راجيه الرضا
مراقبة و متميزة أقسام نسوة
- إنضم
- 18 فبراير 2017
- المشاركات
- 14,580
قصة تربوية عن العناد...وعلاجه"كان صعب جدا علي امينة تفهم عناد...ابنتها رنا؛ امينة تتساءل ما الممكن ان يحدث مستقبلا ان كانت رنا من الان بهذه الصورة العنيدة وهي فقط 5 سنوات ؟؟#بدأت القصة عندما بدأت رنا بالتحرك تمسك كل شئ وتلعب في كل شئ وامينة تقول خطأ ..كخ...لكن رنا تنظر اليها وتبتسم وتكرر الخطأ #? مستفزة هكذا رددت امينة....
امينة لم تكن عصبية....ولكن عندما تعدت رنا الثلاثة اعوام كانت امينة بركانا من الانفعال....البنت عنيدة جدا....تكرر الخطأ ..تلعب في كل شئ...لا تستحيب لكلمة لا...?...امينة وزوجها المهندس عمرو يتناقشان كثيرا....امينة من غيظها بدأت تضرب رنا....الغريب ان رنا لا تبكي من الضرب بسهولة بل تسكت ثم تكرر الخطأ ....وامينة يشتد غيظها......انفلتت اعصاب امينة انفلاتا رهيبا ..ضرب وصراخ.....
عمرو زوجها يهدأها....لكن بلا جدوي....
المشكلة ان امينة كشفت علي رنا ربما مريضة بشئ لكن ليس عندها اي مرض عضوي ولا نفسي....وليست صماء لا تسمع !!
ما كم العناد هذا؟؟؟
دخلت رنا كج1 ترفض ان تكتب....تتحدي المدرسين....لا تعمل واجبها.....امينة...منهارة" فاشلة وغبية كمان يا رنا .".....
رنا تصيح (لا احبك )
عمرو فشل في احتواء الموقف...
رنا متعبة لا تستجيب لاحد....
لا هو ولا امينة ولا المدرسة....
قرأ عمرو عن العناد...
حاول ان يقدم لرنا اختيارات بدلا من الاوامر...لكن لا فائدة إن قدم اختيارين تختار اختيار ثالث وان قدم ثلاثة تختار الرابع....?? الشكاوي من رنا في تمرين السباحة..الكابتن يقول عنيدة
..
وايضا في المدرسة ....
غير مطيعة...
? امينة اوشكت علي الانهيار ....
قررت هي وعمرو اغراء رنا بالمكافأة. ..لعبة ضخمة ان سمعت الكلام.....تتظاهر رنا بانها ستفعل ثم لا تفعل....
اكتملت المصيبة بتعلم رنا لسلوكيات سيئة جدا مثل اخراج لسانها في وجوههم او شد شعرها او...الشتيمة.....
امينة تبكي....من قلبها...وهي التي كانت تتمني ابنة مهذبة...تربيها وتحكي لها القصص....امينة بكت وهي تصلي ودعت الله من قلبها....
عمرو مهموم يفضفص لزملائه في العمل...ولا يمل الدعاء..
ومن زملائه رجل يحترمه كثيرا اسمه المهندس فهمي....
المهندس فهمي بدا عليه الاهتمام.......سأله (هل زوجتك كانت تتعامل مع رنا بالاوامر...،،.افعلي لا تفعلي كده كخ...انت نوتي ؟)
? عمرو قال (والله يا باشمهندس كان ده في الاول الان مفيش شئ نافع.....حاولنا ومفيش فايدة البنت دي ابتلاء)
فهمي سكت لحظة ثم اخرج صورة ابنه وائل عمره الان 15 ....
عمرو يعرفه ..ولد قمة في الادب يصلي ومهذب ومتفوق....كما ان علاقته بوالده المهندس فهمي فوق الممتازة....
فهمي قال (وائل كان زي رنا بالضبط ،؛؛؛)
?
عمرو قال (نعم؟؟؟)?
فهمي قال في تأثر (والله زي ما باحكي لك...انا ووالدته كنا منهارين...وقتها كنت لسة في إنجلترا في البعثة....كنا مش عارفين نتصرف....ربنا رزقنا بدكتور مصري اسمه...السباعي....
كنت فاكره في بعثة برضه.....)
سكت فهمي لحظة....
لاحظ عمرو ان عينيه فيهما دموع
اكمل فهمي قائلا(علمني يعني ايه تربية يا عمرو.....قال لي انتم مش بتتعاملوا مع وائل علي انه شخص مختلف عنكم في الطباع انتم بتعاملوه بحب اه كأنه مكنة..زي ما ممكن تحب المكنسة ؛..اعمل وما تعملش....الولد غيركم في الطبع..عاوز يجرب ويتعلم...سيبه يجرب لما يكون هيؤذي نفسه امنعه اتحرك مش بالكلام ولا بكلمة كخ ...امنعه بهدوء مش بنرفزة ولو كرر غلطه امنعه تاني.....احضنه كتير حسسه انك متقبله......لو عيط شوية او زن تجاهله بهدوء لو سكت حييه وافرح بيه...انت بتعامل طفل ....)
التفت عمرو الي فهمي وهو يكمل(كمان في الوقت ده يا عمرو كان وائل اكتسب سلوكيات خطأ ....دكتور سباعي قال لي متعلقش عليها الان...اعطي له حب وحنان وبطل اوامر وامنع خطأه بالتحرك لمنعه مش الكلام.....وبلا عصبية......
تجاهل سلوكياته الخاطئة فترة صغيرة..........
قلت اجرب لاني كنت يائس..........
بدأت انا ومامته نحضنه....ونتكلم معاه بالراحة ونسيبه يجرب ماعدا لو هيؤذي نفسه نمنعه ونتجاهل زنه....بدأ يهدأ...لكن لسه مستفز.....رجعت لدكتور سباعي قال لي. . ((ابدأ اتكلم عنه باحترام...وائل دراعي اليمين..وائل إمام المصلين....،،الولد بدأ يتغير تماما ...ويحاول يرضينا....)عند هذا الحد سالت دموع فهمي .....
سكت عمرو في تأثر.....
فهمي قال (عارف انا ليه بكيت ؟؟ لاني لما رحت اشكر السباعي اكتشفت انه في المستشفي....داخل عملية كبيرة كمريض قلب اكتشفت انه مش في بعثة و انه جاي يتعالج.....من مشكلة كبيرة في قلبه لكن ما قالش عشان ميحرجنيش وانا بسأله ...ما لحقتش اشكره....? مات...لكن بادعي له كل يوم في صلاتي....وقررت انشر الكلام اللي قاله...وعلمت وائل يدعي له)
تأثر عمرو كثيرا بما سمع....فكر في الكلام.....ترحم علي السباعي....
قرر ان يستخير الله في ركعتين....
شعر بالانشراح وتحدث مع امينة ...لم تكن متقبلة لقد اخذت مهدئا وتكره حياتها بسبب رنا....
بدأ عمرو يحتضن رنا مرارا ...
كف عن لومها ووصفها بالنوتي ..
عندما تحاول الشقاوة يتركها الا لو هتؤذي نفسها يحملها ويبعدها وهي تزن وتبكي يتجاهل....
بهدوء...
رنا تخرج له لسانها...يتجاهل...
تغلق عليه الاضاءة .وهو جالس يقرأ..يتجاهل ولا ينفعل
يحاول ان يحمل العابا تعليمية يلعبها معها...
يكثر عموما من وصفها بانها محترمة....
رنا لا تزال تخرج لسانها وتصرخ....
لكن حضنته مرتين....
اصبحت تركز فيما يقوله عنها من انها مهذبة ومحترمة....
عندما اخرجت لسانها له تظاهر بالحزن وليس الغضب....سكتت ثم طبطبت عليه.....مرة في مرة كفت عن الغلاسة معه.....حمل لها مرة شهاداته المدرسية وصوره في المدرسة قال لها انه كان يقوم بحل الواجب وهو صغير حتي يفعل الصح..ويرضي الله ..
لم تقل شيئا..
ثم طلبت منه حل الواجب معها. ..
امينة اسيرة المهدئات...
لكن المدرسة قالوا لعمرو رنا في تغير ملحوظ..????.
المدرسة تتعاون? ..المدرسين يمدحون رنا وان اخطأت يتجاهلون....حتي تكف عن الخطأ....
تغير رنا...لفت انتباه امينة.....
رنا تغيرت فعلا.....
امينة.....تعبانة لكن غير فاهمة....
حكي لها عمرو ....ما قاله فهمي....
امينة ورنا ..علي عداء لكن امينة حاولت....
رنا ازدادت سخافة معها...
امينة صبرت...
رنا بدأت فعلا تتغير معها الغمة انزاحت......
الان هناك بيت ثاني يدعو للدكتور السباعي ...فيه علم ينتفع به.....
عمرو من فرحته يوزع الطعام والحلوي لوجه الله تعالى. ...
فهمي يراقبه ......في سعادة...
#عاوزين نساعد ولادنا ....ولا نستسلم لوصفهم بقبيح الصفات
فيه اولاد اشقيا شوية اتحرك امنعهم وكفاية كلام...كخ ونوتي...
بلاش احرم ابني من حضني واحترامي عشان غلطاته...احنا بنربي ...
الابن اللي اكتسب سلوكيات وحشة مش هينفع تتشال مرة واحدة لازم احسن علاقتي بيه واصبر شوية ..لاني الان لو وجهته مش هيتقبل.....
كن دائم الدعاء لله...
العلم النافع صدقة جارية تلحقك الي القبر ان ابتغيت وجه الله
ساعد الناس بتجاربك.....رحم الله من كان مثل د سباعي يموت وهو يساعد غيره. ...
امينة لم تكن عصبية....ولكن عندما تعدت رنا الثلاثة اعوام كانت امينة بركانا من الانفعال....البنت عنيدة جدا....تكرر الخطأ ..تلعب في كل شئ...لا تستحيب لكلمة لا...?...امينة وزوجها المهندس عمرو يتناقشان كثيرا....امينة من غيظها بدأت تضرب رنا....الغريب ان رنا لا تبكي من الضرب بسهولة بل تسكت ثم تكرر الخطأ ....وامينة يشتد غيظها......انفلتت اعصاب امينة انفلاتا رهيبا ..ضرب وصراخ.....
عمرو زوجها يهدأها....لكن بلا جدوي....
المشكلة ان امينة كشفت علي رنا ربما مريضة بشئ لكن ليس عندها اي مرض عضوي ولا نفسي....وليست صماء لا تسمع !!
ما كم العناد هذا؟؟؟
دخلت رنا كج1 ترفض ان تكتب....تتحدي المدرسين....لا تعمل واجبها.....امينة...منهارة" فاشلة وغبية كمان يا رنا .".....
رنا تصيح (لا احبك )
عمرو فشل في احتواء الموقف...
رنا متعبة لا تستجيب لاحد....
لا هو ولا امينة ولا المدرسة....
قرأ عمرو عن العناد...
حاول ان يقدم لرنا اختيارات بدلا من الاوامر...لكن لا فائدة إن قدم اختيارين تختار اختيار ثالث وان قدم ثلاثة تختار الرابع....?? الشكاوي من رنا في تمرين السباحة..الكابتن يقول عنيدة
..
وايضا في المدرسة ....
غير مطيعة...
? امينة اوشكت علي الانهيار ....
قررت هي وعمرو اغراء رنا بالمكافأة. ..لعبة ضخمة ان سمعت الكلام.....تتظاهر رنا بانها ستفعل ثم لا تفعل....
اكتملت المصيبة بتعلم رنا لسلوكيات سيئة جدا مثل اخراج لسانها في وجوههم او شد شعرها او...الشتيمة.....
امينة تبكي....من قلبها...وهي التي كانت تتمني ابنة مهذبة...تربيها وتحكي لها القصص....امينة بكت وهي تصلي ودعت الله من قلبها....
عمرو مهموم يفضفص لزملائه في العمل...ولا يمل الدعاء..
ومن زملائه رجل يحترمه كثيرا اسمه المهندس فهمي....
المهندس فهمي بدا عليه الاهتمام.......سأله (هل زوجتك كانت تتعامل مع رنا بالاوامر...،،.افعلي لا تفعلي كده كخ...انت نوتي ؟)
? عمرو قال (والله يا باشمهندس كان ده في الاول الان مفيش شئ نافع.....حاولنا ومفيش فايدة البنت دي ابتلاء)
فهمي سكت لحظة ثم اخرج صورة ابنه وائل عمره الان 15 ....
عمرو يعرفه ..ولد قمة في الادب يصلي ومهذب ومتفوق....كما ان علاقته بوالده المهندس فهمي فوق الممتازة....
فهمي قال (وائل كان زي رنا بالضبط ،؛؛؛)
?
عمرو قال (نعم؟؟؟)?
فهمي قال في تأثر (والله زي ما باحكي لك...انا ووالدته كنا منهارين...وقتها كنت لسة في إنجلترا في البعثة....كنا مش عارفين نتصرف....ربنا رزقنا بدكتور مصري اسمه...السباعي....
كنت فاكره في بعثة برضه.....)
سكت فهمي لحظة....
لاحظ عمرو ان عينيه فيهما دموع
اكمل فهمي قائلا(علمني يعني ايه تربية يا عمرو.....قال لي انتم مش بتتعاملوا مع وائل علي انه شخص مختلف عنكم في الطباع انتم بتعاملوه بحب اه كأنه مكنة..زي ما ممكن تحب المكنسة ؛..اعمل وما تعملش....الولد غيركم في الطبع..عاوز يجرب ويتعلم...سيبه يجرب لما يكون هيؤذي نفسه امنعه اتحرك مش بالكلام ولا بكلمة كخ ...امنعه بهدوء مش بنرفزة ولو كرر غلطه امنعه تاني.....احضنه كتير حسسه انك متقبله......لو عيط شوية او زن تجاهله بهدوء لو سكت حييه وافرح بيه...انت بتعامل طفل ....)
التفت عمرو الي فهمي وهو يكمل(كمان في الوقت ده يا عمرو كان وائل اكتسب سلوكيات خطأ ....دكتور سباعي قال لي متعلقش عليها الان...اعطي له حب وحنان وبطل اوامر وامنع خطأه بالتحرك لمنعه مش الكلام.....وبلا عصبية......
تجاهل سلوكياته الخاطئة فترة صغيرة..........
قلت اجرب لاني كنت يائس..........
بدأت انا ومامته نحضنه....ونتكلم معاه بالراحة ونسيبه يجرب ماعدا لو هيؤذي نفسه نمنعه ونتجاهل زنه....بدأ يهدأ...لكن لسه مستفز.....رجعت لدكتور سباعي قال لي. . ((ابدأ اتكلم عنه باحترام...وائل دراعي اليمين..وائل إمام المصلين....،،الولد بدأ يتغير تماما ...ويحاول يرضينا....)عند هذا الحد سالت دموع فهمي .....
سكت عمرو في تأثر.....
فهمي قال (عارف انا ليه بكيت ؟؟ لاني لما رحت اشكر السباعي اكتشفت انه في المستشفي....داخل عملية كبيرة كمريض قلب اكتشفت انه مش في بعثة و انه جاي يتعالج.....من مشكلة كبيرة في قلبه لكن ما قالش عشان ميحرجنيش وانا بسأله ...ما لحقتش اشكره....? مات...لكن بادعي له كل يوم في صلاتي....وقررت انشر الكلام اللي قاله...وعلمت وائل يدعي له)
تأثر عمرو كثيرا بما سمع....فكر في الكلام.....ترحم علي السباعي....
قرر ان يستخير الله في ركعتين....
شعر بالانشراح وتحدث مع امينة ...لم تكن متقبلة لقد اخذت مهدئا وتكره حياتها بسبب رنا....
بدأ عمرو يحتضن رنا مرارا ...
كف عن لومها ووصفها بالنوتي ..
عندما تحاول الشقاوة يتركها الا لو هتؤذي نفسها يحملها ويبعدها وهي تزن وتبكي يتجاهل....
بهدوء...
رنا تخرج له لسانها...يتجاهل...
تغلق عليه الاضاءة .وهو جالس يقرأ..يتجاهل ولا ينفعل
يحاول ان يحمل العابا تعليمية يلعبها معها...
يكثر عموما من وصفها بانها محترمة....
رنا لا تزال تخرج لسانها وتصرخ....
لكن حضنته مرتين....
اصبحت تركز فيما يقوله عنها من انها مهذبة ومحترمة....
عندما اخرجت لسانها له تظاهر بالحزن وليس الغضب....سكتت ثم طبطبت عليه.....مرة في مرة كفت عن الغلاسة معه.....حمل لها مرة شهاداته المدرسية وصوره في المدرسة قال لها انه كان يقوم بحل الواجب وهو صغير حتي يفعل الصح..ويرضي الله ..
لم تقل شيئا..
ثم طلبت منه حل الواجب معها. ..
امينة اسيرة المهدئات...
لكن المدرسة قالوا لعمرو رنا في تغير ملحوظ..????.
المدرسة تتعاون? ..المدرسين يمدحون رنا وان اخطأت يتجاهلون....حتي تكف عن الخطأ....
تغير رنا...لفت انتباه امينة.....
رنا تغيرت فعلا.....
امينة.....تعبانة لكن غير فاهمة....
حكي لها عمرو ....ما قاله فهمي....
امينة ورنا ..علي عداء لكن امينة حاولت....
رنا ازدادت سخافة معها...
امينة صبرت...
رنا بدأت فعلا تتغير معها الغمة انزاحت......
الان هناك بيت ثاني يدعو للدكتور السباعي ...فيه علم ينتفع به.....
عمرو من فرحته يوزع الطعام والحلوي لوجه الله تعالى. ...
فهمي يراقبه ......في سعادة...
#عاوزين نساعد ولادنا ....ولا نستسلم لوصفهم بقبيح الصفات
فيه اولاد اشقيا شوية اتحرك امنعهم وكفاية كلام...كخ ونوتي...
بلاش احرم ابني من حضني واحترامي عشان غلطاته...احنا بنربي ...
الابن اللي اكتسب سلوكيات وحشة مش هينفع تتشال مرة واحدة لازم احسن علاقتي بيه واصبر شوية ..لاني الان لو وجهته مش هيتقبل.....
كن دائم الدعاء لله...
العلم النافع صدقة جارية تلحقك الي القبر ان ابتغيت وجه الله
ساعد الناس بتجاربك.....رحم الله من كان مثل د سباعي يموت وهو يساعد غيره. ...
التعديل الأخير بواسطة المشرف: