مرحبآ !

من خلال التسجيل في صفحات نسوة يمكنك ذلك من المشاركه وتبادل الآفكار الأيحابيه مع زميلاتك

آشتركي معنا الآن !

طلب من أخواتي البلقيسات والعضوات والمشرفات

الأحزاان

أنا بقترح إقتراح ياريت توافقوني عليه وتقولوا رأيكم

هذا القسم قسم لحل المشاكل بين الأزواج

أنا مبسوطه جدااااا إني أشتركت في المنتدي ده ويارب دايما في تقدم وشموخ

واللي شجعني أشارك وأعرض مشاكلي هو ردود أخواتي جزاهم الله خير فعلا أخوات محترمات

وردودهم دايما بتريحني وعارفين ربنا دايما يردوا يقولوا استغفروا واستخيري والجأي ربنا واقري

البقره وفيها الحل لكل المشاكل

بس لي اقتراح طبعا أي واحده فينا بتقع في مشكله تفتكر أن مشكلتها هي الوحيده اللي عويصه ومالها حل وأن مافيه حد ذيها في مشكلتها لكن اللي يشوف بلوة غيره تهون عليه بلوته

ولمانقري مشاكل غيرنا نعرف إن إحنا اللي مش في مشاكل لواحدنا وربنا دايما بيبتلي الإنسان المؤمن وبيشوف مدي صبره علي الإبتلاء

اللي أنا عاوزه أقوله أني دايما بشوف في ردود أخواتي أو أي وحده فيكم تشوف الردود علي مشكلتها مش دايما بتبقي الردود واحده بمعني أن شويه يدخلوا يقولوا لها اصبري واتحملي زوجك وشويه يدخلوا يقولوا لها لا لازم تتطلقي منه وامساك بمعروفأو تسريح باحسان ذي ماربنا قال لحد ما بنقع في حيره من أمرنا

أرجع وأقول أن الواحده هي طبيبة نفسها هي اللي تقدر تقرر مصيرها بنفسها وبالإستعانه بالله طبعا في الأول والأخر لأنها هي اللي عاشت الموقف مش إحنا مش اللي بيدخلوا يردوا عليها

ممكن كل واحده تجيب ورقه وقلم وتقعد تكتب بينها وبين نفسها هل أنا بحب الشخص ده لدرجة أني أتحمل معاه كل اللي بشوفه منه طيب لو انفصلت عنه مش هرجع أندم طيب وأولادي مصيرهم هيكون إيه أحسن ولا أسوأ

طيب لو هو اللي خاين وطلقني بغير إرادتي هقعد مكتوفة الأيدي وأبكي وأنعت حظي ولا هكون أقوي وأثبت لنفسي أني ربنا كتبلي الخير وأنا بعيده عنه وأنه مايستاهلني وعسي أن تكرهوا شئ وهو خير لكم صدق الله العظيم

اللي أنا عاوزه أوصله أن مش بقولكم ماتعرضوش مشاكلكم ولا نمنع ردودنا عن بعضنا بالعكس ده فيها الراحه لينا وأهي فضفضه والرسول نفسه عليه الصلاة والسلام كان بيستشير

حتي اللي مابتكون عارفه الحل كفايه أنها بتدخل تدعي لأختها وربنا يجعل كلامنا الطيب مع بعضنا في ميزان حسناتنا ان شاء الله ويعوضنا خير دايما وكل مشاكلنا تتحل يارب وذي مابيقولوا مافيه مشكله من غير حل لكن لازم نكون أقويه ونكون أقوي من مشاكلنا ونتحداها ومانستسلمش لحزننا

اقتراحي بقي ليكم هو أن فيه منكم بتدخل تكتب مشكلتها وأول ماتتحل مابتدخل تطمنا عليها بالرغم أن نكون متابعين موضوعها بشده وعاوزين نعرف وصلت لايه علي فكره 80%من مشاكلنا متشابهه لأن طباع الرجاله كلها أو معظمها واحده

وكلها بتدور في إطار واحد الخيانه وعدم المسئوليه والعند والجاحد وسئ المعامله واللي بيضرب لكن كل واحده وشطارتها في تعاملها وتغيير زوجها

علشان كده ياريت نخصص قسم أو موضوع حتي لو كان الموضوع اللي أنا كتبته ده ندخل فيه كل واحده وصلت لحل مع زوجها بعد ماكانت في مشكله معاه تحكي الموقف وتقول اتصرفت معاه اذاي علشان تفيد أخواتها وتقول صفة زوجها جايز يكون صفته ديه مشتركه مع زوج واحده تانيه من أخواتها وتقدر تفيدها لو موافقني الرأي يبقي باذن الله هنوصل كلنا لحل مشاكلنا وقبل كل ده هنستعين بالله وندعي في صلواتنا

أشكركم مره تانيه أخواتي الكرام

أشكركم

*روعه*

الصراحه كلااااااااامك روعه وفعلا هذا اللي كنت الاحظه في ردور بعض البنات هنا ..
وهنا كلنا اخوات ولازم نفيد ونستفيد لاننا عائله واحده ومالنا الا بعض بعد الله ..
وفعلا الرجال متشابهين ياما دخلت مواضيع ولقيت مشاكل نفس مشاكلي بس طبعا مو كل حل ينفع معانا لانو اصابع يدنا مو زي بعض ..
المهم انا معاااااااااااااااااكي ولي عوده في موضوعك الحلوو ده
جزاكي الله خير يا عسل ..

الأحزاان

أشكرك أختي روعه

ربنا يبارك فيكي وفي كل العضوات وتلاقوا كلكم حلول لمشاكلكم

وأنا معاكم هههههههه

وبانتظار عودتك

الأحزاان

أنا هبدأ معاكم بمشكلتي وهي أن زوجي عنيد جداااااااااااااا

ومعأول مشكله تركت له البيت فيها عند وماجيه خدني لحد ماخليته ييجي ياخدني ويصالحني عن طريق المحكمه هههههههههه بس طبعا طول الشهور اللي كان مابيسأل عني فيها كنت بتقطع من جوايا وكنت حامل وقتها

عارفين عملت ايه طنشته وعندت أدامه لأني فهمته لما أقوله تعالي خدني هيقول لا وألف لا خليكي عند أهلك مش عاوزك ولما يشوفني أنامش عاوزه أرجع وتقلانه جري هو علي
وقعد يبعت لي في أهله كلهم علشان يرجعوني وطبعا ماعجبني أنه بده صمم علي قراره وعنده أنه ماييجي ياخدني وقلت ياإما ييجي بنفسه ياإما مش راجعه لأن مش إنتم اللي زعلتوني علشان تيجوا تاخدوني
هو اللي زعلني يبقي هو اللي ييجي لما سمع منهم الكلام ده عرف أني لسه شارياه وعوزاه فتقل أكتر
وقال لو ماجيتي راح أطلقك ماخفت منه وعرفت أنه يهوشني ولو كان عاوز يطلق كان طلق بدون مايهددني عارفين عملت ايه سبقته أنها بطلب من المحكمه أني عاوزه أطلق منه لقيته ثار هناك وقالهم أنا عاوز مراتي مش عاوز أطلقها وتم الصلح هناك
يعني احنا كنا بنحب بعض وكنا بنعاند وعاملين ذي القط والفار بس علي مين ما اديته الفرصه وطلعت أشطر منه ورجعت وبشروطي وبتعهد منه

لكن دلوقتي في مشكله تانيه معاه لي عوده مره أخري

ضوء القلب

كلام الاخت الاحزان صحيح ,يا ريت تكتب صاحبة المشكلة الحل الي قدرت تحل فيه المشكلة ,الكل يرد على المشاكل , وبس تجي بعدين تدوري على صاحبة المشكلة مرات ما لها رد ومرات تحط المشكلة وتختفي وهذا ملاحظ كثير .وفيه اخوات يكتبوا ويتفاعلو ا مع المشكلة لان مرات الوحدة لما تناقش مشكلتها ترتاح وتفضفض وممكن تلاقي حل تكون غافلة عنه نتيجة توترها .والكل يستفيد حتى ما تتكرر الاخطاء الي ممكن الوحدة تقع فيها ويصير في خبرة بالمواضيع وطرق حلها .

ضوء القلب

الزوج ما ينسى ابدا اي شيء يجرحة حتى لو من اقرب الناس له الزوجه .وقوف الزوج في المحكمه كسر اشياء في قلب الزوج يخله حريص جدا في طريقة التعامل مع الزوجة .المشاكل تحل بالتفاهم مانفع يكون في تدخل من الاهل للمصالحة واخر شيء بعد نفاذ كل الحلول الطلاق او المحكمة .والاسلام اغطى افضل الطرق لحل المشاكل .

والله انا زوجي كان طويل لسان قليل احسان ولا زال والله الحمد لكن لمن عرفت بوصلة الشخصية ونمطة وعرفت كيف اعاملة ولي ابية يجيني من غير صياح

إقتراح روووعة ومفيد
ياليت كل واحدة وضعت مشكلتها والأعضاء تفاعلوا معاها
بعد ما تنحل مشكلتها تكتب كيف اتحلت المشكلة وأي إقتراح أو حل نفع معاها حتى نستفيد من بعضنا

ومشكوووووورة أحزاان جعل الله أيامك كلها أفراح

الأحزاان

أشكركم علي تفاعلكم

ضوء القلب فعلا المحكمه لازم تكون أخر حل هي والطلاق لكن ذي ماهي بتأثر في نفس الرجل بتأثر كمان في نفس الست بالرغم أنها هي اللي شكياه لكن زوجي كان عنيد جدااا أهلي اتفلاهموا معاه وقالولوا روح خدها قالهم لا خلوها عند أهلها بالخمس سنين مش هااجي أخدها هي اللي تيجي
طبعا هو اللي كان غلطان معاي وكان لازم يحس بغلطه وييجي هو ويعتذر لكن عنده وكبرياؤه منعه وكنت هفضل ذي بيت الوقف متجوزه لكن في بيت أهلي علشان كده لجأت للمحكمه وهناك جيه وقالي سامحيني ووحشتيني وقال أحلي كلام وأنا برضه هناك صممت أنه ييجي ياخدني من بيت أهلي وطلعت أعند منه هههههههه علشان لازم ماياخدني بالساهل علشان مايكرر اللي عمله معاي مره تانيه
وكل واحده لازم تكون غاليه عند نفسها علشان تكون غاليه في نظر زوجها

ولي عوده معاكم مره تانيه

الأحزاان

أختي الحب والعطاء ماشاء الله عليكي

ياريت تقوليلنا كيف وصلتي لحل في طولة لسان زوجك لأن زوجي أيضا طويل اللسان

اتصرفتي معاه اذاي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وأي واحده لقت حل في طولة اللسان تدخل تقولنا

بانتظارك ومشكوره

الأحزاان

قطره في بحر إحنا ممكن من خلال هذا الموضوع نتواصل مع بعض بس ياريت اللي تدخل هنا ماتتركناش يعني تفضل تدخل علي الموضوع وتابع علشان لو فيه استفسار من أي أخت لها تدخل وتجاوب عليها

أشكرك وأشكر كل أخواتي لتأييدي وتفاعلكم مع هذا الإقتراح

*روعه*

االاحزاان .. رجعتلكم مرررره تانيه ..
انا اقولك كيف تتخلصي من طوله اللسااان (مجربه)
لمن زوجك يبدأ يطول لسانه عليكي اكتفي بالسكوت والنظرات الحزينه والغاصبه في نفس الوقت وخليه ينهي كلامه واتركيه وامشي ......
بهذه الطريقه راح يحس ان طولة لسانه ااذتك وزعلتك وحيجي يعتذرلك ..
واتتمنى يفيدكم الحل ..

اايدكم بهالموضوع---لاني ان رديت على اي عضوه اشيل همها واتمنى تنحل مشكلتها---

وبعض الاحيان افكر في مشكلتها حتى وانا بعيد عن النت--

مثل(لمسة ذوق)-- متزوجه ولكن

فاتمنى من الاخوات خاصه الي مشاكلهم كبيره يطمنونا عليهم

يمكن من عيوبنا او من عيوب كان الحب لك انها تتفاعل كثير --وتحس زياده لانها عاشت تجارب كثير وماتبي احد يعيش او يتالم المها

شكر ا اختي احزان

الأحزاان

أختي روعه أشكرك علي مرورك الكريم فعلا السكوت أحيانا بيكون الحل غير أنك بتكسبين حسنات كتير

لكن الحل ده مع الأزواج اللي بتحس فعلا بزوجاتها أنهم أذينها بلسانهم لأنها مش صديق راجل مع زوجها لا ديه مراته ولازم يكون فيه حدود واحترام بس ممكن في نفس الوقت يكون السكوت ده بيعتبره الراجل ضعف ويزيد في الإهانه بس مادام تنظرله نظرة حزن مع سكوتها المفروض يفهم أن هذا الشئ مزعلها

أشكرك أختي روعه لإجابتك وردك وياريت الكل يتفاعل معانا ويقول رأيه في الموضوعين اللي طرحناهم طولة اللسان والزوج العنيد كيف اتصرفتم معاهم

الأحزاان

كان الحب لك أشكرك علي إحساسك وشعورك تجاه أخواتك

فعلا إحنا بنتألم لبعضنا وبنحس ببعض

يارب يكتب لنا الفرح دايما ويزيح عنا مشاكلنا

THE daimond

السلام عليكم ورحم الله وبركاته
فعلا حبيبتي صااااااااادقه لأني أتفاعل مع الكل
وبالذات الي مشاكلهم مصيريه أوصعبه جدا وفالأخير تختفي صاحب الموضوع
أما بالنسبه لي طرحت مشكلتي بس لسا بانتظار الردود
والنت عندي باشتراك يمكن يخلص اليومين هذي
ومتى راح يشحن فلا تستغربوا اذا اختفيت
الله يجزاك خير ويوفقك