مرحبآ !

من خلال التسجيل في صفحات نسوة يمكنك ذلك من المشاركه وتبادل الآفكار الأيحابيه مع زميلاتك

آشتركي معنا الآن !

أنا مطلقه وغير مطلقه ما الحل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

الأحزاان

أنا حامل في الخامس كنت غضبانه مع زوجي وذهبت أجلس عند أمي شهرين

وبعدها ذهبت له لأخذ هدومي لم يوافق يعطيها لي ووقت ما ذهبت له كان نائم وأيقظته عندما دخلت البيت وكانت معي أختي وعندما وجدته لا يريد يعطيني ملابسي صحت أنا وأختي في وجهه أننا نريد أخذ ملابسي وهو بكل هدوء يقول لنا أخرجوا من البيت

فصحت في وجهه إذن طلقني فقال لي أنتي طالق

لا تعتبوا علي أني طلبت الطلاق لأن المشكله بينا فعلا كبيره وهو مش مهتم يصلح من نفسه

أتصلت بعدها عليه بالتليفون في اليوم التالي وقلت له أرسل لي ورقة الطلاق مادمت طلقتني قال لي أطلقك مقابل ماذا قلت له مقابل أنك فعلا نطقتها وقلت لي أنتي طالق قال لي لم يحدث وأنكر هذا

المهم بعدها جعل زوجة أخوه تكلم أمي وتقول لها أنه سأل شيخ وقال له مادام كان وقت غضب إذن الطلاق لم يقع وإدفع كفاره خمسون جنيه وطلبت من أمي أن تعيددني له ولكن أمي رفضت

أريد أن أعرف هو لم يصيح وقتها أنا التي كنت أصيح في وجهه وكنت أنا التي في حالة غضب وليس هو

هل بهذا يكون الطلاق وقع أم لا وهل معني أنه قال لي أن هذا لم يحدث أنه ردني و كلام زوجة أخوه أنه ذهب لشيخ وقال له لا يقع الطلاق أنه ردني أم يجب أن يقولها بنفسه أنه ردني

دون أن ينكر كما يفعل معي وينكر أنه قالها

أرجوكم اللي عندها خبره بهذه الأمور ترشدني

أنا رفعت عليه قضية طلاق ولم يأتي في أول جلسه في محكمة الأسره للتوفيق بيننا والصلح كمحاوله قبل أن يكتبوا تقريربرفع قضيه للطلاق واليوم كانت أخر جلسه له أنه ييجي وماجاش راحت المحكمه أعطتني ورقه أرفع بيها القضيه وأعتبرته رافض للصلح

يعني هو خايف ييجي من المواجهه وأني أذكر عيوبه أدام المحكمه مش هولما لقاني رافضه أرجع له قال لخالاتي خلاص خليها تاخد حقها من المحكمه ليه ماحضرش وإذاي يبقي أخو زوجي محامي وعارف في الإجراءات أن النقطه ديه هتبقي ضده في عدم حضوره وسابه مايجيش
إيه الثقه اللي هم فيها ديه

ولا أخوه قاله ماتخافش وقت القضيه هترافع عنك؟

أنا مش فاهمه حاجه ووالله أحترت وندمانه علي أني عرفت إنسان عديم الشخصيه كده ويخاف المواجهه

حتي ملابسي وأوراقي اللي عنده في البيت مانعني أني أخدها ولما أهلي أتدخلوا رفض يعطيها لهم

مش عارفه علي أي أساس مانعني أخد حاجتي ده أنا ماطلبتش منه أخد العفش لأني عارفه أني مش هقدر أخده إلا لما أحصل علي الطلاق لكن بطلب ملابسي وحاجتي ودهبي اللي ماما أشترته لي يعني الحاجات ديه مش هو اللي شاريها لي

ليه مانعني وإيه الحل علشان أجيبها عملت معاه كم محاوله أنا وأهلي ومانعنا ناخدها​

تفتكروا لو أتهبل في عقله وبعت لي مسج مثلا في رمضان يهنيني يبقي رد فعلي علي تصرفه ده إيه ماهو مجنون ساعات يبعت يشتم في وفي أمي وساعات يبعت مسجات حلوه لي​

وقتها يعني أرد عليه بمسج أأنب له ضميره وأقوله مثلا مادام إحنا في رمضان وعارف ربنا أبعت لي هدومي ودهبي
ولا أطنشه

خلاص ماما أحتارت معايا يعني يوم ماكلمته من وراها وقلت له أبعت ورقة الطلاق زعلت مني لكن ده موضوعي وأنا اللي لازم أتصرف فيه وأوصل لنهايه ليه
خليكوا معايا وساعدوني لو كنتم مكاني هتعملوا إيه

بعد الشر عنكم طبعا تبقوا في الموقف ده
بس أعتبروني أخت ليكم وفي مشكله جامده أوووي وزوجها عنيد ومتكبر وماله شخصيه
رأيكم إيه إنسان ذي ده ناخده بالمهاوده والسياسه علشان أخد حقي ولا أفضل ماشيه في طريقي في القضيه وأستني سنه ولا سنتين لحد مايجيبولي حقي؟؟؟؟؟؟؟

وهل أنا مطلقه منه ولا لا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الأحزاان

أحتاج ردكم ضروري فأنا محطمه ولا أعرف لماذا هذا التصرف من زوجي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اسفة اختي انا ماقدرت اقرأ مشكلتك للآخر لأن بدايتها واضحة جدا
قبل الطلاق واثناء الطلاق وبعد الطلاق هذا انسان يتلذذ في اغضابك ويحب يثير عصبيتك وانتي ماشالله في حالة هيجان لدرجه هو مستمتع باللعبة ويشوف انتقامة منك وهو بقمة هدوءه وطناشة وانتي اللي حارقة نفسك
الظاهر انك عصبية مره
وهو مستخف بهالعصبيه فيك ويحاول يعيشك بالغلط وانه قال كلمة الطلاق وهو عصبي و و و هذا اكبر دليل على انه مستخف بعقلك ولو عارف ومتأكد انك هادئة وثقيلة ومطنشة كان مانكر الوضع ابدا
الطلاق ياعزيزتي وقع وبوجود شاهدة وهي اختك
نصيحة لاتتعبون انفسكم بالمحاكم دام طلقك خليك بحالك وطنشية ولايشوفك ولاتخلية يسمع صوتك او يسمع عنكم اخبار انتي واهلك
ماتعرفي الايام وش ترسملكم لعل وعسى تراجعين نفسك وهو بعد وتكبرون وتنضجون وتردوا لبعض
بارك الله فيك

سلة خوخ

عضوة مخالفة لقوانين المنتدى
الطلاق فعلا" لايقع في حالة الغضب

للطلاق شروط .. ولا يقع بهذه السهولة >> (طلقني, أنت طالق!!!!)

ثم الرجل لايحتاج أن يصرخ لكي يكون غاضب!!

ربما أستفزيتيه بكلمة (طلقني) فأجابك لمجرد السخرية .. يعني ماكان يقصدها

حاولي تحلي المشاكل اللي بينك وبينه .. خاصة إنك حامل والطلاق مو لعبة

الأحزاان

اسفة اختي انا ماقدرت اقرأ مشكلتك للآخر لأن بدايتها واضحة جدا
قبل الطلاق واثناء الطلاق وبعد الطلاق هذا انسان يتلذذ في اغضابك ويحب يثير عصبيتك وانتي ماشالله في حالة هيجان لدرجه هو مستمتع باللعبة ويشوف انتقامة منك وهو بقمة هدوءه وطناشة وانتي اللي حارقة نفسك
الظاهر انك عصبية مره
وهو مستخف بهالعصبيه فيك ويحاول يعيشك بالغلط وانه قال كلمة الطلاق وهو عصبي و و و هذا اكبر دليل على انه مستخف بعقلك ولو عارف ومتأكد انك هادئة وثقيلة ومطنشة كان مانكر الوضع ابدا
الطلاق ياعزيزتي وقع وبوجود شاهدة وهي اختك
نصيحة لاتتعبون انفسكم بالمحاكم دام طلقك خليك بحالك وطنشية ولايشوفك ولاتخلية يسمع صوتك او يسمع عنكم اخبار انتي واهلك
ماتعرفي الايام وش ترسملكم لعل وعسى تراجعين نفسك وهو بعد وتكبرون وتنضجون وتردوا لبعض
بارك الله فيك
يا أختي ماهو ينكر أنه طلقني لكي لا يدفع لي حقوقي من مؤخر وقايمه وعفش

علشان كده مش راضي يوثق الطلاق عند مأذون

ولم يرسل لي الورقه فكيف لا ألج
أ للمحاكم وهي اللي هتاخد لي بحقي

الأحزاان

الطلاق فعلا" لايقع في حالة الغضب

للطلاق شروط .. ولا يقع بهذه السهولة >> (طلقني, أنت طالق!!!!)

ثم الرجل لايحتاج أن يصرخ لكي يكون غاضب!!

ربما أستفزيتيه بكلمة (طلقني) فأجابك لمجرد السخرية .. يعني ماكان يقصدها

حاولي تحلي المشاكل اللي بينك وبينه .. خاصة إنك حامل والطلاق مو لعبة

أشكرك للرد يعني أنا دلوقتي مازلت زوجته علي حسب ما يقول هو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وهل يجب أن يقول لي أنا رديتك ولا بالنيه مادام قال أنه لم يكن يقصد وكان وقت غضب؟

وأشكرك مره أخري

الأحزاان

أنتم لم تجيبوني علي باقي موضوعي أرجوكم ساعدوني أنا لا أريده يستخف بي ولا بعقلي مره ثانيه

فوضة احساس

بصرررررررراحه انا مو فاهمه في الطلاق واحكامه بس الله يفرج همك يااااااااااااااااااااااااااااااااااااارب

همسة سحاب

اولا اسئلي شيخ واذا كنت حابه تعيشي معاه اتفقو على ما يلزم من احترام وثقة وغيرة وغيابك عند امك يعقد المشكله ممكن يفكر في غيرك فكري كويس انتي حامل ولو كان راجل يعتمد عليه خليكي معاه وتحملي

الأحزاان

زوجي بعد ماهو اللي طلب من خالاتي أن نروح المحكمه وأخد حاجتي من هناك بعد مافعلنا ذلك وذهبنا للمحكمه أتصل بزوجة خالي وقاللها تبلغنا أن أخوه المحامي هيلاعبنا وأن زوجي هيعمل فينا مقلب كبير ويسااااااافر وأني مش هعرف أسجل الطفل بإسمه مادام هو مش موجود أو أحد من أهله طبقا للقانون الجديد

هل زوجي سينفذ فعلا ما يقوله أم أنه تهديد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سمراء وافتخر

عضوة مخالفه للقوانين المنتدى
السلام عليكم
والله يا اختي ما لك الا تلجئ الي الله وتدعيه وربي ما راح يردك انا ظليت معلقه شهور والحمدلله ربي فرجها خلعته بعد دعاء والحاح وبعدين نصيحه لك استشيري محامي لكي تسبيقه دايما بما انه ناوي يهرب ولا يسجل الطفل معناه ناوي نيه خبيثه فديري بالك وابحثي عن محامي ولا تجعلينه يعرف اخبارك ابد الكي لا يستغل اي شي ضدك وطمنينا عليك وحاولي ان تعرفي مواعيد خروجه من المنزل لكي تذهبي ومعك من الاهل لجلب اوراقك وهو غير موجود لكي تامني مكره والله المستعان وطمنيني عليك

السلام عليكم
اختى الغاليه
انا فى راى انه زوجط عاوز يتاخد بالسياسه
ومن ناحية محكمة الاسره فهى مش هتتاخر عليكى سنه واتنين بس
الطريق بتاع المحاكم طووووووووويل
حليها مع حد كبير او بالهدوء او اذا اتصل بيكى لو عاوزه ترجعيله ارجعيله مش عاوزه
استخيري مرة واتنين
ارجو من الله ان ييسر لك حالك

الأحزاان

السلام عليكم
والله يا اختي ما لك الا تلجئ الي الله وتدعيه وربي ما راح يردك انا ظليت معلقه شهور والحمدلله ربي فرجها خلعته بعد دعاء والحاح وبعدين نصيحه لك استشيري محامي لكي تسبيقه دايما بما انه ناوي يهرب ولا يسجل الطفل معناه ناوي نيه خبيثه فديري بالك وابحثي عن محامي ولا تجعلينه يعرف اخبارك ابد الكي لا يستغل اي شي ضدك وطمنينا عليك وحاولي ان تعرفي مواعيد خروجه من المنزل لكي تذهبي ومعك من الاهل لجلب اوراقك وهو غير موجود لكي تامني مكره والله المستعان وطمنيني عليك
أشكرك ألف شكر لردك أنا فعلا سأستشير محامي وما أقول غير حسبي الله ونعم الوكيل

الأحزاان

السلام عليكم
اختى الغاليه
انا فى راى انه زوجط عاوز يتاخد بالسياسه
ومن ناحية محكمة الاسره فهى مش هتتاخر عليكى سنه واتنين بس
الطريق بتاع المحاكم طووووووووويل
حليها مع حد كبير او بالهدوء او اذا اتصل بيكى لو عاوزه ترجعيله ارجعيله مش عاوزه
استخيري مرة واتنين
ارجو من الله ان ييسر لك حالك
أنا لا أريد الرجوع له بعد كل مافعله معي وحكي موضوعنا لكل الناس
وسأمشي في طريق المكحكمه بإذن الله لأنه مايستاهل أكلمه ولا يشوفني يوم واحد بعد اليوم

الأحزاان

ليش اللي يدخل يقرا الموضوع مايرد تشوفون المشكله مو مستاهله الله يصبرني

الطلاق وقع قال الرسول صلى الله عليه وسلم ثلاث جدهن جد وهزلهن جد الطلاق والنكاح والزواج حديث صحيح والغضب لابد ان يكون فيه اغلاق للعقل وإحنا عندنا في السعوديه لازم يستدعيه القاضي ويسأله اسأله كثيره حتى يتاكد ان الغضب غير طبيعي وبعدين يقرر وواضح من زوجك انه كذاب

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
أعلى