مرحبآ !

من خلال التسجيل في صفحات نسوة يمكنك ذلك من المشاركه وتبادل الآفكار الأيحابيه مع زميلاتك

آشتركي معنا الآن !

ارجوكم ساعدوني زوجي قرف مني هدمر بيتي بيدي

رشروش

كفيتو ووفيتو يا بنات وانا معكم وجزاكم الله خير

زهورر

السلام عليكم

السلام عليكم حبيبتى (تعبت حبيبى)
اولا الردود اللى ردو عليكى اخواتى هنا فى المنتدى ممتازه بل اكثر من ممتازه انتى عارفه انك انتى اللى خلتينى اسجل بالمنتدى اولا
ثانيا مشكلتك عندى قريبتى مثلك بس الفرق انك نفسك تتغيرى لكن هى لاء وبالصدفه انا كنت بكلمهاوانا بقراء مشكلتك وطلبت منى اقولك انها عندها نفس المشكله بس انتى عندك اراده هى لاء معندهاش وبصراحه هى معجبه بنفسها كده لان معندهاش اطفال لسه ربنا مرزقهاش ولو انتى اتغيرتى بجد قوليلى عشان اقولها تتغير زيك.
واشكرك لانك جريئه جدا لقدرتك على طرح مشكلتك بالوضوح والشفافيه دى اكيد فهمانى انا عن نفسى كشخص مش مثاليه جدا بس انا عندى طفلين وفى بدايه زواجى كنت ادرس فى الكليه وكان زوجى مشاكله غير البيت عايزنى اتفرغ له بدون مذاكره وكان محبطنى جدااااااا لفوق الحد لدرجه انى كنت حامل وكان عندى اختبار خلانى مااروحش الاختبار عشان ميتعبش نفسه وويدينى بساره خاصه وظل هذا الاحباط حتى خلصت الدراسه بالعافيه وطبعا تقديرى كان مقبول وانا حمدت ربنا انى خلصت بدأ هو يعكنن عليا انتى خلصتى اتفرغى لبيتك بقى بس انا الحمد لله متفرغه وكنت بعض الاحيان لما بنتى تفضل سهرانه اقعد اشتغل وكانت ساعات كتير بطبق بالايام مع بنتى وشغل البيت عشان مش احسسه باى فرق لانى انا ولدت بنوتى فى اخر عام ليا فى الكليه :12: وكانت مغلبانى طبعا وكنت زيك برضه مش باكل ولا بشرب والله اكتر منك وكنت كمان بطبق من غير نوم ولحد مااللبن ضعف خالص واتظلمت بنوتى معايا مع ان ابنى انا كنت فى الكليه وكنت بذاكر وكنت بديله حقه حرام فى الغذا وكده بس الحمد لله انا دلوقت كويسه مش جدا بس يعتبر نسبه 75% نفسى ابقى 90 بجد ليا جارتى ماشالله بيتها فل كأنه جديييييييييييد على طول ومشالله كل يوم غسيل وفل مفيش مره ادخل عندها الاالاقى مش ناقص حاجه هتجنن بس اظاهر هيه بتبقى قدرات لجسم الانسان نفسه بس والله.
انا اكتشفت ان زوجها بيساعدها بطرقه الخاصه يعنى بيقعد مع العيال لحد متخلص مثلا وبيكوى الهدوم وبيزعق للعيال اما يبوظوا اللى هى عملته لانه بيخاف عليها ولو تعبت بيجيب اكل جاهز من غير ما يتعبها اكيد قدرات وفروقات فى الشخصيات والتحمل والجسم انا عارفه انى طولت عليكى جدا بس والله كنت عايزه اساعدك وبحكيلك عشان احسسك انك مش لوحدك اكييييييد وطبعا اراء اخواتى صح هو فعلا التنظيم هو الحل الامثل وفعلا انا جتلى فتره كنت ممتازه هيه كانت ازاى بقى انى جوزى بينام عالساعه 2 صباحا كنت بسهر ساعتين بالظبط اعسل الاطباق والبوتجاز مثلا لو فيه غسيل انشره ولواطبق واعينه وانا اصلى الفجر وانام واصحى مع زوجى على 9 صباحا وافطره وينزل اقعد واولادى نامين لحد 12 بروق واظبط كده واحط الاكل او حتى جزء منه ويكون جاهز يجى زوجى 3 ونص يكون الاكل عالسفره وطبعا الاولاد ممتازين ويتغدى ولو شاى بعد الغدا او حتى نخرج وعلى بالليل لو مخلصه ممكن الساعتين بعد ما ينام نت او الصبح بعد ما ينزل اهه لنفسى بس والله كان ممتاز الفتره دى واسفه مره تانيه طولت عليكى كتيييييير ربنا معاكى ابقى قولى التغير
فى انتظارك...............

2010 lulu

ياقلبي لازم يكون عندك اراده قويه وبعدين مااحلى الترتيب ومااخس الفوضويه وبعدين ياقلبي انتتي بتقولي نفسك تتغيري اذا عندك عزم ابدئي غيري من نفسك قولي باذن الله انا قويه واقدر اكون انسانه مرتبه كرريها باذن الله راح تعطي نفسك دافع على الحركه وربي يوفقك البنات ماقصرو معاك

ROSES BLOOM

هاتي شغاله
و ان ما قدرتي على معاشها
في شغالات بدوام جزئي يعني تيي الصبح بعد
ما تنظف و تغسل و تخلص تمشي
تقدر اتييلج بالوقت اللي زوجج يكون فيه بالشغل
و مو ظروري كل يوم تكون عندج يكفي 3 ايام بالاسبوع
و تبقى عليج مسأله الطبخ و ما في اسهل من الطبخ
بعد ما تحسين ان الضغط خف من عليج
يعني اللي راح تسوينه تهمتمين بطفلج و تتزينين لزوجج و تطبخين
و بالتوفيق

يا اختي بقولك طريقه يمكن تنفع ؟؟؟؟
اابدي من اليوم ؟؟؟؟؟؟؟وقفي النت .ولا تجيبي اسباااب
فتره مؤقته .....نضمي بيتك ؟
وبعذين حددي لك وقت للنت مثلا انا عادة احب الصباااااح بعد المدارس الى وقت الغداء واعمل غدانا وانام ممكن بالليل شويه تصفح وبريد يدوب ساعه ....طبعادا بالايام العاديه ...دوام ودراسه ؟؟؟؟؟باالصباااح الوقت طويل ومو حلو النوم ؟؟؟لاكن احيانا اسباب مرضيه تغير النظام لاكن ارجعهابعد ماتمر ؟دمتي بود

حبيبتي أكثرنا ما يحب شغل البيت ونحب نعيش براحتنا نت ونوم وطلعات ووووو
لكن مافي شي ببلاش يعني تبين يكون لك مملكتك الخاصة زوج وأولاد وبيت لك دون ما تقدمي شي لهالمملكة مجهودك وعملك في تحمل مسئولية البيت من تنظيف ورعاية لأفراده هذا ضريبة امتلاكك لهذه المملكة
وبيتك شقة يعني صغير بإذن الله راح تقدري عليه بس مشكلتك الكسل نظمي وقتك وأستعيني بالله ولا تنسي أذكار الصباح عشان تخلي في يومك بركة
وصدقيني لما تكون شئون بيتك كلها تمام راح تحسي بسعادة وراحة نفسية ورضا عن نفسك ووقتها راح تكوني مستمتعة أكثر بأوقات راحتك
الله يعينك ويساعدك

رشيقة كول

قولي عند النوم سبحان الله33
الحمدلله33
الله اكبر34
..وان شاء الله ربي بيبارك في وقتك...وكانه عندك خادمة...بل افضل..

تعبت حبيبي

زهور اشكرك جدا من قلبي على قلبك الطيب الحنون ومحاولتك التفريج عني

تعبت حبيبي

اشكر كل اخواتي اللي ردوا علي ربنا يكرمكم يارب ويفرج كل همومكم ويسعدكم

lgmax94

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا اريد ان تساعدوني انا بصليش وكمان انا مهملة في زوجي وبيتي واولادي ساعدونـــــــــــــــــــــــــــــــــــــي

حياتي لازم تواضبي على صلاتك وبعد هيك رح يهديكي رب العالمين على الحياه ولازم تدعي ربك يهديكي وتهتمي اد ماتقدري بولادك وزوجك لانه الاهمال فيهم رح تحصلك مشاكل تانيه

حبيبتي تعبت حبيبي كل شي بالتنظيم بيصير كل شي تمام نظمي وقتك زي ماحكو باقي الصبابا

يارب زوجني

حبيبتي لازم تتنظمي وقتك وحبيت اعلق على شي انتي تقولى انك غبيه وهذا اكبر غلط انك تقولى على نفسك كذا بعدين حترسخ في عقلك الباطن وتصير غلط لازم تقولى شي ايجابي مثلا انا اعرف انظم وقتي انا مرتبه وانا اهتم بزوجي بعد فتره راح تصير ترتبي من نفسك والله يوفقك حبيبتي ويسعدك ارجوكي لاتزعلى من كلامي والله انا انصحك كأنك اختي واتمنى مااكون جرحتك **

أعلى