مرحبآ !

من خلال التسجيل في صفحات نسوة يمكنك ذلك من المشاركه وتبادل الآفكار الأيحابيه مع زميلاتك

آشتركي معنا الآن !

الأعمال سبب طلاقي ومشاكلي اللي كانت مع زوجي

الأفرااح

انا اتجوزت واحد وحبيته وايام الخطوبه كنت بدعي ربنا انه يتمهالي علي خير بالرغم اني اخدته وعارفه ان فيه عيوب انه مابيشتغلش لكن قلت مسيره هيشتغل في يوم من الايام
وبعد الزواج اتفاجات بيه بيقولي انه معمول له عمل بوقف الحال انه مايشتغلش ويفضل متربط في بيته وفعلا انا كنت دايما الاحظ عليه الكسل والخمول والتعب حتي في بدايه زواجنا فضلت بنت لمده شهر ويقولي بسبب الاعمال طبعا احنا كنا بنشغل قران دايما في البيت وهو بنفسه كان بيولع بخور ويمسح قدام عتبه البيت بتاعنا بمياه وملح علشان لو حد راشش لنا حاجه قدام البيت وفعلاااااااا كنا بنلاقي وهو كان بيوريني دايما مياه مرشوشه علي الباب بتاعنا وعلي الحيطه اللي جنب باب الشقه
المهم كنت دايما انصحه انه لازم يخرج وماييخافش من الاعمال لان ربنا اللي بيحفظ وانه مايسيبش نفسه مستسلم ان معمول له عمل وكنت بلاقيه دايما انه نفسه ومني عينه يخرج لكن دايما يقولي غصب عني فيه حاجه مربطاني وكل ماانوي اخرج ابحث علي عمل اتراجع تاني

والمشكله الكبيره ان اخوه المطلق اللي كان ساكن تحتنا حسبي الله ونعم الوكيل فيه كان بيشجعه علي عدم الخروج بطريقه غير مباشره بان هو اللي كان بيقوله انا اللي هجيبلك احتياجات بيتك وانا راجع شغلي

طبعا زوجي كان فرحان انه لاقي خدام له ببلاش فاتكل علي كده لا بيخرج يجيب احتياجات بيته ولا بيدور علي شغل وينام فترات طويله حتي الصلاه بيصليها في البيت ماعدا صلاه الجمعه بس ومشاوير خفيفه اوي اللي بيخرج فيها لما كنا بنروح لماما

المهم حصلت مشاكل بيني وبينه كتير بالرغم من حبنا لبعض كان بيضربني ويرجع يقولي ماتزعليش ديه الاعمال اللي خلتنا نتشاكل

وكان السبب اخوه المطلق انه كان دايما لمانروح لماما يخليه يقعد في بيتنا لحد مانرجع طبعا ديه حاجه كانت مضايقاني

غير انه دايما عندنا علشان بيجيب لنا حاجات بيتنا غير اني كنت بطبخ له فبيطلع ياخد اكله فبقيت حاسه ان اخوه هو المشئول عن البيت مش زوجي

وحصل خلاف وصل للطلاق ورجعت واخوه كان عارف انه سبب في طلاقنا لكن مافيش فايده رجع تاني يطلع ويجيب حاجات بيتنا

وغير كده زوجي بدا يهين في اهلي ويغلط عليهم لحد لما مااستحملتش تركت له البيت وخلعته وبينا قضايا ومحاكم دلوقتي وهو عند بعد ماخلعته ومش عاوز يدفع نفقه ابنه ولا عاوز يرجع عفشي علشان كده انا رافعه القضايا عليه

وهو كمان بقي بيتبلي علي وعلي اهلي بحاجات اننا سرقنا من عنده العفش وده علشان مانكسبش القضيه

سؤالي هل فعلا برغم حبي له وحبه لي
الاعمال تخليه يغلط في وفي اهلي لدرجه انه بالرغم انه بيحترم امي يشتمها علي جوالها ولا ديه مش اعمال واخلاقه هو اللي وحشه

وايه العمل لو كان سبب طلاقي الاعمال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

(حورية)

يا اختي ما أظن انه حد مسوي لكم عمل ، واضح انه زوجك يعاني من وسواس ويتخيل وانه احد مسوي له عمل ومعيش نفسه في هذا الوهم ، لازم يحاول انه ينظر للحياة بنظرة تفاؤل ، والحالة اللي يمر بها خلته يتخيل اشياء ويتطاول على اهلك ، وغريبة انه اخوه يساعده ، هو ايش مستفيد من هذا كله؟؟؟!!!!

زوجك محتاج لأحد يساعده بالاقناع ويخرجه من هذا الوهم

ربي يجمع بينكم ويسعدكم

بنوتة بلادي

~◦ღ( مميزة قسم الإستشارات الزوجية )ღ◦
الي في ريلج وسواس قري فقط

مصدق و مقتنع ان احد مسوي له عمل

و يمكن اخوه يكون عارف بحالته فعلشان جذي يساعده.... لان حالته وااايد صعبه بس احس كان لازم ياخذه لدكتور نفسي افضل

و بعدين انتي كييييف حملتي الله يهديج

و لا تبكي على اللبن المسكوب مثل ما يقولون... و لا تفكرين و تحللين سبب تصرفاته

خذي حق ولدج و خلاااص

الأفرااح

لا فيه فعلا بينه وبين اخته قضايا وهي بتعمله عمل هي وزوجها وانا كنت بشوف علي باب الشقه بتاعتنا مياه بترشها عندنا

ولو هو مريض يعني ماارجعش له الا لما يتعالج

يعني لو فكر انه يرجعني في يوم من الايام علشان خاطر الولد

ايه رايكم ولا ماارجعش لهذه الاخلاق السيئه لانه هان اهلي ويقول السبب اعمال

بنوتة بلادي

~◦ღ( مميزة قسم الإستشارات الزوجية )ღ◦
يا ربي

هذا نا فجر يرجعج و انتي تقولين رجعه و نا ادري شو

الحين هو عنده مقومات الزوج الصالح علشان ترجعين له؟؟؟

والله يااختى مادرى ايش اقول غير ان الزمن اتغير واحتمال يكون اخوة انسان مضر اويعرف عنة شى انتى لاتعرفية اوحاسد يريدان يدمرة ولاكن تاكدى ان لواجتمع الانس والجن ماهم بضارون ااباامرالله ياختى ادعى وقولى اللهم كل من كادلنا كيدااجعل كيدة فى نحره واشغلة فى نفسة ادعى نحنا فى ايام عظيمة

دانة الشام

~◦ღ( حكيمة الإستشارات الزوجية )ღ◦
حين يعرض عليكي الرجوع لعصمته وقتها لكل حادث حديث .. ولو أني أتعجب من سؤالك !!! إن افترضنا جدلا أن السبب في انفصالك عنه السحر والعمل اذا كيف ستضمني أنهم لن يعيدوا هذه الاعمال كي يخربوا حياتك من جديد؟؟!!! من السهل أن نريح أنفسنا ونقول أن السبب في فشل حياتنا هو السحر والعمل كي لانعترف أن الخطأ في اختيارنا.. كان الفشل واااااضحا منذ بداية اختيارك حين قبلتي أن ترتبطي برجل لااااا يعمل .. النساء في أيامنا هذه أصبحن يخرجن للعمل فما بالك برجل مسؤول عن بيت وزوجة وولد ؟؟!! نصيحة مني : امشي في حياتك وانسي طليقك ... انظري للمستقبل ولاتنظري للوراء .. ربي يرزقك بالزوج الصالح رجل حقيقي بكل مافي الكلمة من معنى تقي نقي القلب والسريرة يتقي الله في معاملته لك..

اختي دانة الشام

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كلامك سليم أخت دانة الشام نحن دائما نخطأ الاختيار ونضع الظروف شماعة للمشاكل

لا سحر ولا عمل يا اختي زوجج كذاب وماشاف شيي ثاني يقنعج في غير العمل هههههههه طيب هو ثالك انه معموله عمل مشان مايشتغل مو مشان يطلقك لو يضربك لو يقول انك سرقتي العقش هذا واحد مجنون وبدو يشوف اي سبب يعلق عليه اخطاءة حتى لا يلومه احد

أعلى