مرحبآ !

من خلال التسجيل في صفحات نسوة يمكنك ذلك من المشاركه وتبادل الآفكار الأيحابيه مع زميلاتك

آشتركي معنا الآن !

مشكلة مع زوج جنوبى

اختي ارجو انك تعملي النصايح اللي قلت لك عليها وان شاء الله رب العالمين تلاقي الخير
وربنا يصبرك وهدي نفسك شويه بلاش الشد العصبي اللي انتي فيه احسن يجيكيكي الضغط ولا اي مرض تاني لاسمح الله
والله ما حد ساعدتها هينفعك
وحاولي تشغلي نفسك بالاعمال الصالحة وقراءة القران وكثرة الاستغفاروالدعاء

disteny

عزيزتى رب ادخلنى الجنه
لو سمحتى كملى رسالتك ... ما هى الحاجات اللى المفروض اصلحها

disteny

على فكرة انا ديما كنت بعاملها كويس خالص لدرجة انى كنت انا اللى ببقى عارفة ادويتها اكترمن اولادها وكنت دايما حريصه انى اوديها للدكاترة وبهتم بصحتها وكنت اجيب لها الدواء قبل ما يخلص
كانت تيجى من عند بناتها تعبانة وترتاح عندى حتى مرة زوجى قالها لها انتى بتيجى من عند اخواتى تعبانة ارتاحى هنا
بصراحة فرحت قوى ساعتها قلت كويس انة عرف
وكل ما اكلمها تدعيلى وتقوللى بتريحى قلبى والله يا بنتى وبعدين برضوا تحرضه عليا خصوصا فترة السفر دى
بالذمه بقى دى اعمل اية معاها واقول برضوا اريحها علشان لما بتكلمه تبكى له هو بيتجنن عليا وانى انا اللى مقصرة فى حقها
وقلت لها انا هنا بدل ابنك ومش تطلبى حاجة من بناتك انتى عارفة انا هعمل اللى انتى عاوزاة واحسن منهم كمان مش تشغلى حد بيكى انا بدل ابنك لحد ما يرجع لنا بالسلامة
فى اية غلط هنا بقى
الاقيها بتدبر حاجات من ورايا وتعمل لى مشاكل انا فى غنى عنها
والمشكلة انى اكتشفت ان زوجى بيحكى لها حواراتنا فى التليفون واللى حصل ... اعمل ايه فى المصيبه دى بقى
يا ريت تفيدونى
انا فعلا بستفيد منكم وكلامكم بيخلينى اهدى شويه

قلت لها انا هنا بدل ابنك ومش تطلبى حاجة من بناتك انتى عارفة انا هعمل اللى انتى عاوزاة واحسن منهم كمان مش تشغلى حد بيكى انا بدل ابنك لحد ما يرجع لنا بالسلامة
الكلام دا غلط منك انتي كده بتقولي لها انك احسن من بناتها وطبعا هي واو اي ام في الدنيا بتحب ولادها ومش هتحب ابدا ان حد يقول عليهم اي كلمه في حقهم
حتي ولو كان فيهم العبر
انتي تقولي لها انا عايزه اخدمك ولو في اي حاجه انتي عايزاها انا تحت امرك وبناتك والله كويسين وانا بحبهم وهم مش مقصريين معاكي ربنا يبارك ليكي فيهم وكده يعني

انا هروح الحين وهرجع ليكي ان شاء الله

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انتي بتقولي ان زوجك بيقول لأمه على كل حاجة ودي بالنسبه ليكي مصيبه
ازاي نخلي الموضوع دا نقطة في صالحك
هقولك ازاي
لما تكلمي جوزك قولي له انك بتحبي حماتك وانها غاليه عيكي وانتي هتبدأي صفحة جديدة وانك مسامحاها وانك بتحبي اخواته كانهم أخواتك ومفيش حد بيزعل من اخواته ولو حد فيهم غلط فيكي انتي مسامحاه لله (والكلام دا يكون من قلبك فعلا مش كدب)
وفكريه انه يجيب هدايا حلوه لحماتك واخواته
واستمري علي الموضوع دا
وطبعا هو بيحكي لأمه على كل حاجه هيوصل ليها كلامك الحلو وان شاء الله ربنا يهديها
اكيد هتتغير لان ربنا قال ادفع بالتي هي أحسن
ولو استمرت علي حالها جوزك هيعرف انك طيبه وهو هيدافع عنك ويقف في صفك وربنا هيدافع عنك برضه

انتي قلتي انه جوزك قلل الفوس اللي بيبعتها هقولك علي شوية حاجات خدي بالك منهم
لما تروحي عند حماتك او لما هي تيجي عندك بلاش بلاش تلبسي اغلي لبس عندك يا اختي البسي هدوم مش جديدة ومش غاليه وحددي طقمين هم دول اهل زوجك دايما يشوفوكي بيهم
لانك لما تلبسي وتتشيكي هيقولوا معاها فلوس وبتجيب
تاني حاجه لما تروحي تكشفي لحماتك اوعي تدفعي تمن الدواء أو الكشف قولي انك مش معاكي وانه زمان كان جوزك بيبعت فلوس كافيه لكن الحين يادوب الفلوس بتكفي الضروريات
لانك لو دفعتي ليها تمن الكشف هتقول دي معاها فلوس كتير وهتتضايق منك وهتحس انك بتتصدقي عليها من مال ابنها هى (اوعي تفكري انها هتشكرك)
انا حماتي الحمد لله علاقتي بيها تمام ولما اقولها عايزه حاجه تقولي مثلا عايزه كزا اقولها بس انا مش معايا فلوس كافيه فتروح تديني فلوس وانا أجيب لها اللي هي عايزاه وتفرح بيا خالص

لو عايزه تحسسي حماتك بالزنب علي ان جوزك قلل الفلوس
اعملي اللي هقولك عليه
قبل ما تزوري حماتك بكام يوم ماتجيبيش لاولادك اي حلويات ولا فواكه
ولما تروحي عند حماتك قولي انه المصاريف كتيره وانك مش يتجيبي لاولادي حاجات بيطلبوها ولا فواكه مثلا يعني
وحسسيهم انك عايشه في ضيق مادي
ويا سلام لو حد من اولادك طلب منك فلوس عشان يشتري حاجه وانتي عند حماتك (طبعا انتي مش واخده معاكي غير مبلغ صغير) قولي من عيني ياحبيبي بس مش معايا والمصاريف كتير وكده يعني
ولو حد من اهل جوزك زارك في بيتك بلاش الكرم الزايد لانهم مش هيشكروك (هيقولوا انك عايشه فالجنة وانت ما تستحقيهاش)
وياريت لو عارفه مسبقا بميعاد زيارتهم ابقي خلي ثلاجتك فاضيه وشيلي اي حاجه انتي اشتريتيها منهم لانهم اكيد بيحقدوا عليكي لانك في نظرهم عايشه فالجنة بسبب اخوهم
وربنا يهديهم عليكي وهم بعد شويه هيشيلوكي من دماغهم

التعديل الأخير بواسطة المشرف:
على فكرة ممكن يكون اخوات زوجك طيبين بس حماتك بتقول عليكي كلام مش كويس وهم بيصدقوا كلام والدتهم
وانا احساسي بصراحه انهم طيبيبن مش عارفه ليه
بس الحاجات اللي قلت لك عليها تعمليها عشان يشيلوكي من دماغهم ويبعد عندك الحسد

وعايزاكي تقولي لجوزك انك بطلتي تقولي اي حاجه لوالدتك ولا اي حد مهما كان قريب منك لان البيوت اسرار وانك مش بتحبي ان احد يعرف مشاكلك لانها اسرار وكل البيوت فيها مشاكل
واستمري علي الكلام دا عشان يمكن يحس بغلطه ويبطل يحكي لامه علي كل حاجه
واحمدي ربك ان فلوس جوزك هتكون ليكي انتي واولادك بس ان شاء الله
انا جوزي كان مسافر كا بيبعت الفلوس لاخوته قال شركاء وهم كانوا بياخدوا الفوس ويصرفوها يمين وشمال ويجيبوا كل اللي نفسهم فيه
وانا وعيالي مش بناخد اي حاجه غير ان جوزي مسافر وسايبني انا واولاده ولو طلب اي حاجه يقولو ما فيش فلوس مش معانا والكلام دا
حتي لما كنت اروح اكشف ساعات يدوني تمن الكشف وساعات لا
وجوزي مكنش بيبعت لي مصروف كان بيقولي اللي تحتاجيه اطلبيه من اخواتي

disteny

انا عملت بنصايحكم وكلمته... زى المرة دى زى ماقلتى ( رب ادخلنى الجنه ) بالرسايل بس مرة قلت له _ بحبك وقلبى يطريك .. تبيعه يرجع يشتريك ... شوفت اطيب من قلبى .. تبيعه ويرجع يشتريك
بس ما رد عليا خالص
وبعد 3 أيام بعثت له رساله كان ليله الاسراء والمعراج
فبعثت له رساله كل عام وانت طيب ... يا ترى في وانت طيبه؟؟؟

فكلمنى علطول

على فكرة انا لما قلت لحماتى انا هعمل احسن منهم رجعت قلت لها دة مش تقصير منهم بس هما ربنا معاهم مشاغلهم كتير بنتك اللى جوزها مسافر مشاغلها كتير البيت والأولاد وهى لوحدها والتانية بتدور على عقد وبتجهز للسفر ومش فاضيه .. انا ممكن اتصرف عنهم معى ابى واخواتى وممكن نشيل بعض تعالى وانا هريحك
ودعت لى وقالت لى ربنا يريح قلبك يا بنتى انتى والله ريحتينى
بس برضوا غدرت وكانت بترتب لحاجات تانيه خالص

حماتى هى المفروض كانت هتيجى تقعد معايا علشان تقعد بالبنات وانا هروح الشغل ونعيش مع بعض لحد ما ابنها يرجع من السفر ( هى اصلا بتعيش اساسى معى وبتروح لبناتها زيارة)
وبعد ما رتبنا كل حاجة واخدت شقه عاملة حسابى تكون كبيرة شويه علشان حجرة لها وحجرة للبنات لما يكبروا شويه وبعد ما عملت كل شىء وقلت لها يللا تعالى
فقالت انا بدور على شقه اقعد فيها
ومن هنا كانت مشكله كبيرة
كل ده بقى ( حسب اعتقادى ) علشان زوجى يرسل لها مصروف منفصل لأنى لاحظت انها لما رجعت من السفر من عند بنتها هو قلل مصروفى للنصف بحجة ان المصاريف قلت انا مش عاوزة اطيل الكلام لأن التفاصيل كتيييييييييييييير قوى
ودة اثر عليا طبعا
بس شوفتى اللئم علشان مصلحتها تضرنى انا والبنات وترجع تقول هو انتى يعنى هتصرفى ايه ما هو على قدك انتى بس _ دة على اساس البنات يعنى هما عيال هيصرفوا ايه
تخيلوا .... منها لله

بس المهم بقى دلوقتى قولوا لى ازاى اخليه يدوب بالرسايل ... ويبعت لنا زيارة لعنده بأسرع ما يكون

الحمد لله انه بدا يلين معاكي شويه صلي ركعتين شكر
اختي الغاليه اكتبي في الرسايا كل اللي انتي حاسه بيه من غير كسفوف
مثلا وحشني حضنك انام فيه
وحشني سلامك كلامك وكل حاجه فيك
وحشني ابوسك واشرب منك عسل نحل درجه اولي قطفة اولي
مش قادره انام طول الليل افكر فيك انت قادر تنام ازاي
انت روحي وتاج راسي قلبي اللي بيموت فيك مش قادر يتحمل اكتر
والله انت اغلي الناس عندي وانت كل عزوتي وناسي وانت بعيد عني حاسه كاني يتيمه
وشغلي خيالك شويتين
وموضوع انه يبعت ليكي بسرعه اصل الموضوع بصراحه بيكلف كتير عشان يبعتلك لانه اللي هيحوشه في سنه لو رحتي انتي معاه هيصرفه في شهرين
ف استني عليه شويه لغايه لما يظبط حاله ويبعتلك اول ينزل بدري شويه

disteny

اختى ربى ادخلنى الجنه
ربنا يبارك لك انا فعلا استفدت من كلامك كتير
وكلامك كثيرا ما اثلج صدرى
ربنا يهدى لنا ازواجنا جميعا
وهعمل بنصايحك كلها وربنا يجعله فى ميزان حسناتك والصراحه انا استفدت كتير من المنتدى خصوصا فى انى عرفت شخصية زوجى ولولا ذلك لما فكرت ابدا انى اصالحه
وسوف اصبر .... فصبر جميل .... صحيح احنا لسه فى الأول بس انا فعلا مبسوطه ان كلامكم بيتحقق ويا رب اقدر انفذ الباقى
بس بجد انا مكسوفه جدا انى ابعت له رسايل ساخنه من النوعيه اللى بتقولى عليها
ربنا يسهل الحال
سلام

أعلى