مرحبآ !

من خلال التسجيل في صفحات نسوة يمكنك ذلك من المشاركه وتبادل الآفكار الأيحابيه مع زميلاتك

آشتركي معنا الآن !

سوالـــــــــــــــــ زوجات (2)الشمالي ـــــــــــــــف

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
SALMAA
كيف حالك ؟
الحمد لله انك قرأت ردي علي كلامك اتمني ان يكون الرد فادك
اولا لكي تغيري زوجك يجب ان تتغيري انتِ اولا
اي ان الله لا يغير ما بقوم حتي يغيرو ما بأنفسهم
حاولي ان تكتشفي بصدق في ماذا انتي مقصرة
وما الذي يغضبه منك ؟
ما الذي يحبه فيك اعملي علي التقرب منه
تدللي عليه امتدحيه غيري نفسك معه تماما
ارتدي له اجمل الثياب
خففي الاضاءات وحاولي ان تشعلي الشموع وعودي به الي تلك الايام الجميله التي
كنتم تفعلون بها ذلك
اعيديه الي عالم ساحر قد نسيه
وكوني له كما يحب ان دخل في النهار ارتدي شيئا جميلا
وان خرج غيري ملابسك التي رأكي بها لا تدعيه يعود فيراكي بنفس الملابس التي رأكي بها قبل خروجه
ان خرج اسئلي عنه علميه انك تحبين ان يسئل عنك لكن بلطف ودلال وصوت ناعم
الشمالي يتعلم منك بسرعه فعلميه
بما انه ليس رومانسي علميه الرومانسيه اعتقد واللله اعلم انه لا يعرف ان يعبر عن حبه الا بالجنس
علميه انك تحبين الورد والرسائل وسيتجاوب معك شيئا فشيئا لكن
تعلمي ان تسامحيه ابدئي بالخطوه الاولي كما فعلت انا كان بيننا تراكمات بسبب المشاكل كلها نسيتها طويت صفحتها الي الابد لم اعد اتذكرها ولكي تنسيها يجب ان تلقي بالوم علي نفسك
وتغيري معه سيحس بالتغير وسيسأل كل يوم عن سر التغير
اجيبيه انك تغيرتي لانك تعشقينه واصمتي لا تزيدي على هذا شيئا
سيستمتع وهو يراقب التغيير الذي طرأ علي حبيبته
وسيتجاوب معك
لن يترك عصبيته لن اعدك بذلك لن يتغير في هذا
لكنه سيتغير من اجلك في اشياء اخرى مثل طريقة تعبيرة عن الحب
سيحاول ان يلفت انتباهك بطرق اخرى غير الجنس لانه سيرى منك تغير سيحمسه الي ان يتقرب اكثر
ابدئي بنفسك غيريها تقربي منه اشعريه بقوة حبك
وسيتغير هو ان شاء الله
اتمني لك التوفيق
نصيحه اخيرة لا تجعلي بينك وبينه جفاء ان تخاصمتم كلميه بعدها عادي
بطريقه عاديه لا تقولي له احبك لالالالا
لكن كلميه هكذا هل اضع لك عشاء لتأكل هل احضر لك ماء
بصوت منخفض وحنون وبنظرة براءة وحزن
هو طيب لكنه عصبي هكذا هو الشمالي سيسارع بعد ان يهدء بالاعتذار اما بالكلام او الافعال​

شمس الحور

ماشاءالله على هالجمعه الحلوه الله يتمم علينا........

الحــلـى::: مبروك زواج أخوك وكمان مبروك عليك حضور زوجك الزواج والله يسخره لك

شموخ نجد::: الله يعطيك العافيه على همتك العاليه وردودك على البنات وعلي بصراحه

عرفت نمطي على إني شوي مشككه فأنا شماليه شرقيه وماخذه من الجنوبيه الرومانسيه

مشتاقه لريلي::: بصراحه كلامك درر واضح إنك مريت بتجربه وإستفدتي منها الله يجزاك خير...

عذاري الله يوفقك في إختباراتك والله إشتقتلك...

salmaa

ابتسامه الحمدلله بخير لكن لا اتكلم مع زوجي
مشتاقه فهمت كلامك عزيزتي نحن عشاق للجنس انا لا امثل طوال الوقت (يعني في اوقات مالي مزاج لكن لا ارفض20%من الاوقات)
وبرضه تلاقيه عصبي برضه تان يوم
الان وضعنا خصام دون كلام ايه الحل وهو الغلطان عليا
خليك معايا وقوليلي خطتك خطوه خطوه
من ناحيه الجمال انا جميله ورشيقه نوعا ما واصغر منه ب 15 سنه
كيف نبتدي الصلح
ثم نبتدي بعدها خطتك

يبدو زوجك شمالي غربي

وانت جنوبيه

انت تقولي المشكله مايصرف علينا كثير

ماادري كثير بالنسبه لك يعني كم ؟؟

ولايغرك ان عنده فلوس

الشمالي كل مازادت فلوسه زاد حرصه

بالتالي انت كجنوبيه تفقدين لعنصر التخطيط للماده

ويمكن هذا الشي يخلي بشكل عام الشمالي يقتصد باعطاء المال

اللي لازم تركزين عليه انك تطلبين مصروف محدد وواضح

ومصروفك غير مصروف الاولاد

وتحفرين بالصخر وتلحين لين مايعطيك

هذا يجي بعد ماتتاكدين مئة بالمئة انه يثق بطريقة تصرفك بالمال

وتثبتين له هالشي

لو على انه يبي يصرف عليك او لايريد

فكل الرجال لايريدون ان يصرفوا على نسائهم

لكني استشفيت ان مشاكلك معه متصله

تقولين

هو يحب ينتقدني في الطالعه والنازله

لدرجه احس اني باختنق منه ... ويقارني بفلانه وعلانه واذا انا قارنت نفسي باحد يزعل ...

صح هو ممكن ينتقدك لانه يبي يشوفك افضل

او عشان العقده اللي عنده من الحريم ماادري عن صحه تحليلك

لكن لما انت تنتقدي نفسك

فانتي تنتقدي ذوقه باختيارك !

فعشان كذا يزعل

لو تبين اقول لك عيوب شخصيتك وانا مااعرفك

لانه باين حتى من طريقة سرد مشكلتك

انك عصبيه

وانتقاديه وممكن ماعندك ثقه بنفسك

غلط تقاريني نفسك باحد

استفيدي من التمارين والكتب اللي وضعتها بالملفين وفيهم فهرس

اللي بنبهك عليه

مافي امراه عاقله تسال زوجها ليه تسبني ؟

تدرين ليه؟

لانك لما تسالينه هالسؤال تساعدينه يدور على مبررات لسبه لك

فراح يستمر يسبك

لكن لما من اولها ماتسمحين له يسبك

راح يدور اسباب تخليه يبطل يسبك !

ووالمحترم يفرض احترامه

وتذكري ان حصولك على مال الشمالي

سيكون نتيجه تلقائيه بعد حصولك على ثقته واحترامه

أشكرك عذاري على الرد

انا فعلا عصبية وجدا وهو فيه برود لا اله الا الله
وانا ماعني صبر واذا حطيت شيء ببالي لازم يتنفذ ...

هو لما يسبني ويقول مو قصده عذره أنه تربى عند زوجة ابوه وعمره ماسمع منها الكلمه الحلوه لاهي ولا ابوه وشكلهم شماليين ...

وبحكم قرابته لي من بعيد فااللي اعرفه انه عاش حياة صعبة مع ابوه وزوجته وكان يخدمها هي وعيالها ...

احيانا لما اخذ موقف جااااد معاه واوجه بكل قوة الاقيه يلين معاي
زي مرة لما واجهته على حكاية السب وهددته اسيب البيت له ... على طول لان معاي وتاسف ووعدني انه ماعاد يجرحني باي كلمة >>> لكن ابو طبيع مايجوز عن طبعه ...

ابوه وامه شماليين واحيانا لما اشوفه قاعد مع واحد منهم يتكلمون بصياح وينتقدوا بعض وانا استغرب هذا الاسلوب فيهم ...

فعلا انا من النوع اللي انتقد نفسي وانتقده واحيانا مالي ثقة بنفسي
يمكن لاني احس انه فيني نقص والسبب ان عندي مرض صار له 21 سنه ومن يوم انا بالابتدائي ونظرة الناس لمرضي ولما صارحته ايام الخطوبة اتهمني بالغش والخداع هذا خلاني انقد نفسي كثير ...

كيف اعزز ثقتي بنفسي عشان ارتاح انا ؟؟؟؟؟:sad_1:

الخلا سمعت ان اخوكي اتزوج الف مبروك ومنه المال ومنها العيال
وسمعت انو زوجك حضر الزواج دي هي بالضبط بركات منتدانا العزيز منتدي مملكة بلقيس الله يسعدكم ويوفقكم

SALMAA كيف حالك
عزيزتي اتمني عليك تان مره انو اذا عصب عليك زوجك
ومها زادت حدة صوته لو كان بينكم انتم الاثنان مرريها له اصمتي
علاج عصبيته الصمت ان عصب امام الناس اهله مثلا هنا اتخذي موقف صارم
لكني اظنه يصرخ بك ويعصب بينكم وكما قلت لك هذا طبيعي لانه شمالي
الشمالي = نار مولعه
لكنه شخص ليس حقود اي يعصب يصرخ وبعد ان يهدء ينسي بسرعه
انت اصمتي انظري له ببراءة بنظرات حزن واصمتي ان جرحك بالاكلام اعطيه نظرات حزن مع دموع واصمتي
وهنا سيعتذر فورا غالبا ما يعتذر الشمالي بالافعال لكن هناك ازواج شماليين يعتذرون بالكلام
المهم انه يقدم اعتذار
وفي الفتره القادمه لنقل في الشهور الثلاثه القادمه لا تغضبيه ابدا حتي لا يصرخ وامتصي غضبه حتي لا يصرخ
بقبله حتي يزول الجفاء الذي بينكم لانني لا اريده ان يتحول الي فجوة يصعب علاجها
كما قلت لك انتي بادري بالتحدث اليه الان وكلميه طبيعي جدا لا تعتذري
ولا تقولي له احبك لالالا
لكن ان عاد من العمل مثلا اسأليه كيف كان يومك ؟
او اتصلي به وهو في عمله فاجئيه قولي له ماذا احضر لك على طعام العذاء احترت ماذا اطهو فأتصلت بك
اسئلك ماذا تشتهي ؟
اسئليه بصوت ناعم جدا جدا برمجي نفسك على انك عشيقته وليست زوجته تكلمي دائما بصوت ناعم وبغنج وانتي على الهاتف مفهوم
هنا لابد ان يتجاوب معك وسيقترح طبخة معينه
اقترحي علية ان تخرجو في المساء سويا انت وهو فقط اذهبو الي مقهي تكلمي معه في اي شيئ الا عن المشكله التي حصلت وكأنها لم تحصل
انصحك بأن اذا عضبتم مره اخري من بعضكم اصمتي وانسحبي بهدوء بعد ان تنظري له بنظرات ضعف وحزن
هو سيعود لمصالحتك اقبلي طريقته مهما كانت ان اعتذر بالافعال اقبلي هذا طبعه
وقولي يكفي انني اجد زوجا يعتذر حتي لو بالفعل ذلك يدل على غلاكي عنده ومقدارك
ومعظم الازواج لا يعتذرون بالكلام
حتي زوجي كان مستحيل ان يعتذر بالكلام
ولكنه مع مرور الوقت اصبح يعتذر بالكلام لكن حياتي مع زوجي قصة خاصة جدا لذلك اختلف
في طريقة اعتذارة ان يعتذر بالافعال وتحول اعتذاره الي اعتذار بالكلام
ذلك لظروف خاصه جدا لكن الشمالي عموما يعتذر بالافعال

lavleygirl

انا جنوبية وهو شمالي بس شرقي ولا غربي ماعرف؟
عمر الزواج عشر سنين ماشاء الله
المشكلة ياعذورة لما ابي اظهر اي مكان
ما يرضى يوديني حتى لو اقوله تعالى بنظهر انا وانت روحنا من غير العيال بس مايرضى معن انا ما عندي الا ولد وبنت بس يمكن في 10 سنوات ما ظهرنا الا 3 او 4 مرات بس المبدا مرفوض عنده
ولا حتى نسافر مع بعض ولا مره صارت وهو ما يقصر في نفسه دايما يظهر ويا ربعه ومحدد 10 ايام في السنه لازم يسافر فيهم.
علاقاته النسائيه واييييييد واعرفها بس ما احاول اواجهه فيها ، انسان غير مبادر في الجنس يحب دايما انا الي ايادر لو بادر بتكون مرات نادره
،لو غلط ما يعترف بغلطه حتى لو بينه وبين نفسه يعرف انه غلطان ،دايما ساكت ولو اتكلم بيسأل عن شي معين ويبغي اجابه معينه ، دايما كلمة لا على لسانه لا لاتظهرين لا لتسوين لا تروحين مكان . هو حنون وطيب ويحبني ويحب عياله بس ما يحسسنا بها الشي .
:tears:

000000000000000000000

طلبي كيف اخليه يثق فيني وفي كياني يعني على قوله مافيه احد يجيب راسه اباه يحب يظهر ويايه اباه هو الي يكون له رغبه فيني حتى لو بطنشى ما عنده مشاكل بيطنش هو بعده
ابى يبنلي حبه لي

اباه يتكلم
سؤال: هل الشمالي ما يحب الرقص؟
لان كم من مره احاول ارقصله واسويله حركات بس ما يرضى ويرفض تماما اني ارقص؟
شكرا لك:icon26:

السلام عليكم جميع البلقيسيات الغاليات0000 عزيزتي سلمى 00 كندما رجعت لأكتب لك ردي الأخير أردت أن أذكر لك اننا نقوم بالأسباب والباقي على ربنا يعني تؤمني بالشي هذا حقيقة00 لحديث الرسول من توكل على الله كفاه 000 يعني ربنا هيهديه ليك 000 بس انتي ماتنسيش تكثري من الإستغفار في كل وقت وتركزي بالصلاة وتدعي ربنا 000 دي أول حاجه 0000 ثانيا 000 كلمات ابتسامه كلها جميله بس معليش تأخريها شويه 000 لحد مالمحروس يبين عليه 00انو راضي عليك ok استمعي لي غاليتي عندما تتقربي إلى الله بالطاعات والذكر ولتكن غاليتي بنية يهدي زوجك ويحنن قلبه عليك 000 تمام 000 ربنا سوف يلهمك لأن تتصرفي بما يناسب وضعه 000 (أنا أستغرب في لحظاتكم الخاصه ألم تقدري ان تشرحي له ببساطه أنك تتضايقي من الصراخ بوجهك أنا كنت أقول لزوجي أنا لاأريد حبك هذا أمر يعنيك وحدك فقط أريد هدوء بالذات امام الأولاد خاصه أنهم يحبونك (وهذه حقيقه)ويرونك قدوه لهم 000 وأنا هدفي انه يهتم بي لكن لاأقولها )نبهيه لهذا الشيء قبل أن ينقطع الاتصال بينكما فعلا لكن ليس كل مره 00 فقط ان شعرتي أنه على استعداد لسماع 0000 فكره طرأت لي الآن ألم تذكري انه قال لك لما أنت ساكته -بصراخ -بوقتكم الخاص أذكري له ذلك قولي له أنني كنت افكر بك عندما سألتني لما ساكته أسعدني سؤالك يعني إنت بتفكر فيني زي منا بفكر فيك بس ضايقني طريقتك 00 أنا عارفه انك بتعاني من الغربه وضغوطها (إن كان قد ذكر لك ذلك)لإني بنفس وضعك(أوضغوط شغل)بس أنا عكسك سعيده بوجودك معاي لولا الجفاف بتاعك 000 صدقيني بكل خطوه قولي يارب 00 وهيساعدك هيلهمك أنا شفتك تتواصلي مع اختنا التغيير -ربنا يسعدها -ماكانش حد معاها غير ربنا -بعد إذنك اروح أصلي

ابتسامه ألف ألف مبروووووووووووووووووووك عالترقيه ومنها للأعلى بس حبيت أسألك سؤال000 إنتي متأكده إن زوجك شمالي 00 الشمالي لايتكلم كثيرا ليس بالضروره أن يكون عصبي نار مولعه لكن بالضروره انه لايتكلم كثيرا ربما لأنه يحبك (إنشاء الله دوووووووووووم )لكن أن يتكلم بكل شي في كل مار يمر معه 00 لااظن 00 انا لا اتكلم من وواقع تجربه بل من واقع ماقراته من الصفات العامه للشمالي المسجله هنا بالمنتدى وأجد زوجات الشمالي يتكلمن عنها 0000 الا يقال لكل قاعده شواذ يارب يكون كذا أصلا احسن من كذا مافي ماشاء الله لاقوة إلا بالله وربنا يحرسكم

الحلا عزيزتي سعيده لوجودك هنا وآلمني ماجرا لك من لخبطه فنيه في المنتدى شعرت بها عندما أصبحت ماسيه وفجأه وجدت نفسي فضيه ويافرحه ماتمت لكن لله الحمد بعدها بقليل عدت كما كنت -- برغم أنني لست مثلك ملكه --- لكن هذا الحدث علمني ان مانكتبه ليكن لله فما كان لغير الله باق وماكان لغير الله فسيذهب هبا-اااااااااااااءا منثورا حتى أنني تعلمت ان لا أنتقد زوجي كثيرا بهذا المنتدى برغم انه لا يعرف ذلك لكن الله اعلم بما اكتب وهو وحده سبحانه سيحاسبني عليه ---- يكفي انك معنا تشاركينا هنا --جزا الله زوجك خير الجزاء لحسن استماعه لك عندما كلمته عن امه 00 يكفي أمه ان تكوني معها رسميه وادعي دائما اللهم اكفنيها بماشئت ليس لتتضرر فقط ليشغلها الله عنكي 0 اما مسالة الذهاب إتفقي مع زوجك مره او مرتين إسبوعيا انا غنصحك مره بالاسبوع ويكفي لاأكثر حتى لاتضطري زوجك لان يضغط عليك لتذهبي دائما بالنسبه للشمالي انتهى الموضوع كوني رسميه مع أم زوجك ويكفيها زيارتك اسبوعيا أتركي تكرار الزياره لولدها يذهب إليها كما يريد حتى لاتتحجج بتغييرك ولدها عليها حتى لوكان كذبا

شموخه هللو حبيبتي حلوه الصوره اللي حاطتها ياعيني عالبراءه ياجماعه ------ إلا عذاري وينها أبيها تحل لي مشكله تخصني كشماليه ولا اهي تحل مشاكلنا مع الأزواج بس؟

الــحــلا

الحلا عزيزتي سعيده لوجودك هنا وآلمني ماجرا لك من لخبطه فنيه في المنتدى شعرت بها عندما أصبحت ماسيه وفجأه وجدت نفسي فضيه ويافرحه ماتمت لكن لله الحمد بعدها بقليل عدت كما كنت -- برغم أنني لست مثلك ملكه --- لكن هذا الحدث علمني ان مانكتبه ليكن لله فما كان لغير الله باق وماكان لغير الله فسيذهب هبا-اااااااااااااءا منثورا حتى أنني تعلمت ان لا أنتقد زوجي كثيرا بهذا المنتدى برغم انه لا يعرف ذلك لكن الله اعلم بما اكتب وهو وحده سبحانه سيحاسبني عليه ---- يكفي انك معنا تشاركينا هنا --جزا الله زوجك خير الجزاء لحسن استماعه لك عندما كلمته عن امه 00 يكفي أمه ان تكوني معها رسميه وادعي دائما اللهم اكفنيها بماشئت ليس لتتضرر فقط ليشغلها الله عنكي 0 اما مسالة الذهاب إتفقي مع زوجك مره او مرتين إسبوعيا انا غنصحك مره بالاسبوع ويكفي لاأكثر حتى لاتضطري زوجك لان يضغط عليك لتذهبي دائما بالنسبه للشمالي انتهى الموضوع كوني رسميه مع أم زوجك ويكفيها زيارتك اسبوعيا أتركي تكرار الزياره لولدها يذهب إليها كما يريد حتى لاتتحجج بتغييرك ولدها عليها حتى لوكان كذبا

:tears::tears::tears:

اي والله كنت ملكه :(
واذا كتبت عن زوجي فانا لاني ابي اتغير وابي حل مو القصد الغيبه الله يهادينا يارب
ومشكوووورهـ على ردكـ وزوجي سمعني لانه يشوف كيف انا مع امه ما اقصر وازيد بعد وحسبي الله ويكفي الله يكفينا شرها بماشئت
ابتسامه طفوليه الله يبارك فيك مشكوره
شمس الحور الله يبارك فيكـ

وين عذاري؟!

ساووووووووووووومه لإعادة الكلام بينكم إنتي تبادري بالكلام لإن كل ماطنشتي يزيييييييييييييييييد طناش وحتنقهري لوحدك 000 إزاي لازم يكون دمك خفيف لم تذكري انك مرحه (عارفه حتى المرح مع نكد الشمالي ينعدي منه )وساعتها يعتبرك الشمالي إنتي نكد مش هو السبب 000 ألم أقل شغلي الحدس الانثوي يعني راقبيه جيدا انتهزي موقف يحتاج كلام منك 000 مش عارفه اقول إيه اصلي مش معاكم )مثلا يسألك عايزين حاجه وهو خارج ردي عليه عايزين سلامتك وانتي تحسسيه مش زعلانه ماتقوليهاش وانتي مبوزه ليفهم غلط مش بتقولي انك جميله ده الجمال بيزيد مع الابتسامه قوليها كده عالماشي مش مستنيه منه رد 0000 مانفعش معاه مش مشكله انتي ماذكرتيش ولادك عندهم كم سنه يعني ماعندكيش نونو تلعبي معاه قدامه (معليش انا بتكلم مصري انتي مصريه ولا لا ؟)(دحنا اللي نتعلم مالكلام المصري الدرر )نرجع لموضوعنا إنتي شوفي الوقت المناسب وغازليه حته صغيره اتنازلي معليش حبة تنازل بس هتنفع عشان يرجع يكلمك وهو طبيعي راجع أصلا هو متجوز ليه بس أرغب ان تكون المبادره منك كلمه طيبه ورد غطاها 000 انا مثلا لما كان يعدي علي كم يوم واحس اني زي أي حاجه في البيت 000 أعمل كإن ولا حاجه حصلت ولا كانه صرخ بوشي من كام يوم بس عارفه إنه أهدا منالايام اللي فاتت كنت أقول لو سمحت يا أخ أنا زعلانه عليك ممكن تكلمني يكون بوقت قعدة الشاي بس مافيش برنامج مهم يتابعه عشان ينتبه لي على فكره هو ماكانش يبتسم كان لما يدخل البيت يدخل مكشر ليييييييييييييه هو كده اتعود مع أهله وكان عصبي جدا جدا عالفاضي والمليان عشان كده كان هدفي أهدي العصبيه بتاعته 00 خاصه انني إذا عصب لاأجادله حتى لاازيده ولا أترك المكان حتى لااغيظه بس لما كنت ازعل كنت أتشيك آخر شياكه وكان لما يراضيني كان يسألني طيب ليش مشخصه يعني متشيكه (المحروس سعودي )كنت يقول ياسلام أنا دايما كده وبيني وبينك كنت أزود الشياكه حبتين وانا مش جميله زيك أنا حلوه بس (كان !!عارفه ليه لاني كنت بزعل منه كتير لانه كان يتعصب كتير 000 بس بعدها بطل يراضيني وعرفت اني ماوصلتش اللي عايزاه صح أصبحنتأطنش بعض الأشياء إنما الصراخ لا ليه لإني كنت اعتبر الصراخ بالوش يعني مافيش احترام ونا مهم مهم جدا عندي الإحترام كدا اتعودت في بيت أهلي وإذا اليوم بيصرخ بكره يمد إيده والعياذ بالله 00 حنى كان يحاول يفهمني ان الصراخ وبعض الملافظ (قال لي بعد زواجنا ب6 شهور انتي حماره ؟والأخ كان عنده قاموس مليء بالذي منه يستعمله مع غيري انا اتصدمت لا الموقف يحتاج هالكلمه ولا أنا اللي استاهل حتى كلمة غبيه اللي يوصف فيها إنسان فضلا عن كلمة حماره(محدش يقولي عااااااااااادي لاء مش عااااااااااادي مع جوزي بالزات لا 00لاني عرفاه هو كان بالنسبه لأهله شر كدا على بعضه أصلا سايبينو لي وهم داعيين لي )مالهاش علاقه بالحب عايز يوهمني انه بيحبني وكان مستغرب زعلي فاهم انه يهزئني بكل ادب واني سبيشل عنده لما قلت له أنا أتكلم عن مبدا عيب يكون بين الزوجين ملافظ من هالنوع قعد يضحك ضحك ويقول مثل الافلام المصريه 00 المسأله مسألة مبدأ (بصوت عالي )00 ويشرحلي ان المفروض بين الزوجين كل حاجه عادي (ولإني كويتيه فاهم إني متدلعه حبتين )لكن أنا كنت جاااااااااااااده بالمسأله هذي وشرحت له مثل ماقلت لك سابقا 00 إذا كنت تحبني اولا هذا امر يعنيك وحده لكن انا لايهمني غير الإحترام الإحترام وحده هو الذي يجعل علاقتنا مستمره 00 وبعدها أصبحت أنا حريصه على تصرفاتي معاه ولا ألحقه كثير لإني من بداية زواجنا عرفت من تصرفاته أنه من النوع الذي غذا قرب أقرب وإذا بعدأبعد0000 يااااااه هالقصه صارلها الآن 8سنين وتصدقي إذا قلت لك نه بعدها لا يقول حماره ولا خواتها ولا حتى بنات عمها إزاي مثل ماقلتلكم أني أصبحت حذره و نوعا ما رسميه في تعاملي مع المواقف العاديه التي لاتحتاج لرومانسيه وكان هالشي اعطاني الثقه بانه يحبني ولا ماكان تغير علشاني بس إزاي اكتشفت إني غلطانه 000 اكتشقته عندما كنت أطلبه المال -- كان يتململ من ذلك يعطيني بإيد وياخذ من الثانيه (فاكرني غبيه الاخ بس انا كنت أطنش لإن اعتبر مجرد تغيير المعامله نجاح هذا خطأ لإن النجاح لا يكون بالجزء فقط بل بالكل ومن اهم شي بالكل الماده )انا لم اكن اكثر عليه من الطلبات الشخصيه ولا أذهب للسوق غلا بالمناسبات الرسميه يعني العيدين بس لإني كنت غذا سافرت لبلدي آخذ ما أريد هنك تشكيله واسعه بأسعار بسيطه يعني مريحنه ومع هذا اجد منه المنه00 يعني مافي تقديردخلت انا بالمبداالثاني المهم بحياتي التقدير إزاي أجيبها با ويحس لدرجة إني صرحت له 00 غنت ليش ماتقدر مراعاتي لك والأخ جاهزه إجابته غنتي قدري تعبي بالشغل ووالدي دايم يطلبني فلوس قلت له ماعليه عمي تعطيه شهريا الف وخلاص انت تحددي مصروف شوأصبحنا شهر أوكي واربعه لا أنا ماكان يهمني الفلوس بقدر ماكان يهمني تقديره لمراعاتي لظروفه (على فكره الراتب كان جدا كويس وهذا اللي نغز قلبي وشيطاني كمان قالي لو يحبك كان عطاك وهو مبسوط (عامل فيها حماة لزوجي خخخخخخخخخخخخخخ )معليش ياست سلمى طولتها بس لو كنت عارفه إن ببساطه يتصاد ماكنت سنوات تايهه عالفاضي والحل بإيدي لإننا وصلنا لمرحلة الانفصال النفسي والجسدي واصبحت محتاره هو بخيل ولا مابيحبنيش 000 لإن البخيل لايحضر احتياجات البيت اوشراء متطلبات الأبناء اكتشفت السر جوزي مايحبنيش إزاي 000 عندي بنتين وحده عمرها 5 ةالتانيه 3 سنين الكبيره أذكى بس محترمه وأقل جمالا بالنسبه لاختها والثانيه جمياه جدا وشقيه ولسانها طويل يعني بنت أبوها يحبها موت لما كانو يشترو ألعاب كان يشتري للكبيره أي حاجه هو يختارها ويستعجاها عشان ماتتأخرش وحاجات رخيصه بس التانيه كانت بتدلع عليه ولاتشتري إلا إلعاب نيو بوي الغاليه الكبيره كانت تقول لابوها براحتك الصغيره كانت تقول أنا عايزه ده يعني ده وتاخدها عياط وتتمشى بمحل الألعاب وهو بكل محبه يشتري أي حاجه تأشر عليها 000 أهااااا يعني الأخ لما يحب يطلع عنده فلوس ماتفهمونيش غلط (طولت السالفه عليكم عاشان تفهمو عقلية الرجل )زوجي كان يحترم بنتنا الكبيره لايضربها لا يصرخ عليها يراعي شعورها لانها مؤدبه لكن لايشتري لها ماترغب يقولي طالعه عليكي بتزعل 000 الثانيه كان أبوها يضربها يصرخ بوجهها ممكن يشد شعرها لانها عنيده بس يشتري إللي هي عيزاه مهما غلا ثمنه بيني وبينكم أنا خفت لايتجوز وحده شطوره داهيه تسحب الرصيد كله وأنا أروح فيها يمكن ينسى انه عنده زوجه 000 وده اللي عقلني ورجعني لربنا بس كنت تاااااايهه فعلا لغن القلب إذا حب لايختار وخاصه إن زوجي غير رومانسي 0 أعمل إيه خففت معاه رسميه وسعت دائرة الطناش لحد ماوصلت لمرحلة قلت فيها طز بس وانقطعت العلاقه الحميمه بسببي رويدا رويدا بس انا عايزه فلوس وبنتي الكبيره أصبحت بالمدرسه يعني مش كل مره أقدر أسافر بلدي وشكلي كان زي ماكون فقيره لالبس زي الناس ولا حتى تغيير عطورات 00 المهم لحد ماعرفت هالمنتدى الغالي وقريت اول حاجه قصةام بسمه كانت تطلب من زوجها فلوس يقول لها ماعندي إنتو الحريم ماوراكم إلا الخساير ولعشيقته يشتري ليها عقد ألماااااااااااااي ب30000 بثلاثين ألف درهم (شفتو الأرقام )اهاااااا انا بصراحه انشحنت وجتني طاقه ورغبه لأعيش عروسه من أول وجديد واني أهتم بنفسي قبل العيال (برضو ماعليش طولتها يمكن حد يستفيد ولا يضيع وقت )المشكله مافيش فلوس أعمل إيه ؟؟؟؟ (على فكره ماعكانش عندي نت عندي بس لاب توب هديه من أختي الغاليه 000 شوفتي الحلاوه اللي انا عايشه فيها صار عندي نت من شهرين بس-لغننا ساكنين بيت جديد- وعلى طول فتحت بلقيس لإني سامعه فيه --- علىفكره برضو زوجي من سكنا البيت الجديد ولا مره قال ولا حتى تلميح انه مقدر مراعاتي له حيث وفر البيت من غير ماياخذ ديون من اخوانه -وتذكرت زوج وحده أعرفها كان يقولها لما سكنو بيت ملك جديد وجهك خير علي مااحتجت دين من احد برغم انه كويتي يعني طبيعي الحكومه تعطيه أرض وقرض بس شوفو الذوق الله يخليهم لبعض )المهم عرفت بالأخييييييييييييييييييييييييير غن المساله ببساطه جنس صااااااااااادق من قلب عااااااااااااااشق قلب كل الموازين 00 اقولكم سرانا لما المحروس صار بغرفه ونا بغرفه رميت حبوب المانع يعني بالعقل حبوب من غير زواج 0000 الاخ لما عرف تضايق مايبغى حمل وبلاويه ولإن كل ممنوع مرغوب صار حذر بالتقرب مني لغنه رجا يحتاج إمرأه أصبحت علاقته معاي كانه وقع بنزوه وخايف يكون نتيجتها حمل خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ خطيره صح 00 وبما إنه ماياخذ راحته أصبح يتسلل ليصل لي ويطولها 0000 وكمان وهو خايف وانا كنت أستقبله استقبال العاشقين مش ست كمان واحتاج حنان 00(تصلح قصيده صح )الخلاصه انا الآن عرووووووووووووووووووس ولله الحمد ولامنه وشكلي لولا عيالي عندي اربع كاني غير متزوجه وعلى فكره المحروس يدفع لي مصروف شهري يعني مهر بالتقصيد خخخخخخخخخخخخ ادعولي خواتي من كل قلبكم الله يديم علي زواجي السعيد أنا كنت وين وصرت وين وهذا كله بفضل الله سبحانه وتعالى الذي ألهمني للبحث في بلقيس وألهمني أترك الحبوب (ماتنفع مع الكل )اللي خلاه عامل جذب للهزبند 000 وقولو ملشاء الله تبارك الله

الحلا حبيبتي أنا مااتكلم عن الغيبه لإني في مره سألت شيخ أحيانا الزوجه ممكن تكون متضايقه من زوجها وتشتكي هل في هذا غيبه قال إذا كان مجرد شكوى غيبه(يعني تفضفض )أما إذا كانت تشتكي عند أحد بإيده حل لا 000 وبما إنها أمه فصعب يكلمها بالمزضوع خاصه إذا ماشاف بعينه وهيى غاليه على قولتك يعني مافي إلا ان تدعين الله يشغلها عنك وبس أسلم لكل الأطراف

حبيبتي سلومه سوري عالفضفضه اللي مالهاش لزمه بموضوعك 000 المهم الحل إذا ماتكلمش إنتي بادري بالكلام حاجه خفيفه يعني تطلب مساعده منه بحاجه تحتاجيها علا وحتى لو اتعصب قوليلو أنا لو كنت اقدر اعملها لوحدي ماكنتش ازعجتك بالنسبه لأسلوبه بالصراخ عليكي أو الولاد ماجاش بيوم وليله يعني عايزاك تصبري عليه وماتسأليش أيإله تافهه سوري عالتعبير يعني يعمل بالكمبيوتر اللي هو عايزه مالكيش دعو فيه هو كده كلميه عادي جدا لحدلحدة ماتقدري تجري رجليه اعندك بعدين تبدئي توضحي له حتتة الصراخ دي مش كويسه 0000 ووالحل هيجي انشا الله تلقائيا باستعانتك بربنا ثم بالحدس الأنثوي 00 عزيزتي أنا معاك باللي اقدر بس دلوئتي جدا مشغوووووووله المحروس هييجي مالشغل باااااااي

1-حددي نمطك مو متاكده بس يمكن غربيه شماليه
ونمط زوجك شمالي غربي
وعمر الزواج 4 سنوات ونص
2- ماهي المشكله بالضبط

بخيل بالعواطف
يعني لما يطلع برى شقتي خلاص ينساني لا يمكن انه يدق وهو برى يتطمن عليه او على عياله يقول انتي عايشه وسط اهلي يعني منتي بالحالك اخاف عليك
مشغووووووووووووووووووول لانه رجل اعمال مايفضى لا يودينا ولا يطلعنا
من تزوجنا ما سافرنت انا وياه لحالنا رغم مقدرتنا الماليه كله مع اهله واذا قلت ليش يقول انا ما احب السفر والا كنت سافرت الحالي مع ربعي فيالله اسفرج واخذ اهلي معانا بالمره
عمره ما جاب لي هديه يقول اي شي تطلبينه لو بالالاف اجيبه يعني مافيه حاجه للهدايا وهو الحق يقال لا يبخل
3- مالذي تريدين الحصول عليه
ابيه يهتم فيني يشتاق لي اذا طلع من البيت وانشغل يذكرني
يرضى نسافر مره لحالنا
يدلعني يهديني

والله عندي مليون الف شغله ابي احلها بس هذا اللي ذكرته واللي ما انساه

سلمى اختي الغاليه معليش كترت كلام بس اقولك حاجه حصلت الاسبوع اللي فات 00 يمكن تتواصلي معاه 000 في ليله كنت مستنيه المحروس لابسه بدي من بتوع البيبي دول مع لجنز لونه إسود يعني زي مايكون بجامه بس عاري (هتعرفي ليه ذكرت اللبس)المهم جه المحروس ونا عامله عادي مشغوله شويه الاخ غير هدومه وراح عند غرفة التلفزيون 00 واستنيت على سريري لحد مع عدت ساعه لا انا هنا ماعجبنيش الوضع انا ماصدقت ارجع جوزي رحت لغرفة اللي هو فيهااكني عايزه اشيل طبق ناسياه بنتي عند التلفزيون واسأله ماراح تنام ؟؟ونا عارفه انه بيشوف لبسي ونا داخله (بصراحه منظر لبسي كإني عايزه حاجه ودا اللي دايقني أنا ألبس كده لإني بعتبر نفسي عروس وكمان ماحبش يفهمني غلط حتى لوكنت عايزه حاجه )المهم قال لا بعد شوي 00 رجعت تاني وبعدين شفت الساعه صارت تقريبا 2 بعد نص الليل انا هنا تململت كتبت له مسج (ونا اللي كان دايما رصيدي بح بس سبحان الله ) انا مليت قاعده بروحي امممممممم شياطيني بتشحني تعال إقرا علي (انا كنت خايفه ينام بره غرفة النوم زي ماكان وتكون بداية العوده لأيام الانفصال وتذكرت أن هو كان يقولي نفسي مره إنتي تناديني ونا عارفه انه كدااااااااااااااااااااب)قلت أحط ده بده )ماردش علي أنا تجننت ساعتها (لاحظو تبادلنا الأدوار أنا اللي دلوقتي بتعصب )كتبت مسج تاني الحمااااااااااااااره (لاحظوا مش بقول تبادلنا ادواربس المفروض كنت كتبت الغلطانه بس ربنا ستلر ولم يعلق )الحمااااااااااااااااره اللي كانت تنطرك (يعني مستنياك )وانا آآآآآآآآآآآآآسفه إني بزواجي منك فرحت وبانك أبو لعيالي افتخرت 00(أنا زمان أيام اليأس كنت بلمح بالطلاق وبرضو ربنا ماكتبش نصيب احمدك يارب )00 الأخ ولا خبر وبعد شوي سمعت طرق عالباب تفاجئت مومن عادة زوجي يستأذن بالطرق عالباب يكفيه الدخول على طول المهم مارديت حطيت نفسي نايمه ورجع مره ثانيه 000 آآآآآآآآآآآآخ أنا هنا ولعت وعلطول كنت بطلع من الغرفه اكتشفت إني قفلت الباب بالمفتاح سرحانه ونا مش حاسه 000 المهم تعوذت من الشيطان وقلت لو ربنا كتب هيرجع يبقى هيرجع ولو لا يعني مافيش نصيب 000 ومن بكره ولما رجع من الشغل حاول يفهمني ان الموبايل كان عالصامت انا كنت مشغوله ومبردش عليه وأول مره من سنين أزعل منه (الزعل من إنسان تحبيه غير الزعل من إنسان مايهمكيش وعشت مع جوزي الإحساسين دول )المهم بالليل قبل مايرجع من مشواره اتصلت عليه وكلمته بنتي‘ بطلب مني إننا عايزين حاجات وقالت له ماما تقولك جيب000 فهمها الأخ إني لسه زعلانه ومش عايزه أكلمه المهم بعدها على طول بعت لي مسج (ودأول مسج يبعته خاص فيني مشاعره لي وانا في بيتي لاتستغربو ان قلت لكم نحن ليس بسننا أي مسج رومانسي كنت أبعت له زماااااااااااااان لما كنت مسافره عند أهلي بعدين يأست وبطلت )المهم كان ده احلى مسج منه أحس فيه بعميق اعتذارهمن غير كلمة آسف كتب لي 0 (البارح لما جيت لقيت باب الغرفه مقفل وكنت حاط (يعني خليت )الجوال عالصامت (ياحلاوه يعني أنا مولعه والأخ ولا هوداري )وما قريت المسجات إلا ونا طالع العمل اليوم 000 رديت عليه (المسج هذا راح ابروزه واخليه ذكرى)بيني وبينك حمدت ربنا (عارفه لما تستعيني بالله وتتوكلي عليه يحصل إيه )لان لو كان الباب مفتوح كان دخل ونا مستنياه يراضيني ويمكن هديت كل اللي بنيته وجوزي ولا عارف حاجه 000 يعني زي مايعملو عرايس اليومين دول بس ربنا ستر وبعدين رجع المحروس وكله حب لي ماقالش بحبك ولا حتى آسف0 رجع بليله كانت من أحلى الليالي اللي مرت علي ونا بعزي نفسي مش ناعمه بتقول الشمالي يعبر عن حبه بالجنس أوكي خليه يعبر زي ماهو عاوز 00000 الخلاصه حبيبتي إعملي زي مايكون حبيبك زعلان وعايزه تختلقي موقف معاه بقول حبيبك ليه مش جوزك لان الحبيب مش ملزوم بيك مش عليه التزامات ليك مش زي الزوج 000 مثلا لو بنت حبت واحد هتعمل إيه عشان تلفت انتباهه تلبس قميص نوم ؟لا دي تبقى قليلة أدب 00 دي حتى حبيبها يسيبها يدور وحده متربيه 00 تخيلي كده انه حبيبك وعايزاه يكلمك حتى لو بمسج واحد انتي اللي تعملي موقف0000 بس ماتنسيش ربنا والمفروض عليك من عبادات وهو وحده سبحانه اللي هيوفقك00000 وعشان ربنا وانا حسيت إني مقصره جدا جدا حمرر مجرد مرور على بلقيس لإن عندي التزامات كتيره لربنا اللي رزقني رحمته بعد ماكنت تايهه ومش عارفه اوصل لجوزي ومن باب الحمد أداء النوافل والتقرب له سبحانه لتدوم هذه النعمه على قلبي وادعولي وزوجي بالهدايه وان يستعملنا بطاعته000 سلمى انا بحاول أمر عليك هنا عشان تفرحيني بأخبارك00 وعلى فكره بلاش جوزك يعرف ان عندك فلوس محوشاها هيحط عينه عليها زي ما حصل مع أم بسمه ومعاي 000 وحكاية أم الوليد اقرئيها ثانية ليس لان زوجها تزوج ماقصدته هنا أن ناعمه تشرح لها ماذا يحب الشمالي الغربي خدي نوته وانقلي من القصه 00 سلام باالبي

سوري حبيباتي زوجات الشمالي عالقرقر بس انتو قلتو سوالف بروح اشوف ردود عذروه يمكن احصل مبتغاي بيباي

salmaa

عزيزتي مشتاقه شكرا لك علي رودودك وسوالف عسل
انا مصريه فعلا وجوزي ايضا هو يحب هنا ولا يشعر بالغربه يعمل طوال اليوم وكل الاسبوع
احيانا ياتي للنوم او الاستحمام او للاكل
هو لما كان يعطيني المصروف كان مراقبني وعارف اني لا اخرج ويقولي انت كم ادخرتي؟ هبله اقوله الحقيقه
اتازم مشروعه وقالي استلفهم وبرجعهملك طبعا اديته ولكن سحب كلامه ولا يريد اعادتهم يقول اصلا ده مالي وانا اللي اديتهولك ( لاانسي اساءته ابدا)
الان ادخر للزمن لكنه عرف مكان الادخار في شنطه الميكب اللي لها مفتاح
خرجت انا والعيال وكان بالبيت تصوري رجعت لائيتها القفل لا يقفل يعني اتلعب فيها لكن المال مثل ماهو
الان في الخصام لا اشعر اني احبه داخلي ترسبات من تصرفاته
والله قلت له اكتر من مره بالتلميح والتصريح الصوت العالي بيضايقني
زوجي مطلق من امريكيه وعنده طفلين في ولايه اخري ويعمل سائق
طلقني مرتين وضربني مرتين واخر مره تركت البيت وهو جلس بالعيال يومين ولم يذهب لعمله الذي يعشقه
هو الان لا يمد يده ابدا بعدها لكن صوته عال حتي لو يتكلم في مواضيع عاديه لا اعرف هل انا هادئه لاني لا احب الناس التي تتكلم بتعصب او انفعال
انا المره اللي فاتت انا من كلمته وصدقيني كرامتي لا تسمح كل مره ان اكلمه لانه مغرور بحاله كتير ويتكبر عليا ويمن عليا حتي في احسن الاوقات لكن بهزار لكن هزاره ثقيل جدا احيانا اضحك واحيانا لا ارد واحيانا ارد ليوقف عند حده بئي

salmaa

اتذكر مره اننا كنا نايمن سوا وزي السمن علي العسل
بعدها بساعتين تلاته علي صوته مش فاكره علي ايه ده من زمان جدا
المهم قلتله مستغربه معقول ده زوجي اللي كان بحضني مبسوط مالك تتعصب اوي كده قالي لا تفتكري اللي بينا يخليني اهوهولك (صوت الكلب)
يعني هو خبيث ولئيم ويفهم شغل الستات وحريص اني لا اجعله خاتم في اصبعي كده يظن
مره قالي ان مطلقته كانت لاتطلب الا قبل الجنس وانه يكرهه كده
بعد ما عشت معاه لائيته يكره الكلام قبل وبعد الجنس
ولن يحدث الا ما يريد ولن تغيري دماغي يا وليه
فهمتي زوجي صعب وليس له اصدقاء حقيقين بعد ما يقفل التليفون معهم يشتم عليهم مع انك تشوفيه عادي معاهم
اقوله لا ترد مادام ما تريده لكن احس به في نفاق ولا ايه رايك؟

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
أعلى