مرحبآ !

من خلال التسجيل في صفحات نسوة يمكنك ذلك من المشاركه وتبادل الآفكار الأيحابيه مع زميلاتك

آشتركي معنا الآن !

مشكلتى خيانه لكن مش لواحده لا لكتير قوى ساعدونى ارجوكو

شاركة لكم جدا

انا متزوجه منذ 7 سنوات ونصف ولدى طفلين اعمارهم 5 سنوات ونصف و 9 شهور وقبل الزواج كان يوجد قصة حب بينى وبين زوجى وكان يوجد رفض من اهلى على الزوج وباصرار منى وافقوا عليه لانى الابنه الوحيده لديهم
عشان مطولش عليكم
بداية الموضوع من سنتين فوجئت بلاب توب زوجى مفتوح فجلست اتصفح عادى وجدت عليه صور اباحيه فمكملتش وقومت وواجهته فلم يعترض وقال ان صاحبه كان بيستخدم الجهاز وبعد كده لقيته عمل باسورد للجهاز
اما المرة ديه اشترى موبايل نوع حديث واستمر معه شهر وبعدين جاب واحد احدث فاعطانى ما كان معه ففوجئت وانا اتصفح بيه بايمله مليء ببنات اجانب ومصريات كتير قوى ورسائل منه اليهم انى مش مريحاه ومش نظيفه ومش ومش ومش وكل الكلام ده مش حقيقى فيه
المهم ولاحظت رسايل اكثر مع واحده بعينها والاتفاق على مواعيد ولكنى الى الان لم اواجهه او اكلمه عشان اقدر اعرف كل حاجه عنه وعشان معرفوش ان الموبايل فاتحلى ايميله والموضوع ده تعابنى ومش عارفه اتصرف وخايفه من مواجهته تجيب نتيجه عكسيه مش عارفه اعمل ايه ومحتارة جدا وخايفه ومش عارفه اتكلم معاه
وعنى انا عمرى ما بخلت عليه بعواطفى ولم يطلب منى شىء والا وجده من قبل ما يطلبه ومعاملتنا فى البيت مع بعض كويسه لكن قليلة الكلام من ناحيته
لكن فى نقطه امى تراها سلبيه وهو انى انا الى متحمله المسئوليه فى البيت عن اى حاجه الاولاد ومشاكلهم - الكهرباء - التليفون -اى شىء يخص البيت انا الى ملتزمه بيه وهو اما بيكون نايم فى البيت او بيقول ورايا شغل محتاجه مساعدتكم دلونى ارجوكم انا بحبه جدا جدا ومستحملتش الى شفته ومش متوقعه منه الى حصل اعمل ايه شورو عليا

رازيا

~◦ღ( مميزة في قسم الإستشارات الزوجية )ღ◦
الله يهديكي ليش تصرفين انت على البيت
شي طبيعي الاخ عنده فراغ عاطفي
ومو لاقي وحدة يفضفض لها وانت تشتغلين
وتصرفين على البيت اول شي مهم لازم تعمليه
وقفي المصروف على البيت ولا تصرفي ولا درهم
وفلوسك خبيها او اشتري فيها ذهب او حطيها بالبنك
واذا حابة تساعدي ساعدي بالعقل والمنطق
وبعدين ياختي اذا عندك ادلة قوية واجهيه ليش ساكته
يعني تنتظرين يجيب لك الامراض مثلا
وانصحك استعيني بالله واكثري من الدعاء له والاستغفار خليه على لسانك
وانصحك يوميا اقرئي سورة البقرة ووقفي تصرفي على البيت
خليه هو اللي يدفع مو انت هو الرجال والرجال قوامون على النساء بالنفقة
شو وظيفته الاخ بس يواعد ويطلع مع حريم ويكلم وانت المسكينة اللي
تصرفين على البيت
كوني قوية ولا تتنازلين عن حقوقك وطالبي بكل حقوقك منه
واظمني فلوسك لك
واستخيري الله واذا ارتحتي واجهيه
ولو اني اقترح عليك اذا تقدرين تروحين لاستشارية اسريه في بلدكم وهي راح تعطيك خطوات تمشي عليها

دلع قلبه

خلاص اذا عرف السبب بطل العجب!!!!!
انتي اخذتي دور الرجل في الحياة
فهو بضعف وازعه الديني راح يدور على انثى حقيقيه يحس برجولته معاها
يتحمل مسؤوليتها ومسئولية البيت والاولاد وغيره
غيري نفسك عشان يبطل زوجك خيانه
الحمدلله اللي ربي دلك على بلقيس
عندك دورات بالمجان في قسم الزوج والزواج بالعزيمة والاصرار والثقة اولا بالله
ستتغيرين ويتغير تبعا لذلك زوجك.

رازيا

رفع للمساعدة

swiet

هلا والله

اول شي يا اختي لازم تغيري طريقة في التصرف معاه لام تكوني حازمة يعني انتي تصرفي على نفسك وبس وكمان مو كل مصاريفك يعني الا شياء المهمة هو يصرفك فيها ولازم تدخري مبلغ في حسبك للطوارى لاسمح الله وتخلية وهو يصرف على الاولاد والبيت هو اتزوج ليه

تاني شي لازم تجلسي معاه بكل ارتحياحة وتبيني له انك تعبانه من الوضع هذا وانك بتشتغلي كثير وراتبك مابيكفي طلبات الاولاد والبيت بس كده يعني خوفية وحتى لو قلك انو انتي كذبه قوليو خلاص شوف الفواتير مين بيدفعها وكل الا شياء الي بتتحمليها ولاترمي فتورة ابدا

ثالث شي لازم تحسسسية انو متجوز ملاك وتهتمي بنفسك زيده حتى لو ماتحطي ميك اب المهم تكوني مرتبة

رابع شي شخصيتك لازم تتغير وتقوى اكثر ولاتنسيانا من الدعاء

تحياتي

التعديل الأخير:

ref8150

الزمي دورك وهو دوره يعني ارمي الشغل كله على راسه اشغليه بالشغل واذا جاء بالليل شدي حيلك خليه ينهد

اخواتى الغاليات

اشكركم كل الشكر للنصائح الغاليه

احب اقولكم على الى فهمته من كل الكلام

- اول حاجه واهم حاجه اوقف صرف على البيت ( بس هنا فى حاجه مهمه ممكن يقولى بطلى شغل بس هحاول وهعملها ان شاء الله )
- احاول استقل بشخصيتى شوية وابنى نفسى بس ازاى ايه هى الطرق الى ممكن تخلينى ازبط نفسى شوية غير المكياج واللبس ان عايزه من جوايا تعرفوا انا ساعات بحس انى بخاف منه ومش عارفه ليه
- احمله مسئوليات البيت بشراء الطلبات من الخارج ودفع الفواتير ( هقوله المحصل جه ومكنش معايا فلوس هخليه هو يروح يدفع يا يسيب فلوس فى البيت للفواتير )

ادعولى بس اعرف انفذ الى انا قولته يا رب

معلش عايزه اعرف يعنى ايه للرفع
شكرا

رازيا

رفع للمساعدة الاخت

أعلى