مرحبآ !

من خلال التسجيل في صفحات نسوة يمكنك ذلك من المشاركه وتبادل الآفكار الأيحابيه مع زميلاتك

آشتركي معنا الآن !

سوالـــــــــــــــــ زوجات (2)الشمالي ـــــــــــــــف

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
حكاية المدح أمدحي مايفعله من غير مبالغه انا كنت أعاني من مشكلة الكبر 00 المهم الشيء الوحيد اللي تقدري تمدحي وبمبالغه جسمه في العلاقه الخاصه هنا خدي راحتك عالآخر مافيهاش ضرر 000 اما غيره امدحي عل قد ما يعمل مش هموت إذا ماعماتش دا يشوف نفسه ويمكن يسيبك تموتي مهو صدق (بعد الشر عنك)عارفاه الشمالي بتاعي كده كمان 000 حتى رجعت سألت عجابه عالنقطه دي قالت لي عطاء مشروط= لاعطاء قولتلها خلاص هشكره عشان ربنا وبكدا ريحت نفسي

مشتاااااااااقه لريلي .....قريت علي السريع ردك

علي الاخت سلمي ....واخذت لمحه عن حيااااااتك ...صدقيني

اختي اني اهنيييييييك علي صبرك وكفاحك مع زوجك ويارب

تعشين معاه الحين حياه الازواج العشاق واسمحيلي ابدي اعجابي برجاااااااااااحه عقلك ....وكلامك درر ...

علي العموم الحين بروح اصلي واسوي غداي ...وانشالله

لارجعت مره ثانيه اقراء المواضيع اللي تخص الشمالي

واقراء جميع ردودك ومشكووووووووره اختي تحياتي لك

تغيرت

مشكورة اختي حبيبة
قصتي طويله عريضة
يعنيني يبيلها قعده لكن ان شاء الله بعرضها عشان استفيد من استشارتكم و خبرتكم

مشكوووووووووورة يالغالية ترررف جزاك الله الف خير والله انك ريحتيني ربي يجعل زوجك يشوفك اجمل نساء الدنيا ومايشوف واحدة افضل منك في شي

عطر الحب

مساااااااااااكم ورد يابنات تدرون انا قريت عن الشخصيات وحسيت ان زوجي شمالي شرقي متسلط بس من النوع المتوسط انا موجوده عند اهلي من سنه تقريبا وخلالها ولدت بمولودي الأول وماشفته الا بعد ولادتي تقريبا خمس دقايق وراح احسه متردد من بعدها كل فتره ينوي يجي ياخذني انا ومولودي وفجأه يتراجع عن رأيه انا جنوبيه ونفسيتي تعبت كثير من بعده المشكله انه رافض يكون بيننا مكالمات يقول انها ترفع ضغطه بدون فايده الله يخليكم حالته هذي طبيعيه واحسه مضغوط من أهله بس رسايل وهالحين واعدني يجي كيف اخليه مايغير رأيه ويجيالصراحه اهلي مرررررررره شايلين عليه وانا احاول اتناسى اللي سواه فيني وابدا من جديد وإذا رجعت له تقترحون اطالبه بمصاريفي مع العلم اني موظفه وانا عايشه بديره فيها وظيفتي وهو بديره ثانيه

زهئت من الصمت والجو النكد
زهئت من الغربه والوحده
متزوجه وكاني مطلقه
عارفه ليه كإنك مطلقه 000 في مره قريت ردك قبل مايطير 000 إنك نيمتي الولد عندك عشان حاسه بالوحده وأصلا بتنيمي البنت بسبب مرضها عندك000 المهم رديت عليك مش عارفه إذا كنت قريتيه 000 بلاش حكاية الولاد ينامو عندك 00 ليه عشان لماتحسي بالوحده تفكري بأكتر من طريقه تعيشي انتي وجوزك زي الناس مش حكاية جنس لا 00 أقصد ممكن تيجي فرصه تقولي فيها اللي بنفسك 000 الرجاااااااااااااااء عدم الوصول لمرحلة الانقطاع لو ماكانش للحاجه دي لازمه ماكانش ربنا امر الزوج إنه يهجر زوجته (إذا كانت ناشز )بمضجعهما 00هذا هو العقاب يعني يديها قفاه وهو معاها عالسرير مش يسيب الأوضه 00 ده للتنويه00 زهقانه من غربه معليش إنتي اول مشكله كانت عندك بيعلي صوتك وباين إنو دلوقتي اهدا مش مشكله مايتكلمش هيجي الكلام ياشيخه اعتبريه جارك يعني جارك حتتبسطي معاه لا لازم يكون اسلوبك معاه عادي عشان يفهم جارك (أي المحروس )إنك ست ليها احترامها 00 بعدين إزا عجبك اعملي حاجات تخليه ينتبه ليكي كويس 0000 ياستي اعتبريها لعبه والعبيها 00 لكن ماتنسيش تنامي مع العيال لا عايزاهم روحي غرفتهم يمكن لما ينام جوزك في الغرفه ترجعي تاني لغرفتكا)

نصيحه يا سلمى ادخلي منتدى نسائي إسلامي وسجلي مع مجموعه بتحفظ القرآن حتلاقي أثر هذا الحفظ بحياتك الزوجيه00 انا عملت كده صحيح بذلت الأسباب بس ربنا هو اللي بيوفق الإنسان عشان خاطري كفايه العمر اللي ضيعناه

شموخ مجد

عفوا يأخت عذاري ماتشوفين نفسك مغروره وشايفه نفسك
من خلال ردودك في الموضوع وخاصه ص12
هذا وانتي مو متزوجه وماعندك خبره
كيف لو اتزوجتي تسرين علينا ناعمه الهاشمى

:::؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:::

::لاتـــــعـــــــلـــــيـــــق على الا سلوب:::

::بس اذا حابه نضيفين اضافه حلوة حياك الله واذا غيرة:::

::مــــــــــشـــــكــــورة موضوعنا مو محتاجه للاثارة::

::وعاجبتنا عذاري ويكفي انها متحملتنا ومشاكلنا:::

::مع انو عندها ضغوط وامتحانات كثر الله خيرها:::

شموخ مجد

::ماشاء الله السوالف مشعلله:::

::الله يسخر للجميع ويوفقهم لما يحب ويرضى :::

رعبووب555

انا شماليه غربيه
وهو شمالي شرقي
مر على زواجنا سنه وشوي

1. المشكله : انه في بعض المرات والمواضيع اللي تتعلق فينا ما يشاورني فيه وحتى مرات اذا يبي نطلع مع اهله يروح يشاورهم" وين تبون شو الخطه" وانا مثل الاطرش في الزفه >>بس مره وحده شاورني

1. ومرات تسير معاه اشياء واهله يعرفون وما يقولي وأعرف منهم بدل ما هم يسمعون مني لاني انا زوجته ولازم انا اللي اعرف كل شي عنه

مالذي تريدين الحصول عليه

• انه يشاورني في امورنا الخاصه او حتى اذا طلعات مع اسرته.
  • انه يخبرني بجديده موب اسمعه من اهله كأني وحده غريبه عليه

كيف وصالك

هلا عذاري الله يوفقك ان شاء الله
اسمعي حكايتي
انا اعتقد اني غربيه جنوبيه
وهو أعتقد انه شمالي شرقي جاف كثير بالمعامله لا يحب أن اكرر عليه الاسئله ابدا يقول لي يكفي انك تسأليني مره وحده بس ولا تكرريها واذا دلعته ببعض الاسماء بالبدايه يتقبلها بعدين يقولي لا تناديني بهذا الاسم
احسه سريع العصبيه ويرمي كلام ماله داعي ويجرحني فيه احيانا يعتذر بطريقه غير مباشره بس بعد مده يريد دائما مني المبادره
احسه طيب ومتكبر كثيرا وشايف نفسه علي
احيانا احسه انه رمانسي واحيانا احسه دفش وجاف
يعاند كثير واحسه يرفض كلامي ومناقشاتي معه صحيح انه يسمع بس احسه يجادلني بالحوار (انا غربيه جنوبيه)
اذا اردا شئ احسه يكثر فيها وبشكل متكرر حتي لو بالكلام حتي اني احس انه ممل
احيانا يصارحني بعد ما تطلع الروح لكن احسه كتوم كثيرا ويراوغ بالحديث معي للوصول لشئ يريده
اصارحه بأني محتاجه منه الاحترام والتقدير قبل الحب وهو يعاند ويقول الحب من كل شئ
احسه يعاملني بالمثل يعني اذا قلت له كلام حلو يرد ويقول لي نفس الكلام وما يغير فيه شئ
اذا عصب يهدء بسرعه بس يبغي مني المبادره وانا اعاند وكرامتي ما تسمح لي لانه هو الغلطان واحب اوصله معلومه انه هو الغلطان فلازم يعتذر هو ويبادر هو بالاول
احيانا احسه ما يحبني ولايقدرني ومزاجي واحيانا ما في مثله ابداااا
دائما علي خلاف ومناقشاتنا تنتهي بالزعل لانه يفهمني بطريقه خاطئه ومتسرعه وبالنهايه يرمي كلام احسه انه لا يثمن كلامه

ما أريده ان اغيره او احسن من حياتنا
هو لديه عمل حر يعني قاعد لي بالبيت 24 ساعه يقوم الصبح علي النت قاعد والله يعلم ايش يسوي واذا قلت له ليش كل هالوقت بالنت قال ثقافه وبعدين يروح ساعه ويرجع بالنت وبالظهر ينام لحد المغرب ويجلس بالنت وبعدين يروح بالليل ساعتين ويرجع سهران علي النت علي فكره هو يصلي بالبيت وما يروح المسجد .

رغم اني ارسله كتب تثقيفيه عن طريق الايميل وانبهه لمخاطر السهر وترتيب حياته الا انه يقول لي انا اعرف انك ما تبيني استخدم النت علشانك تشكي فيني بس مش خايفه علي ؟؟؟؟؟؟

اختي ايش هي الطريقه المثلى لتعامل معاه والحد من الزعل والخلافات معه رغم اني طيوبه معاه واحبه واتمنى رضاه احنا عاملين مثل القط والفأر

يا بنات تعرفو ايش احلا شي في الشماليين ...
انهم ينسو بسرعه مره انا جنوبيه غربيه اذا احد عمل معايا موقف ما اقدر انساه بسرعه طبعا عمري ما افكر انتقم
من شخص اساء ليا لا بكلمه ولا بشي
واذا شخص اساء ليا اتعامل معاه عادي بس ما اقدر ارجع امزح معاه وتكون علاقتي قويه معاه زي السابق
لاني جنوبيه احب دايما اعمق علاقتي مع الاخرين احب علاقتي مع الاخرين تكون عميقه وانصدم دايما لان مو كل الناس طيبين وحبوبين
وما انسا الموقف الي انسان اسا ءليا بيه
لكن الشماليين يا عمري عليهم بعد انتهاء المشكله ان كترت تاني يوم ينسو الي حصل
ولا ايه انتو معايا في رأيي ولا مختلفين

رعبووب555

ابتسامة طفولية
امممممممم احس انهم يتطاهرون انهم نسوا وهم يحطون في خاطرهم بس ما يبينون
انا بالاول كنت افكر نفسج بس طلع تفكيري غلط وتأكدت مليون بالميه انه غلط

salmaa

شكرا حلا علي الرد ماشفته الا الان اعذريني
مشتاقه انا بقولك الوضع الان وانت احكمي
زوجي يشجع العيال ينامون معي
ومازال متمسك بالكنبه هذه عادته من اول اسبوع بزواجنا ان غضب ينام ع الكنبه ولما لمحت له انها حركه تضايق زاد فيها من يومها مالمحت له تاني عليها
الان جاتني البيريود وتعبانه جه من الشغل لائاني نايمه ع الكنبه وسط العيال لاني كنت نعسانه والعيال صاحيه بتلعب لا قال سلام ولا كلام دخل سلم ع العيال وخل الغرفه غير هدومه واتعشي سمك كنت قالياه ع الغدا وجلس بالغرفه ع اللاب توب حتي ناموا الولد بجانبه بالغرفه وانا طفيت الانوار لانيم بنتي لائيته جاي ينام ع الكنبه لاتعليق طبعا
زوجي قلب الايه كانه هو اللي مضايق مني
امس جاب طلبات البيت وكنت طالبه محلول للعدسات ما جابه بس جاب فوط البيريود
خلاص شيلت ايدي من الشمالي
ام اياد فرحت والله بتعليمك للغه ياريت تفيدنا اللي معاي غربي يكلم العيال عنجليزي ويشتمني عنجليزي ويقول انا امريكي اقوله اسمع روحك بتقولها بالعربي
اللي داخله تقول علي عذاري مغروره اقولك ياحبيبتي لو ماعجبك ردها قولي شكرا وخلاص وهي لو اتغرت اصلا يحقلها انها تتغر من زمان بس هي اتاخرت
عذوره سامحيها تلائيها شماليه وقت التعصيب تقول الفاظ
نسيت اقولك ام اياد انا بنيويورك
كيف احوالك بامريكا ويومك واولادك كام ورتينك ايه

الــحــلا

... ابي اقول للي قالت عذاري مغروره ...!!!!

والله ان عذراي غيرت حياتي واحب كلامها واسمع منها ماشاء الله تبارك الله يكفي انها تسمع لنا وهي مشغوله الله يسخر لها يارب العالمين ويعطيها على نيتهااا
يارب العالمين
وياقلبي الغرور يختلف عن الثقه بالنفس...
ومو شرط تصير متزوجه عشان تفهم شوفي حنا متزوجات وللاسف نتعلم ...

الله يوفقها بحياتها قبل الزواج وبعدهـ ...

سلمى انا حاسه بيكي خلاص سبيه براحته المهم انتي ماتدايقيش نفسك وباين من كلامك إنك يائسه والله فاهمه شعورك 000 بس أرجوك ماتيأسيش من ربنا زي ماقلتلك ادخلي مع مجموعه حفظ قرآن 00 وادينا مستنيين أم إياد نطور اللغه الإنجليزي بتاعتنا --واديكي ماشاء الله بتتعرفي على بنات هنا المهم مالكيش صحاب عرب ولا حتى أمريكانيه؟؟ اتعرفي على ناس كويسه وعيشي حياتك بس ماتيأسيش دا اليأس طعمه مر يخلينا نتاكد اننا فشلنا وحلاقي نفسنا كبرنا واحنا مش حاسييييييييين 000

سلمى حبيت أقولك جوزك من النوع اللي يحب قبل ماينام يتفرج على التلفزيون فينام كده عالكنبه 000 كلنا بيحصل لنا كده 00

salmaa

لا يامشتاقه ليس لي اصدقاء بمعني اصدقاء
اعرف ناس لكن كل واحد بحاله وساكنين بعيد ولا حد يتصل ولا يسال ولا يزور كل واحد مشغوول بيومه وعياله
لم اقل لك ان زوجي يشاهد المواقع الاباحيه علي الاب توب ؟
احس ان حياتنا لن تنصلح بسبب بعده عن الله

salmaa

نعم يا مشتاقه هو يحب ينام والتليفزيون مفتوح وانا احب انام في هدوء وظلام

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
أعلى