مرحبآ !

من خلال التسجيل في صفحات نسوة يمكنك ذلك من المشاركه وتبادل الآفكار الأيحابيه مع زميلاتك

آشتركي معنا الآن !

الشمــــــــــــــــــــــ رجل القانون والعدالة ــــــــــــــــــــــالي

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

شمس الحور

كيفكم صبايا زوجات الشمالي الغربي وكيفك عذاري إنشاءالله إختباراتك كويسه بشرينا عنك

والله إني أدعيلك إن الله يوفقك فيها وحاسه إنا أشغلناك مع إختباراتك بس حبيت أقولك

إن الله هداني وإشتريت كاميرا وشاف أولاده وشافني برضوه معاهم هذا الكلام صار

اليوم ولمحلي إنه مش ماخذنا معاه لما يجي بالعطله بحجة إنه متبهذل هناك وأنا

قلتله إنا مشتاقيله ومن هالكلام على أساس يصلح فيزنا بس قالي إنه متبهذل

وماله داعي وإنه بيسفرنا نتمشى في ماليزيا ألظاهر يبغى يسكتني ويقولي إنه

متضايق وإنه ماياكل زين ومن هالكلام على العموم بالنسبه لأسئلتك أنا لي

متزوجه خمس سنين ولي طفلين وزوجي ماقد سافر لوحده وهذي أول مره

أما بالنسبه لسفره فهو لدراسه الماستر لمدة سنتين وأنا بالوقت الحالي أفكر

إني أدرس ماستر معليش عذاري طولت عليك بس والله إنصدمت لما قالي مش

ماخذنا معاه وغير كلامه الأول مأدري ليه رغم إني كنت شاكه إنه ماراح

ياخذنا معاه حسبي الله ونعم الوكيل..........

أنا متابعتكم من بعيد وأستفيد كثير من تجاربكم وخبراتكم الله يعطيكم العافية
وبصراحة أنا مقدر أفيدكم بشي لأني طيلة ثلاث سنوات من زواجي
أنشغلت بدراستي عند أهلي وإذا كان في أختلافات فهي في أختلاف وجهات النظر
ألحين تخرجت ولله الحمد ومافيه مايعكر صفو حياتي بالرغم من أننا متناقضين
بحيث هو شمالي غربي وأنا جنوبية شرقية وقد تأثرت كثيييييير بطبايع
زوجي حتى صرت معتادة عليه0(لأني معجبة بشخصيته)
لكن فيه مشكلة وحدة وهي مبدأ الشورى هو ما يأخذ رأيي بشي
حتى ولو كان يخصني أو يخص عيالي أو البيت بس بعد
ماتثقفت كثير عن الشمالي صرت أعذرة

وأنا عندي تسائل واحد وهو كيف أقدر أسحب الكلام من زوجي وأخذ على كل
الإجابات على تساؤلاتي ؟... زوجي تجيه أوقات يكون صامت وأوقات
يتكلم ما يسكت كأنه راديو مااشاءالله عليه
وإذا سألته رد علي بكلمه ولاّ بكلمتين وأحيان مايرد وإذا زدت
عليه تضايق........
فحبت تفيدوني بتجاربكم الله يجزاكم كل خيييييييير
ودمــــــــــــــــتم

solaf-mn

الزوج الشمالى

اسعد الله الجميع وجزاكم الله الف خير على هالمعلومات القيمه والله يجعل كل من افادنا فى هالموضوع فى ميزان حسناته وبصراحه عورتنى عيونى وانا اقرا الموضوع بس ماعليش علشان عيون ابو الشباب كله يهون وكنت اتمنى اعرف من بدايه زواجى هالمسائل عن الشخصيات كان ابتعدنا كثير عن هالمشاكل لكن الوحده لازم تتسلح دائما بلامل وان كل شى ممكن يتصلح لوكان عند الانسان العزيمه والاصرار000000 انا بحكيلكم مشكلتى علشان الجميع يستفيد انا متزوجه من عشرين سنه وطبعا زوجى شمالى غربى وانا جنوبيه شرقيه الغلطه الاولى انى حبيته اكثر من نفسى ومحيت شخصيتى مع انها قويه جدا علشان البى له كل طلباته ومااعرف اقول لا من غير مايطلب منى والغلطه الثانيه سمحت له مع مرور الوقت انه مايصرف على مع انى موظفه ولا على بيته وطيحت نفسى فى مشاكل والتزامات من غير مايدرى ويوم درا قام يعايرنى ومااقدر ارد عليه لانى احبه ومااقدر ازعله الغلطه الثالثه كنت احب الاطفال وجبت خمسه وهو يبى اثنين بس ومافهمت هالموضوع مو علشان المصاريف يقول علشان الواحد يربيهم ويفتك من مسئولياتهم الغلطه الرابعه اهملت نفسى وشكلى واهتميت بالطلعات والروحات والاطفال ونسيته او تناسيته لانى بديت امل من حبه اللى قام يقل وماصار متربع فى قلبى زى اول من كثر مايعايرنى ويحطم نفسيتى وبصراحه معاه حق فى هالشى لاكن انا مافهمت واستمرت حياتنا حتى دق ناقوس الخطر شلون دريت0000000000000000 حسيت الرجال مبتعد عنى وسفراته مع ربعه كثرت وهو قبل مايسافر الا للعمل وبديت طبعا مع نصايح من صديقاتى الله يجزاهم خير اشوف اش صاير قمت سويت فورمات لحياتى من جميع النواحى وقعدت معاه جلسات من الصراحه وقلتله الزواج مبنى على الاحترام والثقه وانت للاسف ماعندك منها شى وبالتدريج استعدت احترامه بالقوه وفى اخر هوشه العام رديت عليه بنفس كلامه وانهبل شلون اسبه واسب اهله قلتله نفسك واناواثقه من نفسي وان مارديت عليك معناته من احترامى لك مو خايفه منك ودايما يحاول يحطمنى من ناحيه اهلى وانى لو ازعل واروح عندهم بصير مثل الخدامه لهم فقلتله انا مانى قاعده لويصير شى بيت اهلى مفتوح وبيعززونى 00000 ثانى يوم تاسف منى وقال انا طول اليوم فى العمل وانا متحسف ومانى مرتاح لين تسامحينى تدلعت عليه شوى وقلتله يبوا فلان انا احبك ومستحيل ازعل منك لاكن اتمنى انه تكون فيه بعد الركيزه الثانيه للزواج وهى الثقه ولها رجعه 00 وغيرت من شكلى وشفت الاشيا اللى يحبها وبديت اهتم فيه اكثرواستقلت من وظيفتى وبدا يصرف على البيت والاولاد من غير حساب ولايسئلنى وين راتبك وزى ماقالت واحده من الاخوات هو تجيه اتصالات كثيره من حريم فى شركات ويحتفظ بارقامهم فى جواله ولما ازعل واسئله يزعل ويقول لاتفتشين فى جوالى هو واثق انى ماافتحه ويخليه فى الغرفه من غير قفل 00000000 طوال السنوات العشر وانا عتدى احساس الانثى ان فيه شى متغير انا اعرف زوجى مستحيل يروح للحرام مو علشانى علشان مبادئه وخايف على نفسه من الامراض وهو فعلا يحسبها تسالى ويروح عن نفسه لما يتكلم مع حريم او يرد على مسجاتهم لاكن ايش ضمنى عن نيت الحريم اللى يشوفهم ممكن واحده تحسبه مكسب وتنشل عليه وفعلا صارت له هنا فى ديرتنا وكانت هى تبى الزواج وهو مستحيل يتزوج برايه علشان يبتعد عن المشاكل لين زهقت وراحت عساها الريح 00000000000 المشكله الحين مااقدر اكشف اوراقى له بمعنى مااقدر اقعد معاه واقول انا لقيت رقم واحده بجوالك وليش تكلمها لانى مانى مستفيده شى بينكر والافضل انه فى هالوضع حاطلى حساب ويخاف ينكشف 00000000000

solaf-mn

الزوج الشمالى

لنا عوده حبيت اعرف كيف ابعده عن المكالمات ولو انه مومبسوط كان طنشهم لاكن اكيد هالشى يعزز شى عنده مانى قادره اوصله 000 اتمنى اللى تقدر تساعدنى فى هالشى ترد ولها الشكر00000 ملاحظات انا لما غيرت فى نفسى هو استانس اكيد وصرنا زى المراهقين وانا بعد لما فهمت شخصيته وعرفت اللى يريحه ارتاح اكثر وهو فعلا فى عمل قيادى ومهتم بنفسه كثير ويحب السفر لوحده ومتحرر بس مش كثير وكنت قبل اثق فيه لاكن الحين لا00 اللى يشوفنا مايقول علينا عندنا عيال فى الجامعه وتونا رادين من السفر لوحدنا وهو مايقصر على فى هالناحيه ويستانس لما نطلع بروحنا حتى لو للمجمع بروحنا 00 الحمد لله على كل حال ومن شاف مصايب الناس هانت عليه مصيبته وانا فاتحته فى موضوع الحريم بطريقه غير مباشره من فتره انا اكيد واثقه فيك لاكن مانى واثقه من نيات الحريم اللى يجلسون معاكم قال صحيح كل شى جايز يعنى حاس لاكن خايف يتكلم علشان ماينكشف00000000 اتمنى انكم تشاركونى بارآكم ولكم جزيل الشكرررررررر

سمو ذاتي

عذاري حبيبتي ممكن تمسحين رسايلج على الخاص بدزلج رساله ويقول رسايلها مليانه:dunno:

سمو ذاتي

كيفكم صبايا زوجات الشمالي الغربي وكيفك عذاري إنشاءالله إختباراتك كويسه بشرينا عنك

والله إني أدعيلك إن الله يوفقك فيها وحاسه إنا أشغلناك مع إختباراتك بس حبيت أقولك

ياخذنا معاه حسبي الله ونعم الوكيل..........

هلا حبيبتي شمس الحور عادي طولي بالج حتى انا زوجي توه سافر علشان الماستر وبيقعد شهرين وبيرجع ...خلييييج ريلاكس واللي سويتيه عين العقل لما شريتي كاميره انا اليوم لما كلمت زوجي مسنجر بدون كاميره بس والله كسر خاطري يوريني غرفته اللي ساكن فيها عند العائله ويتحلطم ماياكل زين ولا شي ..
حبيبتي لما يكلمج خليج ريلاكس ومرحه وتونسين علشان يشتاقلج اكثر ومولازم تروحين معاه دامها دراسه خلاص قال بيسفرج يعني بسفرج..
تحياتي لج:bye1:

solaf-mn

الزوج الشمالى

صباح الخير على الجميع واتمنى من كل قلبى لجميع بنات حوا انهم يلاقون الراحه والسعاده ويكفيهم الله شر بنات الحرام امين يارب العالمين 00000 اختى ام امام الحرمين انا حاسه بمشكلتك لانى تقريبا اعانى بشكل ما من مشكلتك والطريقه الوحيده من خبرتى الطويله انك تعززين من نفسك وادلعين عمرك لين يبين عليكى فى كل شى وموب لازم تروحين للصالونات دايما ان كانت الامكانيات ماتسمح فى ميه طريقه وطريقه ودايما قسم المكياج والعطورات والخلطات للجسم والمساج مايقصرون لين ابو الشباب ينتبه ولين انتبه قوليله اغير من شكلى وحياتى لانى ابى اجدد فى حياتنا ودلعيه سويه جلسات مساج وحمام مغربى واظافره ورجوله وصدقينى شوفى الاشيا اللى يحبها فى كل شى ان كان فى طريقه المعامله او اهتماماته او نشاطاته وبتشوفين شى غير ولازم تكونين واثقه ميه ميه من اللى تسونيه ولاتخلينه يحس باى تردد فى حياتك وقوليلى لنفسك لو مايحبنى ماصبر وقعد معاى هالفتره من غير مايتزوج ولازم تلقين طريقه للوصول الى قلبه وعشقه الدائم واستعينى بالله فى كل شى وكثرى من الاستغفار والنصيحه الاولى والاخيره لازم يكون كل شى سرى ومن غير ماتقوليله اى شى من هاليى تسوينه لانهم يحبون المفاجئات والاسرار وعطيه مساحه من الحريه بس يكون كل شى تحت عينك وا\ا عرفتى اى شى لاتقوليله لان لو قلتيله بيصير عادى عنده وبيكررها لانه فكيتيه من خوفه منك ومن السر اللى مخبيه عنك واشتغليى عليه فى الطريقه الصح اللى تشوفينه مناسب واتمنى انى افدتك فى هالناحيه((((((((((((((((

katkoota82

وصلت و قرأت الموضوع متأخر.....قضيت كم يوم لقراءة الموضوع كامل
فعلا استفدت كثيير....شكرا عذاري عالمجهود, الله يسهل امورك دنيا و آخرة
عندي بعض الاضافات ياريت تطرح للمناقشة:

1- إذا كان الشمالي لا يحب المفاجآت,مثال: تجهيز ليلة رومانسية, ما الحلول البديلة في هذه الحالة؟
2- إذا كان الشمالي لا يحب الاطراء بجمال الزوجة مع ان هي كذلك, و في نفس الوقت مثلا: ممكن يذكر عن موظفة استقبال في مكان عمل مشهورة بجمالها الطبيعي و أنوثتها! و الزوجة لا ينقصها شئ من الجمال الطبيعي و الانوثة بشهادة الاهل و كل من يراها ..اكيد الزوجة تتضايق من الداخل حتى و إن لم يحس هو بذلك...ما العمل بهذه الحالة؟
3- إذا كان الشمالي لا يتأثر بالدموع و يتضايق من هذا الشئ, هل تنعزل وقت بكائها حتى تهدأمن غير لا يحس, أو تبكي في معزل عنه و لكن تعلم انه يسمعها(على اساس ممكن يرق قلبه شوي)؟

هذه نقاط في بالي...إذا كان ممكن تناقش بحيث نفيد و نستفيد
و مشكورييين يا حلوييين

solaf-mn

الزوج الشمالى

الاخت كتكوته مساء الخير من خبرتى مع زوجى الشمالى الغربى اقولك00 1- بالعكس يحب المفاجاءات والليالى الرومانسيه بس يخاف يغلط ويبين ضعفه وحاجته لك فى هالحظات يعنى ماتقوليله وتطلبين هو يسوى شى لازم يكون طبيعى فهمتى علشان يرتاحلك ويكون طبيعى وماتكونين حساسه لانهم يحبون الجراءه وماتحسبينه شى شخصى وماتتصنعين لان الردرارات عندهم عاليه وحساسه يفهما بسرعه ويقدر اسرع من غير كلام لان طبعه كدا 00000 2- هو يعرف انك جميله ومبسوط من كد1 لان طبيعته تحب الجمال وتقدره لاكن مستحيل يردد على مسامعك كل شوى هالكلام لانه بيقولك زى ابو الشباب كل شى فى القلب ومن تالى لما ضغطت عليه قالى انتى قوليلى نفسك ومن بعدها حرمت اقول شى فى هالموضوع لانه فعلا طبيعته كدا ومستحيل تغيرينه ويكفى انى اعرف انه يحبنى بصدق 000 3- بالنسبه للحريم ه\ا موضوع كبير ومتعب هو فى البدايه بيحب يشوف ويمدح طبيعته كدا لكن اتمنى مايتعدى هالشى ولازم تفهمينه فى جلست صراحه وبهدوء ان هدا الشى يضايقك ولو صار لك هالموقف وتبينيله انك مستحيل طالعين فى رجال لانك تحبينه ومو من طبيعتك هالشى اكيد بتتضايق لاكن ادا كان يطالع لانه الفتت نظره وعلى فكره هى اى حرمه تلفت نظرهم بس هم موخاينين بطبعهم ادا كان مكتفيى من زوجته لاكن طبيعته كدا ويبغاله تدليع وحنان دايم وتخليله قترات لوحده علشان طبيعته كدالاكن ماتنشغلين عنه ابدا 0000000 4- بالنسبه للدموع هى فعلا يحسبها ضعف وهو مايحب الضعيفات ويخاف انه مومريحك ومايحب يشوف حزنك لانه يحسسه انه استغللال من ناحيتك اله لاكن لازم تبينين له موقفك وانك تحبينه بس منتى فاهمه طباعه ولازم يعلمك عليها من غير ماتتنازلين عن كرامتك وشخصيتك 0000 اتمنى اكون افدتك واى مساعده انا حاضره 000000000000

حلا الجوري

الحلا
اللى سويته عين العقل و انتى ادرى بزوجك
اذا كان يبغاك تجلسين معه او لا
بس من ابتسامته انتى عرفتى وتجى منك احسن بدل مااااا يقولها
ويصير احراج وسلامتك يا الغلا

وعندما يبلغ مداه بالكامل يرتد فورا بعد ذلك الى الوراء وعندما ينفصل تماما سيشعر فجأة بعد ذلك بحاجته الى الحب والمودة مرة أخرى سؤال كم مدة انسحاب الرجل هل هي ايام او مجرد ساعات
عندما ينسحب الرجل لا يكون الوقت مناسبا لأن تتحدثي أو تحاولي التقرب . دعيه ينسحب . بعد بعض الوقت ، سيعود . سيبدو محباً ومشجعاً وسيتصرف كأن شيئاً لم يكن . هذا هو الوقت للتحدث قصدك انسحابه يعني مايعطي اي اهتمام لحديثي أي يبقى صامت أويكون سرحان في شئ ما(هذا اللي يصير مع زوجي أحيانا) أرجوا الاهتمام باسالتي .

الــحــلا

الحلا
اللى سويته عين العقل و انتى ادرى بزوجك
اذا كان يبغاك تجلسين معه او لا
بس من ابتسامته انتى عرفتى وتجى منك احسن بدل مااااا يقولها
ويصير احراج وسلامتك يا الغلا
ياحبي لكـ ماقصرتي :icon26::icon26::icon26:

hope ahmed

وأضع كل احتياجاتي في اخر القائم
صصصصصصصصصصصصادقه يا عصفوره...أول خطأ اكثرنا سويناها...
من فقدانه وعند زعله أحاول قدر
الامكان ان أرضيه.
والمشكله يا عصفوره..دائئئئئئئئماً انت راعيه مشاكل ولا يمكن يرضى بسهوله الا بطلعه الروح!!!!
إذ لم يتصل أغضب وأثور:mad: وكلما تجنب الحديث معي
أنكد عليه من تجاهله لي عند مشاهدة التلفاز واحيانا عند النوم.
اعتقد انه من الفراغ العاطفي اللي نشعر من ازواجنا ولا نعرف كيف ناخذها منهم..
خلق ضغوطات كبيرة على زوجي أكون مهووسةومنفعلة بشكل غير طبيعي على علاقتي مع زوجي
وحياتي ولا أهب نفسي فرصة لان أبتعد قليلا بذاتي
أجري وراءه بشكل دائم أخبره بكم أنني محتاجة الى حبه وحنانه أطارده تلفونات ومسجات وحنه ورنه على
الفاضييييي<<<امرأة ضعيفة
ياااااااااااا يا عصفوره كانك تتكلمين عني!!!!بس صدقيني ما كنت احس اني ضعيفه كنت احس اني انثى و هو ججججججججججججبار بدون احاسيس!! هذاك اول الحين فهمت الشمالي صححححححححح!!!

بس تقريباً راح الكثير وأنا إن شاء مع صراع دائم مع نفسي لتغير للأفضل ...
واحنا معاك بكل الطريق...لاننا فعلاً في صراع...بس صراع نهايته باذن الله كل فرح و سرور و استقرار!!!

hope ahmed

بنات سويت شي اليوم وابي رايكم فيه>>تعرفون توني باديه اتغير وصرت ماعرف وش الصح من الغلط>لان اخاف ان سويتش ي يصير من طبعي الاول

شوفو وش سويت

فتح زوجي موقع الراجحي بيسوي له جوال الراجحي من جهازي طبعا ماعنده لاب توب...
المهم انا طبعا جنبه لان الجهاز كان معي وقال لي ابغاهـ شوي>> يوم فتحه قلت له تبيني اروح صح :blush-anim-cl:>حسيت ان ودهـ اروح ماشوف خصوصيته ورصيده قال هاه وضحك جيت انا قمت بابتسامه قلت خذ راحتك؟؟>>تصرفي هذا صح ولا غلط!!!

انا اعتقد اللي
سويتيه عين العقل...
لان من حق
كل انسان يحترم
خصوصيات
الآخرين..
وان يبني بينهم الثقه ..
مشكلتنا احنا
اغلب
الزوجات العربيات
متشابهات..
نحسب اننا نملك الزوج
ولالالالالالالالالالالازم
نعرف كل
صغيره وكبيره
عنهم لانهم هم شغلتنا الشاغل!!!
انا عن نفسي ...
احب يكون زوجي يثير فضولي ...
صحيح ما احب الغموض..
بس ما احب كل شئ اعرفه بالتفاصيل ..
صدقيني
ساعات
اذا عرفتي
ككككككل
شئ يطيح زوجك
من عينك..
خليه مثل
الفارس ..
البطل ..الشهم!!!:icon31:

hope ahmed

سؤال كم مدة انسحاب الرجل هل هي ايام او مجرد ساعات[/color][/size][/font][/color][/font]
اعتقد يعتمد على الموقف اللي خلاه ينسحب...فما تقدرين تحددين الا بعد العشره..واذا تعددت المواقف بينكم..صار عندك خبره
قصدك انسحابه يعني مايعطي اي اهتمام لحديثي أي يبقى صامت أويكون سرحان في شئ ما(هذا اللي يصير مع زوجي أحيانا)
اى نعم الانسحاب يعني عدم الانفعال معك..سواء بالكلام او النظره او لغة الجسد حقه..يعطيك انطباع انه حاط جدار فاصل بينك وبينه..​
:no::no:

&Athari&

مساء الخير شكرا لكل اللي سالوا عني
استرقت ساعه من وقتي حتى ارى الموضوع
واعجبني التفاعل
راح اجمع اسئله البنات وجاوبوا عليها

خزينة الاسرار
1-بغيت أسألكم وش السوات مع الزوج اللي قعداته في البيت قليله لانه مشغول بعمله. يعني موجود وقت الغدا وباليل متأخر كيف أحسسه بحبي واهتمامي من غير ما اضايقه؟؟

2-(وعندما يبلغ مداه بالكامل يرتد فورا بعد ذلك الى الوراء وعندما ينفصل تماما سيشعر فجأة بعد ذلك بحاجته الى الحب والمودة مرة أخرى)
سؤال كم مدة انسحاب الرجل هل هي ايام او مجرد ساعات؟؟

عندما ينسحب الرجل لا يكون الوقت مناسبا لأن تتحدثي أو تحاولي التقرب
. دعيه ينسحب . بعد بعض الوقت ، سيعود . سيبدو محباً ومشجعاً وسيتصرف كأن شيئاً لم يكن . هذا هو الوقت للتحدث
قصدك انسحابه يعني مايعطي اي اهتمام لحديثي أي يبقى صامت أويكون سرحان في شئ ما(هذا اللي يصير مع زوجي أحيانا) أرجوا الاهتمام باسالتي؟؟

........

على سنقة عشره

أنا متابعتكم من بعيد وأستفيد كثير من تجاربكم وخبراتكم الله يعطيكم العافية
وبصراحة أنا مقدر أفيدكم بشي لأني طيلة ثلاث سنوات من زواجي
أنشغلت بدراستي عند أهلي وإذا كان في أختلافات فهي في أختلاف وجهات النظر
ألحين تخرجت ولله الحمد ومافيه مايعكر صفو حياتي بالرغم من أننا متناقضين
بحيث هو شمالي غربي وأنا جنوبية شرقية وقد تأثرت كثيييييير بطبايع
زوجي حتى صرت معتادة عليه0(لأني

معجبة بشخصيته)
لكن فيه مشكلة وحدة وهي مبدأ الشورى هو ما يأخذ رأيي بشي
حتى ولو كان يخصني أو يخص عيالي أو البيت بس بعد
ماتثقفت كثير عن الشمالي صرت أعذرة

وأنا عندي تسائل واحد
1-وهو كيف أقدر أسحب الكلام من زوجي وأخذ على كل
الإجابات على تساؤلاتي ؟...
زوجي تجيه أوقات يكون صامت وأوقات
يتكلم ما يسكت كأنه راديو مااشاءالله عليه
وإذا سألته رد علي بكلمه ولاّ بكلمتين وأحيان مايرد وإذا زدت
عليه تضايق........

مداخلة جميله وكنت اتمنى لوتهتمي بالتنسيق حرام كلامك مفيد

Solaf men
انا بحكيلكم مشكلتى علشان الجميع يستفيد انا متزوجه من عشرين سنه وطبعا زوجى شمالى غربى وانا جنوبيه شرقيه

الغلطه الاولى 000انى حبيته اكثر من نفسى ومحيت شخصيتى مع انها قويه جدا علشان البى له كل طلباته ومااعرف اقول لا من غير مايطلب منى والغلطه الثانيه سمحت له مع مرور الوقت انه مايصرف على مع انى موظفه ولا على بيته وطيحت نفسى فى مشاكل والتزامات من غير مايدرى ويوم درا قام يعايرنى ومااقدر ارد عليه لانى احبه ومااقدر ازعله

الغلطه الثالثه كنت احب الاطفال وجبت خمسه وهو يبى اثنين بس ومافهمت هالموضوع مو علشان المصاريف يقول علشان الواحد يربيهم ويفتك من مسئولياتهم

الغلطه الرابعه اهملت نفسى وشكلى واهتميت بالطلعات والروحات والاطفال ونسيته او تناسيته لانى بديت امل من حبه اللى قام يقل وماصار متربع فى قلبى زى اول من كثر مايعايرنى ويحطم نفسيتى وبصراحه معاه حق فى هالشى لاكن انا مافهمت واستمرت حياتنا حتى دق ناقوس الخطر شلون دريت0000000000000000 حسيت الرجال مبتعد عنى وسفراته مع ربعه كثرت وهو قبل مايسافر الا للعمل وبديت طبعا مع نصايح من صديقاتى الله يجزاهم خير اشوف اش صاير قمت سويت فورمات لحياتى من جميع النواحى وقعدت معاه جلسات من الصراحه وقلتله الزواج مبنى على الاحترام والثقه وانت للاسف ماعندك منها شى وبالتدريج استعدت احترامه بالقوه وفى اخر هوشه العام رديت عليه بنفس كلامه وانهبل شلون اسبه واسب اهله قلتله نفسك واناواثقه من نفسي وان مارديت عليك معناته من احترامى لك مو خايفه منك ودايما يحاول يحطمنى من ناحيه اهلى وانى لو ازعل واروح عندهم بصير مثل الخدامه لهم فقلتله انا مانى قاعده لويصير شى بيت اهلى مفتوح وبيعززونى 00000 ثانى يوم تاسف منى وقال انا طول اليوم فى العمل وانا متحسف ومانى مرتاح لين تسامحينى تدلعت عليه شوى وقلتله يبوا فلان انا احبك ومستحيل ازعل منك لاكن اتمنى انه تكون فيه بعد الركيزه الثانيه للزواج وهى الثقه ولها رجعه 00 وغيرت من شكلى وشفت الاشيا اللى يحبها وبديت اهتم فيه اكثرواستقلت من وظيفتى وبدا يصرف على البيت والاولاد من غير حساب ولايسئلنى وين راتبك وزى ماقالت واحده من الاخوات هو تجيه اتصالات كثيره من حريم فى شركات ويحتفظ بارقامهم فى جواله ولما ازعل واسئله يزعل ويقول لاتفتشين فى جوالى هو واثق انى ماافتحه ويخليه فى الغرفه من غير قفل 00000000 طوال السنوات العشر وانا عتدى احساس الانثى ان فيه شى متغير انا اعرف زوجى مستحيل يروح للحرام مو علشانى علشان مبادئه وخايف على نفسه من الامراض وهو فعلا يحسبها تسالى ويروح عن نفسه لما يتكلم مع حريم او يرد على مسجاتهم لاكن ايش ضمنى عن نيت الحريم اللى يشوفهم ممكن واحده تحسبه مكسب وتنشل عليه وفعلا صارت له هنا فى ديرتنا وكانت هى تبى الزواج وهو مستحيل يتزوج برايه علشان يبتعد عن المشاكل لين زهقت وراحت عساها الريح 00000000000 المشكله الحين مااقدر اكشف اوراقى له بمعنى مااقدر اقعد معاه واقول انا لقيت رقم واحده بجوالك وليش تكلمها لانى مانى مستفيده شى بينكر والافضل انه فى هالوضع حاطلى حساب ويخاف ينكشف 00000000000

حبيت اعرف كيف ابعده عن المكالمات ولو انه مومبسوط كان طنشهم لاكن اكيد هالشى يعزز شى عنده مانى قادره اوصله 000 اتمنى اللى تقدر تساعدنى فى هالشى ترد ولها الشكر؟؟؟0000

0 ملاحظات انا لما غيرت فى نفسى هو استانس اكيد وصرنا زى المراهقين وانا بعد لما فهمت شخصيته وعرفت اللى يريحه ارتاح اكثر وهو فعلا فى عمل قيادى ومهتم بنفسه كثير ويحب السفر لوحده ومتحرر بس مش كثير وكنت قبل اثق فيه لاكن الحين لا00 اللى يشوفنا مايقول علينا عندنا عيال فى الجامعه وتونا رادين من السفر لوحدنا وهو مايقصر على فى هالناحيه ويستانس لما نطلع بروحنا حتى لو للمجمع بروحنا 00 الحمد لله على كل حال ومن شاف مصايب الناس هانت عليه مصيبته وانا فاتحته فى موضوع الحريم بطريقه غير مباشره من فتره انا اكيد واثقه فيك لاكن مانى واثقه من نيات الحريم اللى يجلسون معاكم قال صحيح كل شى جايز يعنى حاس لاكن خايف يتكلم علشان ماينكشف00000000

katkota:

1- إذا كان الشمالي لا يحب المفاجآت,مثال: تجهيز ليلة رومانسية, ما الحلول البديلة في هذه الحالة؟
2- إذا كان الشمالي لا يحب الاطراء بجمال

الزوجة مع ان هي كذلك, و في نفس الوقت مثلا: ممكن يذكر عن موظفة استقبال في مكان عمل مشهورة بجمالها الطبيعي و أنوثتها! و الزوجة لا ينقصها شئ من الجمال الطبيعي و الانوثة بشهادة الاهل و كل من يراها ..اكيد الزوجة تتضايق من الداخل حتى و إن لم يحس هو بذلك...ما العمل بهذه الحالة؟
3- إذا كان الشمالي لا يتأثر بالدموع و يتضايق من هذا الشئ, هل تنعزل وقت بكائها حتى تهدأمن غير لا يحس, أو تبكي في معزل عنه و لكن تعلم انه يسمعها(على اساس ممكن يرق قلبه شوي)؟

.

بالنسبة ل

شمس الحور