راجيه الرضا
مراقبة و متميزة أقسام نسوة
- إنضم
- 18 فبراير 2017
- المشاركات
- 14,580
نفسي ولادي يطلعوا عنيهم مليانة و مايبصوش للي عند غيرهم .. فبحاول على أد ماقدر ماحرمهمش من حاجة و أجيب لهم كل اللي عايزينه .. و ربنا يقدرني
محاولة إنتاج طفل قنوع â¤ï¸ڈâ¤ï¸ڈ
Loading .. ...... ... Error Error â›”ï¸ڈâ›”ï¸ڈ
الولد بيكبر و مش حاسس بقيمة الفلوس .. لو رفضناله طلب يزعل و ينكد علينا .. أو يلح لحد ما نجيبه و مفيش أي مراعاة للظروف ..طلباته كتير و معندوش رضا باللي عنده ♀ï¸ڈ♀ï¸ڈ
ايه الغلطة في التجربة دي ؟؟
العادات بتتكون بالممارسة .. لو كررتي شرب الشاي كل يوم في نفس المعاد حيتحول لعادة صعب تغييرها ..
طيب هنا الطفل مارس أنهي عادة شرائية بتكرار ؟؟ عادة كلما اشتهيت اشتريت
مين خلاه يمارسها ؟؟ المربي اللي كان بيحاول يشبع طلباته طول الوقت .. النتيجة إن الطفل شغل الاحتياج للشراء على آخره .. نروح المول يشبط في لعبة فنجيبهاله .. طبيعي إنه يدور على لعبة يطلبها المرة الجاية
رفضنا المرة الجاية شراء لعبة .. الطفل زعل .. ضميرنا أنبنا نقوله "لأ" صريحة .. و ظهر علينا التردد .. الطفل اتعشم إن شوية نكد و إلحاح حيظبطوا الأمور .. فعمل اللي عليه .. نقوم احنا نعوض "تقصيرنا" و نقوله ماتزعلش .. تعالى اختار حاجة حلوة و المرة الجاية حنجيبلك اللي انت عايزه .. الطفل عرف معلومتين أهم من بعض : إنه الطبيعي إنه ينكد و يزن لما طلباته لا تُلبى .. و إن كل مرة حننزل من حقي أطلب لعبة أو اتنازل و أرضى بحاجة حلوة
يشوف عند صاحبه حاجة مش عنده .. يحكي عنها .. فاحنا نحاول نجيبهاله و نقوله يلا يا حبيبي علشان ما يبقاش في نفسك حاجة
الطفل اتعلم ايه ؟؟ اتعلم إنه يدور على اللي مش عنده و يروح يطلبه مننا .. و اتعلم إنه ماينفعش يبقى نفسه في حاجة و ماتجيش .. حيجربها مرة تانية .. جبناله اللي طلبه يبقى اللي حصل ده حيبدأ يتحول لعادة يوم ما تتكسر الطفل يزعل و يقاوم بشدة ..
ايه ده ! يعني كل اللي كنا بنعمله علشان الولد يطلع عينه مليانة طلع هو هو سبب إنه معندهوش رضا طب نحلها ازاي ؟؟
ظ،- قولي "لأ" بثقة و منغير تأنيب ضمير .. أصلا وجود ال"منع" هو اللي بيعطي لل"عطاء" قيمة .. العطاء المستمر بيتحول لحق مكتسب لا يستحق الشكر ..
ظ¢- ماتعوضيش تقصيرك معاه في قلة التفرغ أو العصبية بالشراء .. عمر ما بناءه النفسي حيكتمل كده .. بالعكس حتظلي مقصرة مع احتياجاته النفسية + بتعلميه إدمان الشراء كوسيلة مؤقتة لتخفيف الضغط النفسي
ظ£- أسهل طريقة لتقنين الشراء .. الاتفاق على مواعيد محددة لشراء اللعب .. و لو شاف لعبة عجبته .. تعريف مشاعر : حبيبي نفسك فيها ؟؟ تمام خليك فاكرها علشان لما يجي معاد شراء اللعب نيجي نجيبها ..
الحلويات - مع الاتفاق على المقبول صحياً منها - نكون متفقين مسبقاً .. في النادي مثلا حنجيب بكذا .. في المدرسة بكذا .. لو بنشتري من ماركت جنب البيت بردو بمعدل محدد
.. ممكن نعمل استثناء على فترات .. بس المهم مايرتبطش الشراء عند الولاد برؤية السلع ثم اختراع احتياج و شبطان فيها
ظ¤- توفير مصروف أسبوعي على أد مقدرتك .. بيدخر منه الطفل و يشتري بيه أي حاجة زيادة عن الاتفاقات .. بنحط حد فقط للمرفوض صحياً أو دينياً .. غير كده هو حر.. انا مش حنتقد اللي عمله .. ولا حتدخل أنقذه بفلوس لو ضيعه بسوء اختيار .. ساعتها بنعمل تعريف مشاعر و إظهار ثقة إنه أكيد اتعلم و المرة الجاية حيتصرف أحسن .. كده حيحس بقيمة الفلوس .. و مش حيحس بالحرمان
الأطفال محتاجين يتدربوا على كف النفس عن بعض طلباتها .. و دي مهارة محتاجة تدريب .. بكلمة "لأ" .. لأن الدنيا حتقولهم لأ كتيييير .. و آديكو شايفين أهي بقالها فترة مابتقولناش غير لأ
منقوووووووووووول. عن. استاذه /ندي نبيل.و
محاولة إنتاج طفل قنوع â¤ï¸ڈâ¤ï¸ڈ
Loading .. ...... ... Error Error â›”ï¸ڈâ›”ï¸ڈ
الولد بيكبر و مش حاسس بقيمة الفلوس .. لو رفضناله طلب يزعل و ينكد علينا .. أو يلح لحد ما نجيبه و مفيش أي مراعاة للظروف ..طلباته كتير و معندوش رضا باللي عنده ♀ï¸ڈ♀ï¸ڈ
ايه الغلطة في التجربة دي ؟؟
العادات بتتكون بالممارسة .. لو كررتي شرب الشاي كل يوم في نفس المعاد حيتحول لعادة صعب تغييرها ..
طيب هنا الطفل مارس أنهي عادة شرائية بتكرار ؟؟ عادة كلما اشتهيت اشتريت
مين خلاه يمارسها ؟؟ المربي اللي كان بيحاول يشبع طلباته طول الوقت .. النتيجة إن الطفل شغل الاحتياج للشراء على آخره .. نروح المول يشبط في لعبة فنجيبهاله .. طبيعي إنه يدور على لعبة يطلبها المرة الجاية
رفضنا المرة الجاية شراء لعبة .. الطفل زعل .. ضميرنا أنبنا نقوله "لأ" صريحة .. و ظهر علينا التردد .. الطفل اتعشم إن شوية نكد و إلحاح حيظبطوا الأمور .. فعمل اللي عليه .. نقوم احنا نعوض "تقصيرنا" و نقوله ماتزعلش .. تعالى اختار حاجة حلوة و المرة الجاية حنجيبلك اللي انت عايزه .. الطفل عرف معلومتين أهم من بعض : إنه الطبيعي إنه ينكد و يزن لما طلباته لا تُلبى .. و إن كل مرة حننزل من حقي أطلب لعبة أو اتنازل و أرضى بحاجة حلوة
يشوف عند صاحبه حاجة مش عنده .. يحكي عنها .. فاحنا نحاول نجيبهاله و نقوله يلا يا حبيبي علشان ما يبقاش في نفسك حاجة
الطفل اتعلم ايه ؟؟ اتعلم إنه يدور على اللي مش عنده و يروح يطلبه مننا .. و اتعلم إنه ماينفعش يبقى نفسه في حاجة و ماتجيش .. حيجربها مرة تانية .. جبناله اللي طلبه يبقى اللي حصل ده حيبدأ يتحول لعادة يوم ما تتكسر الطفل يزعل و يقاوم بشدة ..
ايه ده ! يعني كل اللي كنا بنعمله علشان الولد يطلع عينه مليانة طلع هو هو سبب إنه معندهوش رضا طب نحلها ازاي ؟؟
ظ،- قولي "لأ" بثقة و منغير تأنيب ضمير .. أصلا وجود ال"منع" هو اللي بيعطي لل"عطاء" قيمة .. العطاء المستمر بيتحول لحق مكتسب لا يستحق الشكر ..
ظ¢- ماتعوضيش تقصيرك معاه في قلة التفرغ أو العصبية بالشراء .. عمر ما بناءه النفسي حيكتمل كده .. بالعكس حتظلي مقصرة مع احتياجاته النفسية + بتعلميه إدمان الشراء كوسيلة مؤقتة لتخفيف الضغط النفسي
ظ£- أسهل طريقة لتقنين الشراء .. الاتفاق على مواعيد محددة لشراء اللعب .. و لو شاف لعبة عجبته .. تعريف مشاعر : حبيبي نفسك فيها ؟؟ تمام خليك فاكرها علشان لما يجي معاد شراء اللعب نيجي نجيبها ..
الحلويات - مع الاتفاق على المقبول صحياً منها - نكون متفقين مسبقاً .. في النادي مثلا حنجيب بكذا .. في المدرسة بكذا .. لو بنشتري من ماركت جنب البيت بردو بمعدل محدد
.. ممكن نعمل استثناء على فترات .. بس المهم مايرتبطش الشراء عند الولاد برؤية السلع ثم اختراع احتياج و شبطان فيها
ظ¤- توفير مصروف أسبوعي على أد مقدرتك .. بيدخر منه الطفل و يشتري بيه أي حاجة زيادة عن الاتفاقات .. بنحط حد فقط للمرفوض صحياً أو دينياً .. غير كده هو حر.. انا مش حنتقد اللي عمله .. ولا حتدخل أنقذه بفلوس لو ضيعه بسوء اختيار .. ساعتها بنعمل تعريف مشاعر و إظهار ثقة إنه أكيد اتعلم و المرة الجاية حيتصرف أحسن .. كده حيحس بقيمة الفلوس .. و مش حيحس بالحرمان
الأطفال محتاجين يتدربوا على كف النفس عن بعض طلباتها .. و دي مهارة محتاجة تدريب .. بكلمة "لأ" .. لأن الدنيا حتقولهم لأ كتيييير .. و آديكو شايفين أهي بقالها فترة مابتقولناش غير لأ
منقوووووووووووول. عن. استاذه /ندي نبيل.و