مرحبآ !

من خلال التسجيل في صفحات نسوة يمكنك ذلك من المشاركه وتبادل الآفكار الأيحابيه مع زميلاتك

آشتركي معنا الآن !

اتفضلوووو مهندسة ديكور فى خدمتكم .... اى سوال فالتصميم والديكورات .... منتظرة طلباتكم

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

diable_blue

بسم الله الرحمن الرحيم

انا مهندسة عاشقة للديكورات والتصميمات وطبعا بعشق المودرن

فى هذا الموضوع انا عاوزة كل واحده تسال عن اى حاجة او تطلب اى طلب

وان شاء الله انفزهلها

1- اى سوال عن التصميمات والديكورات

2- اجدد الموديلات لو حد طلبها هجبهاله

3- تصميمات فاخرة

منتظرة الاسئلة وياريت كله فالموضوع عشان نفيد بعض بلاش الرسائل الخاصة

لو فى اى عضوة عندها فكرة عن التصميم والفكر الديكورى ياريت تشارك

تحياتى

diable_blue

هذه بعض الافكار هتفيدكم وهذه كانت اسئلة اتسئلتلى ودوت كان ردى عليها

حبيت اسالك.بالنسبه للصاله البيت الرئيسيه صالة الاستقبال وش تفضلين يكون شكلها مربع او سداسي او مستطيل مع اني مع السداسي او نصف دائره؟؟علما اني ودي يكون الشباك كبير جاي بالطوول وش احلى وافخم بالستاره والاثاث كشكل؟؟
مربع او مستطيل دى لو الصالة صغيرة بيوت صغيرة

امال سداسى او نص دائرة احسن للفلل والبيوت الكبيرة

بالنسبة للديكورات

ممكن تحطى مجلس كبير فالنص زى كده

او زى كده

من على الاطرف ممكن تحطى كراسى صفيرة مع ستائر مميزة زى كده

فى موديل تانى للستائر بس انا مش بحبة

الفكرة دى مميزة جداااااا

لو هتكون بطل على جنينة تبقة كده

diable_blue

اعجبتني الصوره اللي قبل الاخيره انا بتكون صالتي تقريبا 6.50م في 6م يعني الي شكلها سداسي احلى؟؟والا المساحه صغيره انا اقول لو الجدران الثالثه اللي بتطل ع الحوش مع واجة البيت مابيكون شكلها افخم؟؟
6.5 فى 6 مساحة مش كبيرة اوى

دوت احسن تصميم

diable_blue

ربي يسعدك أنا عندي صالتين وحده عاديه والتانيه مرفوعه بدرج مش عارفه أيش أحط فيها علمآ بأن الصاله العاديه في واجهة الضيوف من يوم يدخلوا في وجههم بس مالها زاويه أفيديني وجزاك الله الجنه
فالصالة العادية

الصالة التانية

diable_blue

انا عندي كنب في الصالون خامته رايحه ع شامواه لونه بيج يتموج ع ذهبي والخدديات لونها بني محروق وكله ساده في ساده موديله امريكي بصراحة هو فخم بس لاني ابيها غرفة خاصة للضيوف النساء حابه ادخل عليها كنبه نصف دائره لانه الكنب قليل بس مش عارفه ايش الموديل الي ادخل معاه كلاسيك او شئ ثاني وياليت تقوليلي لون الكنبه وش يكون افضل ساده ولاشئ اخر مع الاخد في عين الاعتبار ان الكنبه الجديده حيكون خامتها والوانها زي الست
دى شيك اوى

diable_blue

يا ريت تشاركيني في حل مشكلتي اكون شاكره لك عندي مشكله مو عارفه احلها المشكله يا حبيبتي ان عندي في الصاله الي في الطابق الأرضي جدار صغير جدا على زاويه وفوقه الدرج انا حسبت ان بس جدي با نينه وبعدين ايشيلونه بعد ما يستوي الدرج بس يا اختي المصيبه ان المقاول قال لا ما يصير بعدين الدرج يضعف اذا تبون اقصه بس ما نشيله والحين مو عارفه ايش اسوي ف
ده جميل ممكن تجملية زى كده

diable_blue

أنا بسألك عن الصبغات وش المناسب لغرف النوم وش المناسب للصالة والمجالس؟
ومشكوووووووووورة مقدما
صبغلا غرف المعيشة

غرف النوم

خلى بالك الغمق موضة جدا سيبك بقة من الابيض وكده دى قدمت اوى

diable_blue

حابه اخذ رايك ... في مجلسي انا بيتي شقه متوسطه ...ومحتاره في مجلس الرجال .. ...زوجي يحب الديكور الامريكي ..وحاب الارضيه تكون باركيه وانا افكر تكون موكيت ..وافكر يكون اللون السائد ابيض في ابيض ... والكنب طبعا متصل ...ابي المجلس يكون راقي ومميز وستايل امريكي الى حد ما .... واذا تنصحيني بالوان ثانيه ياليت ...

مع تمنياتي لك بالتوفيق ...
ديكورات الباركية روووعة

diable_blue

ايه رايك بالارضيات الخشب ولاي مكان في البيت
واذا عندك تصاميم لحمامات صغيرة اكون مشكورة لك
وتسلمين
الارضيات الخسبية الباركية ممكن تبقة فكل مكان دى رووووووووووووووووعةى شيك موت

diable_blue

مرحباااااااااااااااااااااااااا

اتمنى تفيديني ياعزيزتي انا أعاني من مشكلة اسلاك التلفاز والريسيفر ف صالتي برغم الديكور العصري وجمالها لكن هناك تشويه أفيديني بشئ يغطي هالعيب ديكور او ماذا تقترحين

افيديني وغيري الكثير
اتفضلى الحل الامثل

diable_blue

انا عندى مطبخى اخضر عشبى ومللت منه ولو سمحتى عايزه ادخل معاه لون يمشى معاه ويكسر الملل وياريت عده افكار اكون شاكره افضالك وشكرا

diable_blue

ممكن ياقلبي صور لبلاط البورسلان مقصص بوتر جيت

انا عندي صالتين مفتوحات على بعض يفصل بينهم ممر يقريبا عرضه متر ونصف وواحده ارفع عن بدرجه

ررررررررررررر

diable_blue

انا عندي سؤال ورأيك يهمني ... انا عندي صالة شقتي صغيره مو كبيره مره والصاله هي فيها الجلسه <<< ما عندنا غرفة معيشه

والحين باغيرها ... فشفت عند ايكيا صوفا مره حلوووه وعجبتني وعجبني لونها ( رمادي غامق ) قلت باخذ 2 للصاله وادخل معاها اللون الاحمر للخداديات والستاره وباقي الديكور
بس المشكله زوجي حيرني يقول اللون الغامق راح يضيق المكان ويكتم وما يصلح لان الصاله صغيره ياليت تقوليلي رايك لاني بصراحه مره عجبني اللون وانا احب الالوان الغامقه احسها فخامه ... ومعليش كمان حبيت اسالك اذا اخترت الرمادي مع الاحمر ايش تنصحيني بلون بويه مناسب !!!؟؟؟

سامحيني طولت عليك الاسئله بس والله بصدق مره محتاااااره وابغى مشورتك ... وجزاك الله كل خير
تقبلي تحياتي
بالعكس اللون الغامق موضة حبيبتى

diable_blue

هلا اختي...
انا ابغى ديكور لتحت الدرج طبعا الجهه الصغيره اللي مااقدر احط فيها كراسي <<<من جد اعرف اوصف!!!

المهم عندي تحت الدرج عالجدار اضاءه سبوت لايت وابي افكار مخدات مثلا ........

وبالتوفيق حبيبتي...

بالتوفيق ان شاء الله​

التعديل الأخير بواسطة المشرف:

diable_blue

مرحبا اختي
اناصالتي مكونه من سبعة جدران وكل جدار تقريبا مترين وبعضها متر وسبعين
ولون الصبغه ازرق نيلي والارضيه بلاط كحلي مع رمادي باهت
ايش رايك كيف اختار لون الكنب المودرن
هل اضع رمادي باهت والون في الخداديات مثل اورانج وتفاحي وكحلي
رايك يهمني
يعطيك العافيه
اعتقد مفيش بعد كده

diable_blue

انا عاوزة اعمل غرفة لأولادي وهم بنت وولد بنفس الغرفة وحابة تساعديني بافكارك لأني مش عارفة اية ممكن اعمل علشان الغرفة مناسبة ليهم هما الأثنين وخاصة الدهان إذا كنت اسوي دهان الغرفة نصين لكل واحد منهم نص لا اسويه لون محايد
ومعلش إذا كنت بتعبك ,,, ارجو المساعدة وشكرا
اتفضلى ياقمر

diable_blue

السلام عليكم اختي الله يبارك فيك مساعدتك لنا حبيت اسالك ايش رايك بتحجير الممرات الضيقه واذا عندك صور تحجير بالوان ياليت تتكرمي تحطيها واذا عندك افكار لتعتيق الاقواس الجبسيه والسقف لاني خلصت الجبس وبابدا الص
التحجير يبقة كده حبيبتى افضل

diable_blue

روووووعة كل افكارك
ياريت تفيدينا فى مساحات الشقة الضيقة وكيفية استغلال كل جزء فيه
الصالة

غرفة المعيشة

الصالون مع قاعده

غرف النوم

diable_blue

السلام عليكم بنات بصراحة انا معجبة بافكاركم والموقع هذا اللي دلوني عليه بنات هنا

طلبي الله يخليكم محتارة فيه وهي انه فيه عندي جبس في الغرفة وسويت البوية غامقة فلفيت بس لسى ماخلصو المطلوب ياليت تفيدوني ايش اعمل الان يعني النواقص بالوبية ايش وهل الجبس لازم اعطيه شوي لون خفيف والا لا تكفوووووووووون ياعدوني

هذي الصورة

لون التعيق جميل بس لازم تعملى شوية شغل فالجبس

diable_blue

انا عند استشاره بسيطه ياليت تجاوبيني انا صالتي كبيره ومفتوحه علىالدور العلوي وهي عباره عن قسمين القسم الرئيسي اعلى بدرجه من القسم الاول اللي هو في البدايه لما تدخلي عالصاله وهي ثمانية الشكل ومساحتها ثمانيه
ونص في ثمانيه ونص والشبابيك ثلاثه على طول الدورين كيف ممكن احط لون الصبغ وطريقة الاثاث واذا عند مقترحات لها وشكرا
انا هريكى تصميمات كاملة فيها التعتيق والاثاث

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
أعلى