مرحبآ !

من خلال التسجيل في صفحات نسوة يمكنك ذلك من المشاركه وتبادل الآفكار الأيحابيه مع زميلاتك

آشتركي معنا الآن !

عبير عبورة وينك

ازيك حبيبتى انتى روعة فى تحليلك للجنوبى الشرقى انا جوزى كدة ومعدد هو لا يعدل معى فى المبيت هو يجى شوية ويمشى هو يعدل مع الاخريات انا لى ابن منة اريد جزبة لى وان اطلب منة العدل بطريقة حلوة كمان انا عايزاة يدخل العالم بتاعى ولا يمل اعمل اية وكيف اجزبة لابنة لانة لا يهتم فية منتظرة الرد وجزاكى الله خيرا حبيبتى

عبير عبوره

ازيك حبيبتى انتى روعة فى تحليلك للجنوبى الشرقى انا جوزى كدة ومعدد هو لا يعدل معى فى المبيت هو يجى شوية ويمشى

كيف يجي شويه و يمشي ,,, طيب هل كنتي اتنازلتي عن يومك قبل كده ,,, طبعا اللي بيعمله حرام اولا و آخرا المفروض ليكي يوم كامل 24 ساعه ,,, ايش الظروف او ايش الصوره كامله ,,, الله اعلم

هو يعدل مع الاخريات انا لى ابن منة اريد جزبة لى وان اطلب منة العدل بطريقة حلوة كمان انا عايزاة يدخل العالم بتاعى ولا يمل اعمل اية وكيف اجزبة لابنة لانة لا يهتم فية منتظرة الرد وجزاكى الله خيرا حبيبتى
طيب وحده وحده كده

اولا انتي طبعك ايه و نمطك ايه عشان نقوي لغة التواصل بينكم ان شاء الله

و ثاني حاجه هل انتي من النوع اللي اتنازلتي كثير قبل كده

و بالنسبة لموضوع التعدد

انتي عيزاه يشبعك عاطفيا

لأن لو عايزاه يشبعك عاطفيا دا غير عن انه انتي تبغيه يقوم بحقوقك و حقوق طفله منك

بالنسبة لإشباعك عاطفيا :

فأنا بقولك على قاعده مهمه

اولا حبي نفسك انتي الأول و اهتمي بيها

و بعدين تحصلي على الحب

هذي هي القاعده مش العكس

مش في الأول عايزه الناس يحبوكي

لاحظي كده انتي نفسك رح تحبي الناس السعيده

الناس الممتعه

الناس الواثقه و المشبعه :9: صح الكلام

فهي دي القاعده

انتي قوليلي على مميزاتك مثلا

على طموحاتك

و كوني ليكي صحبات

و اهم اهم شي

ضررروررري تقوي علاقتك بربك و الثقه به و التوكل عليه

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

و العاطفه صدقيني رح تجيكي ساعتها بس انتي خذي بالك من نفسك

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

بالنسبة لحقوقك و حقوق طفلك عليه

فدي ضروري انك ما تسيبي حقك

و وضحيلي اكثر عمر طفلك و نظام حياتكم ماشي ازاي

و الله يوفق بينكم و يسعدك يارب

انا طفلى ست سنوات اما بالنسبة للاتفاق ان يومى اتنازل عنة لا ما اتنزلت بي لما عمل كدة لما كان بيتجوز ما اخت موقف شديد يعنى عتاب وكلام وكدة انا عايزة الاستقرار ومش بحب الخناق بس هو اتعود على كدة وبعدين لما اتجوز الى معاة دلوقتى طلب منى ان انا اسيبة علشان تقريبا عشان يرضى الطرف الاخر انا قولتلة خلاس نسيب بعض سبنا بعض سنة هو كان يجى يشوف ابنى حسيت انة عايز يرجع بس هو مستحيل يطلب دة انا انا رجعت لية بس هو الحال هو هو لا اسوء هو مش معرف انى رجعتلة ودة باختصار انا حقولق على النقط الى حسيت انها نقط ضعف الممنوع مرغوب هو قالى مرة كدة يحب الصعب يحب الدلوعة المهتمة بلبسها حتى لما بيزعل من الاولى ودة كتير يبات عند التانية انا معاكى انة مش عايز يعرفها بس فى طرق كتير ممكن يقولها هة بيسافر فممكن يقول كدة انا بقى كنت الاول اتصل بية ومسجات وكدة دلوقتى كل فين لما اتصل لانى لما اتصل لا يرد وبيجى كل عشر ايام تقريبا كمان انا كونت صداقات بس انا عايزة حاليا ادرس شى احبة كمان انا بقرا القران لكن لم اقوم بحفظة انا عايزة اتعلم التجويد واحفظ وبدع وبصلى انا فى البلد الى احنا فيه النقاب بيدل على مجموعة معينة وكان الى لبسينة معرضين للازى انا سالت شيخ قالى اقلعيى انا بلغتة كدة حسيت انة مش عايز اقلعة لانة طبعا مطمن لانة بعيد عنى اغلب الوقت انا عايزة اشتغل كمان هو كان الاول قبل الديون يعطنى ما يكفينى اما الانلا الشغل مع النقاب صعب كمان انا التزم بحجابى انا الان اتغيرت كتير انا اهتم بنفسى وبالنظافى وكل شى بس هو هو يمكن المعاملة لى اتغيرت شوية لكن بردو لا يهتم انة يتصل بى دة طبع انا نفسى اطلب منة حقوقى وطفلى اعمل اية وكمان انا حاسة انى ابتديت انة ميكونش فى قلبى ودة من تصرفاتة مجرد انة يعتزر ويجى يقولى انى مشغول وانة عندة مشاكل وكدة واصبرى خلاص بس انا بجد ما عدت اقدر على هدا انا بصبر نفسى بس ساعات مش قادرة انا شمالية غربية وهو جنوبى شرقى انا اة بتنازل عن حقوقى ودة لانى نت بحبة مش عايزة اخصرة لكن واضح ان دة غلط كمان مش عايزة اسيبة واتجوز اخر يربى ابنى مع انة لا يهتم بية وازاى اخلية يشبعنى عاطفيا ازاى اجدبة لى ولابنة وكمان يقوم بواجباتة ولو القليل منها انا مميزاتى انى طيبة احب اخدم الاخرين طموحاتى نفسى اتعلم شى يفدنى ماديا ومعنويا انتظر منك الرد حبيبتى عبورة اهم شى ازاى اتعامل معاة حتى فى الاتصلات ولما يجى عندى كمان بالنسبة لابة على العلم انة لا يهتم يتصل بى

انا نسيت اقولك على شى ان اهلى اخوى وامى قريبين من السكن بتاعى هو معتمد انهم يخلو بالهم منى انا الحين اريد اوصلة ان انا فى بيتى على طول واروح لامى يوم الاجازة فقط بصى حتى فى الماديات هو بردورا لما يغيب عليا يقول تلاقيها اتصرفت من اهلها انا عايزة اعرفة انى مش عايزة اخد من اهلى قوليلى اعمل اية

عبير عبوره

اولا انتي انسانه رائعه بجد

ثانيا بالنسبه لزوجك

فهميه انه اعتذاراته باتت مرفوضه

لان الوضع الان لا يتعلق بيكي لوحدك عشان تصبري و تتحملي

الآن انتي بينكم شاب ما شاء الله عليه عمره ست سنوات

ايوا انا اقول شاب لانه الآن يفهم و يستوعب و محتاج لقدووووووة

و وضحيله انه ابوه دا قدوته

يعني من الآخر كده

انتي عشان ترجعي تجذبيه ليكي اجذبيه من خلال جو اسري سعيد و ان انتوا الاثنين عيله وحده

و مصلحتكم ولدكم

اما انك تجذبيه بالاغراء زي ضرتك فدا مش نافع

لانه عنده اللي تعمله دا

(و على فكره كمان الام الحنينه جذابه جدا للجنوبي الشرقي و من كل النواحي كمان )

اما انتي بإيدك سلاح تاني و هو ولدك

و دايما وضحيله انه اهلك بقو مشغولين و مش فاضيين ليكي و لابنك

الولد دا صعبه اوي انه يكون ابوه و قدوته غايب عنه

عموما انتي عارفه قد ايه صعب انه الواحد يسترد حقوقه بعد ما تضيع

بس لا تسكتي و حاولي و حاولي

و اهتمي انه النقاش ما يكون فيه صوت عالي

و اذا عصبتي اهدي شوي و ارجعي اتكلمي معاه بهدوء و بنبرة الواثقه

و ليس بنبرة من تحبك و على استعداد لانها تتنازل عشانك

الحب ليه مقومات و الا بيموت الحب

و انتي وضحيله انك اتنازلتي في البدايه عشان طفلك

و انك محتاجته يؤدي دوره كأب في حياة ابنه

و الآن ابنه في سن فعلا محتاج فيه والده اكثر من والدته