مرحبآ !

من خلال التسجيل في صفحات نسوة يمكنك ذلك من المشاركه وتبادل الآفكار الأيحابيه مع زميلاتك

آشتركي معنا الآن !

الحقوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووونى بسرعه حياتى بتتدمر ارجوا دخول الحكيمات

(لؤلؤ)دودوm

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا عندى عشرين سنه وليا اخ اكبر منى واخ اصغر منى وابى طول عمره بيحب الصبيان اكتر او بمعنى اصح معاملته جافه معنا جدا وهو ده طبعا هو كويس وطيب بس مش قريب مننا اطلاقا طول عمرى وانا حاسه انى مرفوضه لكونى بنت ممكن لانه كان بيعاملنى بقسوه نوعا ما واخواتى الصبيان كويسين بس عايشين بمبدا سى السيد شايفين ان البنت مش من حقها تتكلم وامى بقى تملى بتنصفنى ومش بتخلى حد يجى عليا لانى دايما كنت بقولها انا لوحدى اخواتى الصبيان مع بعض وانا لوحدى وفعلا ده احساس الداخلى كنت اتمنى انى ابقى ولد زيهم عشان يبقى ليا كل الحقوق
اتخطبت بعمر ال 17 لابن خالتى انا كنت بحبه جدا بس لو مكنش اتقدملى حياتى مكانتش هتقف لانى كنت فاقده الامل من ناحيته اتخطبنا ومشيت الحياه وحصلت مشاكل كتير بسبب التفكير التصرفات بس فعلا هو انسان بيحاول يحكم عقله جدا ونادرا ما بيغلط بقالنا 3 سنين ونص مخطوبين بس انا دلوقت عندى مشكلتين وحاسه انهم هيدمروا حياتى الاولى انى بحس انى مسترجله شخصيتى جامده مش بحب ابين لحد انى ضعيفه ومش بسكت عن حقى هو قالى كده كتير وفعلا هى دى الحقيقه حتى امى بتقولى نفس الكلام يعنى مثلا هو حبيبى بس لو حصلت مشكله ببقا عايزه اخد حقى منه واخليه يعملنى زى منا عايزه وهو شخص عاقل جدا ومحترم نادرا ما غلط فيا وانا عن نفسى بشوفه اكتر حد بيملى نظرى
هو كلمنى وقالى انتى تمالى بتتعملنى معايا الند بالند وواحد وواحد بيسوى اتنين وتملى اكلمه واقوله لما انت تبقى تعملى كذا انا اعملك كذا مش ببدا انا الاول ومش بسامح بسرعه مش عارفه انا مرضيه نفسيه ولا ايه
هو كلمنى وقالى ياريت تتصلحى عشان حياتنا تستمر انتى تملى بتحسسينى انك قاسيه معنديكيش استعداد للعطاء الدنيا هات وخد مش انتى تدى الاول وتستنى تشوفى هديكى ايه تملى بحس انك بتحاولى تبانى قصادى قويه وجامده مش مشاعرك رقيقه وتعندى معايا نفسى احس انك انثى معايا مش واحد صحبى راسه براسى قوه الانثى فى ضعفها عمرى ما هحس بضعفك قصادى هستقوى عليكى بالعكس انا اللى همدكى بالقوه عشان متحيش انك ضعيفه متقفيش قاصدى كانك راجل انا اللى راجل وانتى انثى كل واحد له دوره مينفعش حد يقوم بدور التانى حاولى تتصلحى عشان حياتنا متدمرش بعد الجواز والفجوه توسع ما بينا
للعلم هو شمالى شرقى وهو اكبر منى ب 10 سنوات عنده 30 سنه

وللاسف الشديد ان الكلام ده فعلا هو الحقيقه لان امى تملى تقولى اتغيرى عشان الحياه مش عايزه كده

انا نفسى اتصلح للاحسن ابقى انسانه كويسه عندى استعداد كبيره للعطاء والمسامحه نفسى احس انى انثى بجد ارجوكم قولولى اعمل ايه

vdhq

ما ادري بس احس شخصيتك هي الصح

احسن من اللي تتنازل عن حقوقها بسهولة

مطرية

عريرتى <<<حرف ر مايشتغل وصايره استعمل ر هاى لو فهمت شىء عليه ههههههه

تخيلى روجك ضعيف وناعم ومايع مثل الانثى

كيف تكون شعورج؟؟؟

تحسين بيه راجل؟؟

أكيد راح ييتغير نظرتك أله وتتمنين راجل بحق وحقيقى

حبيبتى

انى مع قوة المراة بالوقت والرمن الحقيقى

لو سمعك كلمه مو رينه مثل شتيمه وقتها بينى قوتك برعلك وانك ماترضين بسهولة

خليه يعتذر ويعتذر ويحلف انو مايتكرر لين ترضين

لو حاول يمنعك عن الشغل ناقشيه وفهمه انك ماتقبل بهالشىء

بس مو مثل الرجل كلمه بكلمه

طبعا لو فى يوم لاسمح الله حاول يمد أيده عليك

وقتها ممكن تطلعين الرجل الحقيقى فى داخلك

غير هاى كونى قويه كأنثى وليش كرجل

كيف الحال

حاولي تختلطي بمجتمع نسائي اكثر وشوفي كيف تعاملهم مع ازواجهم واخذي الصح مش الغلط وابعدي عن دور الرجل بس لاتكوني ضعيفة شخصية كوني رقيقة ناعمة كوني انثي وليس رجل لكن لا تتخلي عن الجدعنة وبنت البلد

مغناجة

فعلا هذي صفة مو مرغوبة في المرأة.. الند بالند...

يعني قوتك احتفظي فيها للوقت المناسب.. منتي مضطرة تثبتي له انك قوية في كل موقف..

وطالما قال لك انه هو اللي راح يقويك ويحميك ثقي فيه ولا تكوني دفاعية.. واذا حسيتي انه ظلمك الجئي له هو عشان ينصفك من نفسه..

كذا حياتكم راح تكون اجمل.. مع الناس خليك ملعونة مو بس قوية خخخخخخخخخخخخ

لكن مع زوجك لا.. خليك رومانسية اكثر..

مدري والله بس انا زي كذا مع زوجي وانا اصلا شخصيتي كذا اخذ حقي لو ايه ومااحب اللي يهدد اوك انثى بس في اشياء مالها دخل بالانوثه يمكن قصده بنبرة صوتك لمن تبين تاخذين حقك او تدافعين عن نفسك تكون قويه فأنتي خليها بدلع وفي نفس الوقت بكل جديه ...

والله الرجال هذول ما يخافون الله فينا

ومغلوب على امرنا

انا مثلا شخصيتي قوية ولكني مهذبة مع الكل وبحط لهم حدود بكل ادب

وياما وياما مد يه علي وسبني وشتمني واهانني

ووقفت بوجهه وما نفع معاه

ولا عمره اعتذر

وصاير وحش هالايام

بنات الوحدة اذا ما بيدها شي تحل بيه الامور بعد الدعاء واللجوء الى الله وهو اقوى الاسلحة

عليها ان تصبر وتعلم انها في موقف مجاهدة والمجاهد في سبيل الله شهيد !!

والسلام

لاني ما عاد عندي طاقة من القوم اللي انا عايشة معهم

عيون بهيه

شوفي حبيبتي ضعف المرأه قوه...
ثانيا مسألة وحده بوحده هذي لما تكون مشاكل كبيرررره قوي قوي قوي
لكن بحياتك العاديه لا صعب جدااااا التعامل هذا
انتي انثى علمي نفسي حبه حبه هالشئ
تعرفين الانثى تعطي وتعطي وتعطي ثم تاخذ ...حكمة الله سبحانه...تعامل النديه بين الازواج صعب جداا
اكسبيه بحنانك راح تلقينه سند لك بكل مشاكلك...لاتعاملينه مثل اخوانك لا غلط
هو مش اخوكي ...اقسم بالله اني كنت مثلك قبل اتزوج ..كان عمري 23سنه لماتزوجت يعني كبيره وفاهمه
وعرفت اغير من طبعي...كل مره احس اني انتظر منه شئ ومايعطي واعصب اقول لنفسي هذا زوجك موعدوك
الا ان صار الموضوع طبع احسن النيه مع زوجي واقدم اكثر مما انتظر ...والحمدلله احمد الله دائما على حالي
صحيح الموضوع فيه مشاكل لكن ابدا مااحطها بمقياس لك ولي وانت وانا واعطني واعطيك ابدا ابدا .....
هذي حياة زوجيه مو شركه فيها حقوق تؤخذ بالقوه والقانون
وجعلنا بينكم مودة ورحمه)))صدق الله العظيم

إم الأمير

انو تكونى قوية وما تسكتى عن حقك هاى حاجة مو غلط ولا عيب بالعكس اشي منيح وصفة حلوة بس ما تخليها تزيد عن حدها يعنى لازم ما تغلب هاى الصفة على الانوثة والنعومة طالما هوا ما بيغل بحقك وبيحبك وبيحترمك لشو معاملتك الجافة والند بالند ديري بالك شوي وبيمل وبيزهق وحتى لو كملتو بيضل نفسوو بالست الرومانسية اللى تحسسو برجولته ويحس انو متزوج ست مو شاويش هههه

يعنى يا اختى خليكي هادية وحاولي قبل ما تنفعلي عدى للعشرة وخدى نفس وربنا يهديكي ويخليكوو لبعض
وخديها منى نصيحة الراجل الطيب الكويس ما بينترك ديري بالك عليه وحطيه بعينك ,,

تحياتى الك

الجده الصغيره

~◦ღ( حكيمة الإستشارات الزوجية )ღ◦
اول العلاج بدأتيه...وهو الاعتراف بالخطأ...نعم لاابد لك من التغيير وهذا سهل جدا إذا وجدتي الاراااده..كثفي القرااءه عن الانثى المتكامله...وعن قوة الشخصيه مع غنج النساء..وهكذا..لاابد من تغيير شخصيتك وربنا يوفقك...

برائة

حبيبتي انا كمان تربيت بين اولاد وكانت بعض حقوقي مهضومه لاكن ابدا مابين لزوجي هالنقطه ولا احكي شي اني كنت ضعيفه ومغلوب على امري

القوة مطلوبه بس مو كل شي تاخذيه بالمسطره والحساب وليش ووقف عند الاشيا الكبيره ايوا كوني صارمه وفي مواقف مشيها ومرريها

اما الاوقات الثانيه كوني ناعمه معاه بالصوت وبالحركات والرقه بالكلمات الانثويه المهذبه خصوصا ان نمطه يحب المديح

الله يسخركم لبعض ويتمم زواجكم على خير

أعلى