيونى .. وروحى اعملى شوبنج كمان وسيبيه.. :detective2:
لأ كده لأ... انا شايفة انك فعلا بتعملى مشاكل من حاجات مش مستاهلة.. الموضوع ابسط من كده .. اديله حريته شوية.. اديله مساحة يتحرك فيها مادمتى واثقة فيه وفى اخلاقه.. وانتى قلتى انه فى النادى..
بصى يا شاكيه..
مش احنا اتفقنا ان دى تبقى بداية جديدة ؟؟؟
بداية جديدة يعنى تغيرى من نفسك وردود افعالك.. حتى لو ضايقك.. ما تبينيش.. خليه يستغرب ويقول دى مش منكدة ليه زى ما اتعود منك..
انتى بطريقتك دى ممكن تضيعيه من ايدك يا شاكيه..
وللاسف انتى مش حاسة بكده...
انا اسفة لحدة كلامى معاكى بس والله بيصعب على اشوفك فى مشاكل فى يدك حلها... :in_love:

تفاؤل6

شوفي يأختي الشاكية كلام رونا ورونق كلام العقل
خليك ايجابية مع زوجك
طيب زوجك اتأخر خليك مبتسمة لما يدخل عليك البيت لانه هو جنتك وبعد ما تاكلوا ويرتاح توددي لزوجك بالكلمة الطيبة وقولي بالغنج والدلع لا تتأخر على
حاولي اكسبيه , معلش المسلسلات طغت علينا وخلتنا نعيش جو الرومانسية وكأن الحياة بلا مشاكل
لازم تكافحي حتى تأسري زوجك :idea:
تفنني تدلعي على زوجك
الحياة بدها نفس طويل لحتى تروضي الاسد ويصير قطة ورديعة:fish:
ارجو الكلمات ان تكون بلسم على قلبك:msn-wink:

الأميرة

الشاكية لله ... اشتياق زوجك لرجعة البيت يجب أن يكون سببه أنت ... حاولي بهالفترة أن تكوني إيجابية كثيرا ومتسامحة كثيرا ... هو لا يغلط بحقك أو حق بيتك ... وما المشكلة إذا تأخر قليلا ... استقبليه بابتسامة وأخبريه بلطف أن يخبرك أنه سيتأخر في المرة القادمة لأنك قلقت عليه ...

الشاكية لله .. أنظري إلى مشكلتي ... آخر شيء أصبحت استقبله بابتسامه وأحيانا أكون متأكدة بأنه كان معها ... وأتصرف عادي ... مع أن نفسيتي زفت ... ولكنني أريده ... أريد أن أكسبه ...

إحمدي الله ... زوجك لا يخونك ... فقط يجب أن تعرفي كيف تستميليه ... كيف تسامحيه ... كيف تعاتبيه بلطف ... صدقيني إذا بقيت زعلانة ستكونين أنت النكدية ... ولكن مرري له كل ما تريدين أن تقولي له بابتسامة وبلطف ... وليس بالصمت والتكشيرة ...

الله يوفقكم ...

أشعر بالتعب والارهاق فلم انم جيدا ليلة امس
وعلى الرغم من احساسي بالتعب والارهاق، الا انني سأعد جدولا ليومي لانني اكون بحالة نفسية افضل وانا مشغولة، بحيث لا يوجد لدي وقت او طاقة في التفكير في زوجي وما يفعله ولا يفعله

سانتهي من عملي في الواحدة والنص وساذهب إلى open day فلدي رغبة هذه الايام في شراء ملابس جديدة، اشعر بسعادة وثقة عنما يثني الاخرون على ذوقي في اختيار ملابسي

انا اميل إلى الملابس البسيطة والالوان الهادئة

ثم ساخذ ابني من الحضانة وأذهب الى النادي ولن ابحث عن زوجي ولا حتى عن سيارته ساقابل صديقة لي ابنها في مثل عمر ابني سنحاول ان نضع الاولاد في العربات ونبدأ في رياضة المشي

ثم سأذهب الي البيت، واتنمى ان ينام ابني بعد هذا اليوم الشاق واخذ حمام والبس شيئا جميلا، سأعد طعام الغذاء ثم ابدأ في مباشرة اعمال البيت ولكن بهدوء دون توتر ان شاء الله

اشعر بتحسن في علاقتي بابني، فانا احاول ان ابني علاقة قوية به واشجعه واقترب منه واحاول ان استجيب لرغباته الصغيرة البسيطة

انشاء الله انجح فيما خططت له

الأميرة

برافو الشاكية لله ... أنت على الطريق الصحيح ... كوني هادئة دائما ... لأن هذا الشيء سينعكس على ابنك وعلى بيتك ... وفي النهاية على زوجك ... إجعلي بيتك جنة ... وتفائلي دائما ... :icon30:

أنا بعد كل مررت به مازلت متفائلة ...!!!

أتمنى أن أسمع أخبار حلوة عن يوم العطلة مع العائلة ... تذكري لا تنكدي أبدا أبدا ... حتى لو هو كان مكشر إبقي مبتسمة وأنشري سعادتك حولك ... خليه يحس بتأنيب الضمير ....

:icon26: تمنياتي لك بالتوفيق :icon26:

يالشاكيه بقلك الى عندى والله المستعان امس سمعت من وحده قريبتى تقلى عن وحده صاحبتها انو زوجها كان يكرهها تعرفى كيف يكرهها لدرجه انه يكره اولادها الى هما اولادها من شده كره لها عارفه ايش سوت وخلته يمووووووت فيها لدرجه انه لما تصحيه اخته وتقله زوجتك تبغاك يقووم بسرعه عشانها ولا يبوسها قدام اهله تخيلى واهله مصدومين من التغيير العجييب سالت قريبتى يمكن سوتله سحر بصراحه شى عجييب تحلف والله مى حقت هالشغلات بس كل الى سوته انها فى النوم طبعا فاهمين قصدى تسويله حركات وشغلات عاد المنتدى ماخلى يعلم الى ماتعلم ادعو الله ان يرد اليكى زوجك ردا جميلا ويريح بالك ياعزيزتى مافى شى يجى بالساهل حاولى عشان ولدك يستاهل المحاوله

رونق

مشرفه دورات وقرات
حبيبتى الشاكية ....
تذكرينى بنفسى من عدة سنوات ...أنا أفهمك جيدا يا حبيبتى و أفهم نفسيتك ...
علاجك هو ......إشغلى نفسك ..إشغلى وقتك ...كونى لنفسك عالما خاصا بك ...
أكيد راح تسألين (كيف و ماذا ...) لا أستطيع أن أملى عليك ماذا تفعلين ..لكن سأعطيك أمثلة لما كنت أقوم به و عسى أن تجدى ضالتك بينهم .....
قسمت أيام الأسبوع لتطبيق بعض الانشطة :
السبت : يوم إجازتى ..:التسوق و الصالون و مواعيد الدكتورو حضور درس دينى .
الاحد:بداية الأسبوع ..تطبيق نوع من الحلو أو المعجنات ..و توزيعها على الجيران و الأهل (و شوفى المكالمات و الإعجاب بالطبخ و و و )
الأثنين: يوم القراءة(كتب و مجلات )
الثلاثاء: يوم لصديقاتى ..و إذا ما لقيت أحد ..أجلس فى البيت بهدوء و أرتب أغراضى
الأربعاء:يوم للأطفال
الخميس :يوم السينما
الجمعة:يوم لأهلى

طبعا لا أقصد باليوم ..هو بأكمله ..لا ..القصد ..هو ما تبقى من اليوم بعد العودة من الشفل ..
و طبعا كان فى إنتهاكات لهذا الجدول ..بس يظل المعنى هو : إشغال نفسك 24\7...أوكى ؟

رونق حبيبتي

اولا شكرا لكي على تفهمك موقفي
فانني واللهي اشعر في بعض الاحيان انني اتحدث لغة مختلفة بحيث لا يفهمني احد

مهما انشغلت يا رونق ينقصني الحب والعاطفة والدفء الاسري
واللهي في بعض الاحيان اشعر اني مريضة نفسيا

يارب ما هو العيب في ان اطلب الحب من زوجي
ان اتمنى ان يقضي بعض الوقت معي ومع ابنه في البيت
حتى ولوكان مشغولا بقراءة الجرائد او مشاهدة التلفزيون او غيرها

كرهت هذا البيت الخاوي
افتح التلفاز طوال تواجدي بالمنزل فقط لاشعر بالحياة
ابني قره عيني يملأ جزء كبير من حياتي
ولكن ابني في مرحلة عمرية صعبة
لا يوجد بيننا تواصل بالمعنى المفهوم

يارب فرج همي وكربي

عدنا للخصام من جديد فهذه هي حياتنا
يوم صلح وشهر خصام

ولكنني واللهي لا اشعر بالفرق
هو غير متواجد جسديا ونفسيا في الحالتين

اعدك يا رونق ان اشتري نوتة صغيرة لعمل جدول لاسبوعي
وحلمي ان اعود للقران وصلاة الفجر وان شاء الله رونا تعيننا على ذلك في صفحتها الجميلة

اللهم اشرح صدورنا لما تحب وترضى

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
أعلى